Tuesday, November 30, 2010

Thursday, November 25, 2010

Jelmaan "HANTU AYAQ dan HANTU PADI di Selangor..???

"Adakah ini hantu ayaq yg dimaksudkan..hmmm..xmcm hantu pon..tapi ada iras2 sikit cuma xpakai "kot" ja.."

"Yang ni pula...selalu kita tgk..tapi ini bukan "orang-orang" ka..??  orang bukan orang ni tugasnya utk halau binatang perosak padi..??..tapi hantu padi tue pon ada gak iras2 mcm orang-orang ni..cuma xpakai "kot"..ja..kalau pakai "kot"..dah dekat2 nak sama..


usinkata;..Dalam dunia ni..ada bermacam-macam jenis hantu...tak kira la bangsa mana pun..mmg berbagai jenis hantu..
Baru-baru ini Malaysia dikejutkan lagi dgn penemuan 2 ekor hantu yg selalu kita dengar namanya..tetapi rasa lain mcm pulak..nk kata hantu tapi kaki jejak tanah..nk kata badan berselimut kain kapan..tetapi yg ni siap berkot lagi..adoiii..hantu apa nie..???
Adakah zombie.??? @ mayat idup..??..tapi hantu 2 ekor ni makan nasi mcm org lain jugak..xdala makan otak manusia ..
Sudah..agaknya Persatuan Hantu-Hantu Seluruh Semenanjung belum lagi register hantu 2 ekor ni kot..huhuhu..
Apapon..kesahihan samada mereka 2 ekor ini..benar2 hantu atau tidak belum dapat dipastikan..kemungkinan besar pihak JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) perlu membuat siasatan menyeluruh..
Adalah diharapkan kesahihan dan identiti hantu 2 ekor ini dapat dikenalpasti secepat mungkin utk mengelakan berlakunya kegelisahan dan kebimbangan yg diharap tidak berlanjutan utk berlakunya huru-hara dikalangan rakyat Malaysia..
Ini kerana 2 ekor hantu yg didakwa itu terdiri dari "HANTU AYAQ DAN HANTU PADI"..
Kedua-dua sumber iaitu ayaq dan padi merupakan keperluan asas buat seluruh rakyat Malaysia..


"HANTU AYAQ"

Dibawah ini adalah kisah mengenai "Hantu Ayaq" tue..dikatakan sedang mengganas di Selangor..harap pihak berkuasa cepat-cepatla lakukan sesuatu agar negeri lain tidak menghadapi masalah yg sama..ancaman dari "Hantu Ayaq" sebegini..

Petikan dari Merdekariview...(nk baca full masuk sendiri la Merdekareview huhuhu)

Air Nadi Kehidupan


Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Ketua Pengurus Eksekutif SYABAS adalah Rozali Ismail yang juga merupakan bendahari UMNO Selangor, dengan gaji RM5.1 juta setahun hasil daripada perlantikan di SYABAS.  Syarikat itu juga pada tahun 2005 telah mengimport paip-paip bernilai RM375 juta daripada sebuah syarikat Indonesia yang dimiliki Rozali Ismail.  Hampir 72% daripada kontrak SYABAS yang bernilai hampir RM600 juta telah diberikan kepada syarikat tersebut secara rundingan terus dan bukannya secara tender terbuka.

"Yang ni Tan Sri..bukan "Hantu Ayaq" yg dimaksudkan ..huhuhuhu..

Kerajaan Negeri Selangor pula telah mencadangkan kepada Kerajaan Persekutuan satu model pengurusan air yang menyeluruh, sebagai penyelesaian untuk mengurangkan tarif air di Selangor.  Bagi tujuan tersebut Kerajaan Selangor telah mencadangkan penubuhan satu entiti baru dengan keuntungan operasi yang paling rendah iaitu sekitar 0-1% bagi pengurusan air di Selangor.  Usaha kerajaan Selangor untuk mengembalikan air kepada rakyat ini tidak disenangi oleh beberapa pihak yang sudah lama memperoleh faedah daripada keuntungan yang dicatat oleh Puncak Niaga, syarikat induk SYABAS.

Sifat yang ditunjukkan oleh syarikat swasta yang memperoleh konsesi air, khususnya SYABAS, ialah berorientasikan keuntungan dan bukannya kepentingan rakyat sebagaimana yang sepatutnya dilakukan oleh syarikat milik Kerajaan Persekutuan.

Di Malaysia pula, rakyat masih berdiam diri, masih menanti, masih memperhati, tatkala ancaman terhadap hak asasi ke atas bekalan air kian menjadi-jadi.  Barangkali rakyat Selangor mengharapkan Menteri Besar Selangor berusaha menyelesaikan masalah ini, namun penyelesaian sebenar adalah di tangan rakyat sendiri.  Kita mempunyai pilihan sama ada kita mahu syarikat-syarikat swasta terus merompak duit kita dan memberi khidmat yang tidak seberapa atau menuntut kembali hak asasi kita terhadap air.


Utk itu..jika tiada tindakan drastik utk menangkap "hantu Ayaq" adalah wajib bagi kita semua utk turun bersama mendesak agar "Hantu Ayaq" dicekup oleh bomoh yg terorrr !!

Kat bawah ni..antara bomoh2 yg handal..mai kita tgk apa yg dirumuskan oleh bomoh jalanan ini..

Bomoh TTkata;-

woit… RAMAI WARGA TAK TAHU …. APA YANG TERJADI…. kah kah kah..

kah kah kah... RAMAI TAK SEDAR... APA YANG BERLAKU... kah kah kah

woit… INI HASIL DARI DASAR PENSWATAAN AIR….. kah kah kah..

woit… DULU AIR, API, JALAN RAYA …. SEMUA RAKYAT PUNYA…. kah kah kah..

kah kah kah… CILAKA MADEY… BUAT HELAH..DIPANGGIL PENSWASTAAN.... kah kah kah..

kah kah kah....BAGI SEMUA INI PADA KRONI DAN ANAK BINI… kah kah kah

"HANTU PADI"


Dibawah ini sebuah kisah tragis yg juga turut berlaku di negeri Selangor..(huhuhu nasib baik xjadi kat Kedah)..
Kita suma sudah amat maklum..akan berlakunya kisah jelmaan pelbagai jenis hantu di Selangor..suatu kita dahulu..heboh menceritakan betapa kejamnya Hantu Pasir..utk itu kita tinggalkan kisah lama..kita tengok kisah baru pula..Hantu Padi..

psstt....nak habag skit..ada org kata hantu-hantu yg mengganas diselangor ni dh lama..hantu-hantu ni ada tuanya..dikatakan dari seberang (Indonesia)..aku dengar2 ja..xsilap aku hujung namanya ada bunyi Loyo..Boyo..Coyo..Moyo..Soyo..lebih kurang gitu la..huhuhu..

Ini berita penuh dari MalaysiaKini..huhuhu..aku tau hampa malas nk baca full..sekali aku copy full..huhuhu

SPRM didesak siasat firma padi mencurigakan



"Hoii..hoii !!!..hampa jangan pikir yg bukan-bukan..ini bukanlah Hantu Padi yg dimaksudkan..ini Menteri oiii..mana bole jadi "Hantu Padi"..huhuhu


Ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar (bawah, kanan) menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat tindakan kerajaan membekalkan benih padi kepada syarikat yang didakwa tidak mempunyai loji benih.

Katanya, siasatan juga wajar dijalankan berhubung pemberian kontrak membekalkan baja organik di bawah skim subsidi padi kepada syarikat yang tidak berpengalaman dalam menghasilkan baja organik.

"Satu siasatan harus dibuat di peringkat dalaman dan juga oleh SPRM untuk melihat kenapa proses pemberian tender ini tidak dibuat secara telus iaitu diberi kepada syarikat yang sebahagiannya tidak mempunyai loji benih. Sebaliknya mereka ini menyewa loji benih di bawah Kementerian Pertanian.

"Kontrak membekal baja organik skim subsidi padi Malaysia 2010 juga diberi kepada syarikat yang tak ada pengalaman dalam membuat baja organik," kata beliau pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

Menurutnya, mengikut syarat yang ditetapkan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, hanya syarikat yang mempunyai loji benih sahaja layak menerima bekalan benih.

"Kenapa diberikan kepada satu syarikat yang tidak punya loji benih? Syaratnya ia mesti diberikan kepada syarikat yang ada loji benih untuk proses benih padi," katanya.

Beliau berkata, kementerian seharusnya mengutamakan syarikat Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) untuk diberikan bekalan benih kerana ia memberikan pulangan yang lebih banyak kepada petani.

Menurut Mahfuz, Selasa lalu, beliau telah membangkitkan perkara itu sewaktu berbahas di peringkat jawatankuasa di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

"Dalam jawapannya dia (Noh) mengakui salah satu syarikat individu itu ada kaitan dengan petani di kawasan parlimennya di Tanjung Karang tetapi dia elak menjawap soalan saya sama ada dia mempunyai kepentingan dalam syarikat itu,” kata Mahfuz.

Menurut Mahfuz menteri itu gagal menjelaskan mengapa pertubuhan besar seperti MADA hanya diarahkan mengeluarkan 5,000 tan padi sedangkan ia berkemampuan mengeluarkan sekurang-kurangnya 15,000 tan.

Wednesday, November 24, 2010

"DEATH NOTE" ; Menghantui Saksi..Pendakwaraya..dan..Hakim

Adakah ini "Nota Kematian" yg sering menghantui mereka..???

usinkata;...marilah kita selami "KISAH BENAR" tentang ketakutan kepada sebuah "Nota" yg menjadi tarik tolak antara sesama manusia..ada yg mahu melihat..ada yg mahu memegang.ada yg tak mahu dilihat sehingga nk menyebutnya pon tidak mahu keluar suara dari halkum...

Betapa dasyat dan misteri "Nota" ini..menjadi sorotan disetiap warganegara Malaysia yg mengikutinya..

"Nota" ini juga penuh tersarat dgn peristiwa dan perilaku yg memualkan..meloyakan..menjijikan..

"Nota" apakah itu..untuk apa ia menjelma..utk apa ia dihasilkan..untuk apa ia ditahsiakan..utk apa ia disimpan..utk apa ia mesti dihalang utk menjadi tontonan ramai..

Perghhhh !!!."Nota" ini lebih dasyat..lebih ngeri..lebih klimaxs dari cerita "THE DEATH NOTE"..

Mai kita layan..kat bawah ni....
PERINGATAN; Sebelum anda hendak membaca "kisah benar" dibawah ini..harap anda semua dapat memakai "PAMPERS" agar tidak basah seluar dan kain anda ..huhuhu



Petikan dari Sesawang Malaysiakini...

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah sekali lagi melarang peguambela daripada mendapatkan dokumen pemeriksaan awal daripada pakar-pakar yang memberi keterangan.

Dokumen itu mempunyai banyak maklumat yang tidak terkandung dalam laporan perubatan yang dikemukakan oleh pendakwaraya kepada mahkamah.

Anwar berkata ada cubaan jelas melindungi maklumat nota perubatan pengadu Saiful Bukhari Azlan, khususnya apabila pakar patologi Dr Siew memberi keterangan hari ini.

Walaupun gagal memberi jawapan tepat kepada soalan-soalan Karpal, Dr Siew enggan untuk merujuk kepada nota-nota yang diambil oleh beliau ketika memeriksa Saiful untuk memberi keterangan.

Inikah "Nota" yg bisa mendatangkan "kematian" sehingga penulisnya enggan melihat kembali..???

Takut kepada nota?

Ini kerana jika beliau berbuat demikian, peguambela boleh memohon untuk mendapatkan nota-nota.

Bagaimanapun semasa waktu rehat, Dr Siew mengaku ada merujuk kepada nota-notanya. Anehnya sebaik sahaja perbicaraan bersambung, beliau enggan berbuat demikian.

"Kenapa ...takut mengenai kepada nota-nota ini," tanya Karpal. Namun pakar perubatan itu tetapi memilih untuk tidak berbuat demikian.

Karpal ni pon satu..cuba bayangkan "hantu ini" yg akan keluar jika "Nota kematian" itu terdedah dimahkamah..sbb tue la saksi itu xberani nk menatap "Notanya" kembali..

Pada permulaan proseding, keadaan di mahkamah tegang berikutan berlakunya pertikaman lidah antara Karpal dan Mohamed Yusof setelah peguam Anwar itu meminta Dr Siew agar melihat laporan protokolnya, kerana beliau tidak ingat apa yang ditulis dalam laporan berkenaan.

Karpal: Adakah anda ingat nama pesakit yang anda tulis dalam borang protokol?
Dr Siew: Ya, namanya Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Karpal: Nombor kad pengenalannya?
Dr Siew: Saya tidak ingat.
Karpal: Adakah anda mahu merujuk pada borong protokol anda?
Dr Siew: Saya mahu lihat pada laporan penuh perubatan saya. Ia satu laporan penuh.
Karpal: Anda ingatkah tarikh lahir Mohd Saiful Bukhari?
Dr Siew: Saya tidak ingat.
Karpal: Sebab itulah anda hendaklah merujuk pada borang protokol anda untuk mengingati semula.
Dr Siew: Saya mahu rujuk pada laporan perubatan penuh saya.

Pada ketika ini Mohamed Yusof membantah soalan Karpal dan memintanya untuk berhentikan permintaannya agar Dr Siew merujuk kepada borang protokol itu.

Karpal kemudian berkata Dr Siew harus dikenakan tindakan menghina mahkamah kerana merujuk kepada nota-nota itu ketika waktu rehat walaupun beliau sebelum itu memberitahu mahkamah tidak akan berbuat demikian.

Dakwanya, jelas ada cubaan untuk menyembunyikan maklumat daripada peguambela.

Karpal juga menegur Zabidin kerana terus menafikan hak peguambela untuk mendapatkan nota-nota pemeriksaan awal doktor yang cukup relevan kepada perbicaraan.

Peguam veteran itu berkata Zabidin hanya membuang masa mengambil keterangan doktor jika tidak mahu melihat sendiri nota-nota yang diambil oleh doktor dalam memberikan keterangan mereka di mahkamah.

Adakah ini "Hantu Nota Kematian" yg sering menghantui Saksi..Pendakwaraya dan Hakim..???

Atau..hantu cun melecun ini..??? huhuhu

Monday, November 22, 2010

Skrip Raja Lawak Astro Musim Ke 4

"lepas bersara ni..saya mahu lawan jadi Raja Lawak Astro ada wokey ka..???

Samy mau bikin "Pelan" untuk bersara 13 Disember ini...
Agaknya pelan tersebut mungkin seperti pelan MRR2....heheheeee

*INILAH ANTARA "Pelan" kata-kata yang tersohor yang pernah diucapkan SAMY VELLU.

1. Samy Velu Berkata Tentang Pos Laju; "Besoh kirim, hari ini juga sampai "

2. Di TV yang dia berkata dia malu; "Ini prekara sangat memalukan saya dan kemaluan saya sangat-sangat la besar"

3. Samy berkata dalam ceramah; "Kita akan bina satu jambatan wuntuk worang-worang kampong di sini" Lantas seseorang bertanya, "Datuk,sini takde sungai, buat apa bina jambatan? dan Samy dengan bangga membalas , "Kalao takde sungai,kita bina sungai"

4. Kata-kata Samy yang tersohor kepada pemberita; "Toll naik sikit, banyak marah saya. You worang ingat semua ini toll saya punyer bapah punya kah!"

5. Semasa krisis air; "Semua worang diminta jangan membuang aiyerr..!"

6. Tentang masalah sosial; "Worang-worang2 muda sekarang banyak suka hisap dade.." * *

7. Semasa kempen derma darah di Sg.Siput; "Marilah kita semua menderma dare..."

8. Semasa memberi ucapan di pelbagai acara; "Selamat datang saudara-mara semua" (Ia sepatutnya saudara-saudari)

9. Semasa bising-bising tentang Al Arqam; "Saya gumbira bahawa didapati tiada
pemuda MIC terlibat dalam kes arqam" *

10. Juga lawak tersohor Samy; "Kita akan bina roket pigi matahari"..... Pemberita menjawab.."Tapi Dato, matahari terlalu panas untuk didekati"... Jawab samy.. "Itu tade masalah....kita hantar waktu malam".... *

sumber; Facebook ;- http://www.facebook.com/madzamtoklah

Sunday, November 21, 2010

Menara 100 Tingkat; Antara Keinginan Sang "Isteri" atau Nafsu Sang "Suami"?

"Lagi lama u sakit..bukan setakat 100 tingkat..huhuhu.tapi..macam-macam ada..huhuhu..kalah Astro ooo!!! "

usinkata;..patutla semua pihak yg terbabit dan terlibat dgn impian "Menara Warisan" saling tuding menuding dan keluar berbagai cerita ceriti...huhuhu rupanya semua itu umpama "mimpi saudagar mimpi yg menjual berbagai mimpi"
Namun sekarang ini persoalan yg sedang bermimpi..

"Siapa yg bermimpi..?"
"Siapa Saudagar Mimpi?"
"Siapa yg menjual mimpi ?"
"Adakah mimpi sangg suami melebihi isterinya?"
"Adakah mimpi sang isteri menyelam tenggelam timbul bersama KD Altantunya?"

"Adakah usinwafer bermimpi takala ini?"

huhuhu..mai pakat bacala petikan dari MerdekaReview ini..jangan biarkan diri anda diselubungi mimpi saudagar mimpi yg menjual mimpi...

PNB TIDAK BERNIAT UTK MEMBINA MENARA 100 TINGKAT

Pembinaan Menara 100 tingkat bukan perancangan asal

Seandainya diteliti rancangan asal pembangunan Warisan Merdeka yang disediakan PNB, kita akan mendapati bahawa Menara 100 tingkat ini tidak berada dalam plan asal, sehingga pengumuman Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Najib Razak ketika membentangkan Belanjawan 2011.  Maksudnya, idea pembangunan Menara 100 tingkat ini timbul hanya pada tahun ini dan bukan dimasukkan ke dalam plan pembangunan PNB sebelumnya.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif PNB, Hamad Kama Piah, PNB telah membeli tanah 13 hektar dari Danaharta Nasional Berhad pada tahun 2000 dengan nilai RM320 juta.  Dan Lembaga Pengarah syarikatnya meluluskan satu projek bersepadu di atas tanah itu pada tahun 2004.  Walaupun projek ini dikaji setiap tahun dalam beberapa tahun yang lalu, namun projek Menara 100 tingkat ini tidak pernah muncul dalam projek tersebut sehingga tahun lalu.

BERNAMA memetik kata-kata Hamad Kama Piah pada 12 September 2009, bahawa PNB berniat untuk membangunkan satu projek bersepadu di tanah seluas 7.2 hektar di sekeliling Stadium Merdeka dan Stadium Negara.  Beliau memaklumkan bahawa kos pembangunan tersebut berjumlah RM3 bilion pada ketika itu.  Kata-kata ini menunjukkan bahawa projek tersebut tidak merangkumi Menara 100 tingkat.  Menara 100 tingkat ini hanya tersergam megah secara tiba-tiba dalam plan pembangunan Warisan Merdeka ketika Najib Razak (gambar bawah) membentangkan Belanjawan 2011 pada 15 Oktober 2010.

Sebagaimana yang diketahui, jumlah kos pembangunan projek Warisan Merdeka bernilai sebanyak RM5 bilion, termasuk Menara 100 tingkat, pusat membeli-belah dan apartment kediaman.  Antaranya, Menara 100 tingkat mencakupi kos sejumlah RM2.5 hingga 3.0 bilion.  Seandainya mengikut perancangan asal, kos projek ini hanya bernilai RM3.0 bilion.  Namun, ia melonjak sehingga RM5 bilion pada akhirnya, jelas disebabkan "transformasi"-nya menjadi Menara 100 tingkat.  Kos projek asal yang tidak termasuk pembinaan Menara 100 tingkat (RM3 bilion) mungkin berkurang sedikit untuk memberi laluan kepada pembinaan Menara 100 tingkat.

Daripada maklumat yang dipetik atas, nampaknya Menara 100 tingkat ini bukan ibu pejabat baru yang dirancang PNB.  Ia lebih kepada keinginan kerajaan Najib untuk membina Menara 100 tingkat, dan kemudian mengarahkan agar ia dipertanggungjawabkan kepada PNB - lantas menjadi ibu pejabat baru PNB, malah menjadi alasan untuk menjustifikasikan projek mega gajah putih ini.

Saturday, November 20, 2010

Kekejaman dan Kezaliman Operasi Hapus yang "bertuhankan" ISA

usinkata;..pic diatas itu bukan Operasi Hapus yg berlaku diMemali 25 tahun dulu..tetapi kekejaman tentera Thai ketika tragedi Tak Bai...kita tidak mempertikaikan tragedi Tak Bai kerana terang-terangan tentera Thai bukanlah saudara seIslam ..tetapi Tragedi Memali melibatkan hampir 100% sesama saudara Islam..salah satu dosa besar ISA yg amat diingati adalah Tragedi Memali...


Ibrahim Libya: "Daripada hidup bercerminkan bangkai ..."




Asap putih menyusur di celah dedaun pokok nan rimbun itu. Kepulan yang naik menjulang langit, menutupi sebahagian hadapan rumah papan. Kiri kanan tingkap terbuka lebar, memuntahkan haba panas yang mencengkam rasa. Pedih mata, tak terkata hingga nafas tercungap-cungap dada.

Asakan gas bertubi-tubi terus dilemparkan dan dihalakan ke arah susuk-susuk tubuh yang sudah tidak keruan. Asalnya, mereka sekadar terpacak di balik pagar buluh, di ruang laman. Sebuah kereta perisai, gah berada sejengkal dari mereka sambil menghalakan muncungnya tepat kepada mangsa.

Keributan dan kekalutan dasyat pagi itu, disaksikan fajar yang baru terbit di alis awan dengan iringan sejumlah ketumbukan lebih 3,000 anggota keselamatan yang mengepung kawasan. Orang kampung, hanya mampu mengetap bibir sambil melihat dengan pandangan yang berkaca.

Tidak lama kemudian, tragedi menghayat hati pun memulakan kisah lukanya. Saat itu, sebiji kelongsong peluru gas pemedih mata menghentak buju dahi gadis comel Naziah Hassan, 12 yang berada di situ. Memercik darah merah menyala dan dia akhirnya rebah serta-merta.

Shafie, seorang guru yang melihat kelibat Naziah yang jatuh ke tanah, sudah tidak dapat menahan pilu, lalu membungkam rasa geram yang sudah membuak-buak akibat kecelakaan itu. Dia langsung melompat pagar lalu meluru ke arah pasukan yang sudah siap siaga.

Dia berhenti lalu melaungkan takbir, sambil menghunus pedang. Belum sempat, nafas dihidu, dua das tembakan tepat mengena tubuhnya, yang kemudiannya longlai menyembah bumi Memali. Tubuhnya, syahid pertama dipanggil Illahi.
Kemudian, di ruang tingkat atas rumah yang masih bermain dengan asap dan bau busuk gas puaka, Abdullah Che Soh sedang bertahan, cuba mengangkat tangan untuk meleraikan keadaan dan minta tidak diapa-apakan. Beliau mengepung dua anggota keselamatan supaya menghentikan tembakan.

Tersalah atur, Abdullah yang dikenali sebagai Pak Tam dihujani peluru tak bermata. Bukan satu tetapi tujuh. Dua tembakan di dada, dua di lengan dan dua di telapak tangan. Yang terakhir tertusuk di kiri pinggangnya, yang membuatkan Pak teh mula berpinar-pinar dan tersungkur. Darahnya basah di seluruh badan.

Ketika sekujur tubuhnya berada di laman, Pak Tam tak mampu membuka kelopak matanya yang sudah mula direnjis renyai-renyai hujan, yang berkabung mendung.Darahnya mengalir laju, disirami gerimis pagi itu.

Abdul Rahim Waboh yang berada di belakang rumah terpaksa meniarap, lantaran tembakan bersimpang-siur mencari nyawa. Dia asalnya mahu ke kebun getah sejurus mendengar kuliah subuh Ustaz Ibrahim Libya, terpinga-pinga sambil menyelamatkan diri.

Lain pula dengan Azmi Haji Salim dan Mat Ramli Che Mit, masing-masing berhati kental berhadapan dengan pasukan keselamatan di batas sawah.

Azmi dengan hanya berbekalkan buah-buah guli sekarung yang tersisip di pinggangnya tidak teragak-agak melastik anggota yang melepaskan tembakan. Kena ataupun tidak, dia tidak peduli sehinggalah muncung senapang rapat ke mukanya, tanda perlu menyerah diri serta-merta.

Manakala Mat Ramli yang pada mulanya cuba menghalang anggota keselamatan daripada mara ke hujung jalan rumah Ustaz Ibrahim, terpaksa meredah hutan berundur diri.

Kemudian anak Azmi dikenali Mohd Zahir,13 yang menyusup dengan guni basah bergerak seiring dengan anggota keselamatan, akhirnya ditangkap sambil dihayun penumbuk ke mukanya sehingga berdarah. Kemudian ceritanya, dia dihumban ke dalam trak.

Di celah semak dan timbunan kayu, seorang anak muda Muhammad Ahoiri memerhati dari jauh. Dia sudah tidak dapat menahan sebak, mengalir air mata semahunya. Di pandanganya terlihat ayah dan adiknya diseret ke penjuru jalan.
Kemudian dia melihat beberapa sahabatnya seorang demi seorang sujud tak bernyawa lagi. Antara yang jelas ialah Razki dan Ghazali yang sebentar tadi baru sahaja mengunyah sarapan pagi dengannya di perdu pisang berhampiran rumah Ibrahim.

Masing-masing menjamah nasi goreng, sambil menitip nasihat akidah dan tauhid kepada Ahoiri. "Niat dan buatlah bersungguh-sungguh kerana Allah, dan jika mati kita tidak sia-sia...insya-allah syahid hendaknya."
Kata-kata mereka berdua, terakam kemas diingatan dan kini, mereka mendahuluinya menemui tuhan. Ahoiri, tidak mampu lagi mengesat air matanya yang sudah menumpah.

Di anjung rumah, mula kedengaran esakan tangisan yang memilukan. Anak-anak kecil sedang meratapi dan memeluk tubuh ayah mereka nan kaku. Si-ibu sudah tak terkata apa-apa, lantas mengucup dahi insan yang dicintai, merelakan pergi dengan air mata basah di pipi.

Babak sayu itu tidak terhenti di situ. Selagi batang tubuh Ustaz Ibrahim Libya tidak menyerahkan diri, selagi itulah muntahan senjata dan rempuhan demi rempuhan terus berlaku.

Ibrahim yang ketika itu berada di sebalik tiang berhampiran dinding rumah, tidak berganjak dengan nawaitu pendiriannya yang kejap dan tegas. Tak akan menawar dan menggadaikan diri untuk Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
"Daripada hidup bercermin bangkai, lebih baik bergalang tanah," kata-kata hikmat yang dingati sebilangan besar anak muridnya.

Ibrahim makin tidak dapat menerima alasan, beliau dianggap penjenayah, pengganas dan guru ajaran sesat. Selama ini, kerjanya dan amalnya semata-mata mentauhidkan Allah. Dan subuh tadi sebelum tragedi ini, selesai solat beliau menyampaikan kuliah akidah.

Serangan seterusnya menyasarkan Ibrahim tanpa amaran. Dua peluru daripada anggota keselamatan pantas meluru memamah dada dan perut Ibrahim. Percikan darah mula menyimbah.  Di tengah ruang itu, anak bongsu Ibrahim, Norsyuhada sudah lama rebah dek kerana pengsan terhidu gas pemedih mata.

Kemudian tubuh Ibrahim diusung ke penjuru dapur rumah. Di pangkuan isterinya Solehah, beliau tidak henti-henti menyebut kalimah Allah dan akhinya doanya diserap langit nan tinggi, gugur syahid mengadap Illahi.

Beliau kembali menemui tuhannya bersama 13 sahabatnya yang lain, yang turut menyembah bumi. Dan hari itu, tanggal 19 November 1985, maka sejarah hitam penuh nanah terpahat dalam lipatan penuh kelam. Awan dingin memayungi kampung Memali dengan rembesan air yang senada tangisan makhluk di bawahnya.

Kemudian kisah seharian itu melabuhkan tirainya pada petang itu.
Gelimpangan jenazah kemudiannya diangkat. Ramai digari dan disusun rapi berarak ke atas trak. Kemudian disumbat ke penjara di serata tempat. Yang cedera dan darah masih merah pekat, diikat dan dibawa ke hospital untuk dirawat. Kampung itu masih dikepung dan di bawah perintah darurat.

Dua hari kemudian, Almarhum Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS ketika itu bersama pendokong perjuangan Islam yang lain sudah bersiap sedia menguruskan jenazah yang berada di rumah mayat sejak peristiwa pedih itu. Tatkala mengangkat satu persatu jenazah itu,daripada bilik simpanan beku, terasa hangatnya lagi darah yang mengalir.

Dengan van buruk, mereka membawa jenazah syuhada itu ke Masjid Parit Panjang, yang jauhnya 15 kilometer daripada tempat kejadian yang sudah disekat masuk dan dihalang untuk sebarang pengebumian dilakukan.

Dan 13 syuhada itu kemudiannya dilayan selayaknya seorang syuhada, disimpan dan dikebumikan dalam keadaan darah masih merah mengalir di tubuh, menjadi saksi kepada Pencipta Langit dan Bumi. Salah seorang syuhada pula dikebumikan di kaki gunung di Alor Melintang.

Tanah kubur Pasir Panjang kemudian memeluk erat pejuang Memali itu yang antaranya terdiri daripada seorang guru, ustaz, enam penoreh getah, pegawai agensi kerajaan, pemandu teksi, penjual buah, pekebun dan bekerja sendiri. Lalu, hari-hari kemudiannya menjadi sepi dan menyiat hati sanubari.

Maka lengkaplah misi. Biar apapun alasan, yang penting operasi mereka selesai. Sebenarnya kisah tragis mengorbankan banyak nyawa tak berdosa, lantaran arahan caca marba dalam Operasi Hapus yang dipanggil mereka.

Kata pihak atasan, menggempur kubu pengganas komunis. Kemudian berlaku sebaliknya. Yang di kepung, rumah orang kampung. Kemudian cerita ditukar lagi. Kata mereka menangkap penjenayah berbahaya, pengganas dan guru ajaran sesat bernama Ibrahim Libya.

Hasil daripada kecelaruan, kebuasan dan kecuaian pemerintah ketika itu, kampung itu dilanggar musibah. Ibrahim terbunuh bersama 13 lagi pejuang Memali. Manakala empat anggota keselamatan juga turut terkorban. Beberapa orang terkena tusukan guli dan libasan pedang. Empat pejuang cedera parah. Lebih 100 disumbat kedalam penjara. 36 lagi disimpan di Kem Tahanan Kamunting, Taiping.

Tidak cukup dengan itu, seoarang saksi kejadian Idris Husin sudah tidak boleh menjalani kehidupannya seperti biasa. Dia hilang ingatan dan trauma tragedi masih terbayang. Idris tidak boleh mendengar riuh rendah orang ramai, bunyi siren kereta peronda dan apa jua letupan mahupun bunyian bising. Dia akan menggigil. Dia semakin menyendiri dan beberapa tahun lalu, Idris pula menemui Illahi dalam keadaan menderita sepi.

Lebih pilu dan sayu sepanjang hayat, peristiwa sedih itu meninggalkan puluhan anak-anak yatim beserta balu-balu yang tidak sempat meraih kasih mesra insan tersayang dan tercinta. Setiap hari bersulam duka dan mendodoi anak-anak kecil, dengan zikir dan doa bertemu ayah di syurga.

Tidak lama kemudian, Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim sudi mencemar duli, menyumbang 13 batu nisan secara peribadi dan menyirami kubur yang penghuninya adalah rakyat jelatanya sendiri.

Di kaca TV, satu rakaman ditayangkan di seluruh negara tentang kejadian itu. Seorang bekas Menteri sedang menceritakan sesuatu yang tidak difahami oleh seoarang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun ketika itu.

Dia sedang menonton bersama ayah, ibu dan adiknya yang sedang merengek manja. Babak anggota keselamatan menembak seorang lelaki yang berdiri tegak sambil menjulang senjata parang, terus mengejutkan budak itu lantas bersuara.

"Ayah, kenapa pakcik tu kena tembak?" Lantas ayahnya bingkas bangun masuk ke bilik tanpa sebarang kata. Dia melihat ibunya pula, yang juga tidak bernada kecuali air mata yang  berjurai banyaknya.

Saya ketika itu tertanya-tanya dan  25 tahun kemudian saya sudah berada di bumi Memali, mencari satu jawapan yang pasti.  Bersama rakan, Muhammad Zaki, kami berdua menjejaki pejuang Memali di suatu pagi yang bening.

Sebenarnya, setelah diperkenalkan orang kampung, kami menemui ramai pejuang Memali namun enggan ditemubual. Ada yang cukup malu dan ada yang tidak mahu membuka luka lama. Sukar asalnya hajat kami berdua untuk menyingkap kisah sejarah perjuangan orang terdahulu. Bermula pagi, sehinggalah tengahari, barulah kami berdua berjaya memujuk seorang pejuang Memali.

Beliau ialah Abdullah Che Soh, yang terkena 7 das tembakan peluru hidup namun dizin Allah masih bernyawa. Kini, Abdullah yang dikenali Pak Tam, 60 tunduk merenung lantai, sambil mengamati semula satu persatu kisah sayu itu.
"Allah telah mentakdirkan saya hidup untuk menceritakan semula kisah sedih ini "Setelah cedera , saya di bawa ke hospital untuk dibedah. Tangan saya masih bergari walaupun parah. Setelah dibedah, saya disumbat ke dalam penjara selama lima bulan.

Kemudian, sambil tersenyum memandang saya, sambil berkata tenang:"Saya tidak menyesal apa yang berlaku malah bersyukur terpilih untuk terlibat dalam perjuangan ini,"katanya sambil menunjukkan parut-parut di badan kesan tujuh tembakan peluru.

Itu kisah Pak Tam. Dan banyak lagi cerita yang tak terungkap. Kajang kertas ini tidak cukup menampungnya. Dari kisah semangat api yang tinggi, sehinggalah cerita pedih di hati. Ada yang boleh dicebis tetapi banyak yang terpaksa disisip rapat, agar fitnah yang sedang tidur tidak terus bangkit. Namun bagi yang ingin menyusuri, datanglah ke bumi ini, Pastinya tidak menghampakan. Hadirlah ke sini 18 November akan datang, untuk lebih mengenali pejuang-pejuang dan kisah sejati di sini.

Kami kemudian bersua dengan Timbalan Mudir Madrasah Islahiah Diniah Ustaz Yusof Che Mit, antara yang begitu dikehendaki bersama Ustaz Ibrahim dan. dia sebenarnya pada hari kejadian, berada di Kelantan.

Beliau agak hairan mengapa Ibrahim ingin ditahan. Katanya dia seoarang yang cukup dekat di hati masyarakat setempat. Sentiasa mengajar masyarakat agar tauhid dan bertakwa kepada Allah melalui kuliahnya.

Boleh bermain guli dengan sicomel kanak-kanak kampung atau sepak takraw bersama para pemuda di Memali. Pengaruhnya yang besar telah melonjak namanya dan juga PAS yang perjuangannya berlandaskan Islam.
Akibat itu, cemburu membungkam mata, menutup kebenaran kata dan gerak gaya lantas fitnah bermaharajalela menuduh As-syahid Ibrahim Libya pengganas, penjenayah dan guru ajaran sesat yang perlu ditangkap. Dan ISA sentiasa mengintai untuk menahannya dari sehari ke sehari.

Melihatkan kepada latar belakangnya, agak aneh tuduhan yang dilemparkan. Bermula dari pendidikan Islam asuhan ayahandanya Tuan Haji Mahmood seorang guru agama yang disegani dan kemudiannya ke Madrasah Khairiah Pokok Sena.

Assyahid meneruskan pengajian di Pusat Pengajian Tinggi di Nilam Puri untuk beberapa tahun sebelum belayar ke Lucknow dan Durban, India mendalami hadis. Beliau sempat berguru dengan tokoh ulama Islam tersohor di abad ini iaitu Maulana Sayyid Abul Hassan Ali Nadwi. Assyahid berada selama lebih kurang empat tahun di India sebelum melanjutkan pengajian ke Azhar, Mesir kemudian menamatkan pengajiannya di Libya..As-syahid kembali ke tanahair awal tahun 1970an, beliau berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri sebagai Timbalan Pengarah di Institut Dakwah Islamiah Malaysia. Sebagaimana telah dijangka bahawa assyahid tidak sanggup berada lama di bawah ikatan pemerintah yang tidak berpaksi kepada tuntutan agama, lalu meninggalkan segala kedudukannya untuk balik ke kampung halaman mencurahkan bakti sebagai pendakwah, pendidik dan bergerak aktif dalam politik Islam.

Dan selepas itu, sejarah hitam membaluti Kampung Memali. Dan terkenang dan meninggalkan kesan sehingga kini. Ibrahim syahid ketika mempertahan agama Allah.

Setelah menemubual beberapa orang pejuang, saya dan Zaki melepaskan lelah di sebuah warung di hujung kampung. Rupanya pemilik warung minuman yang bersih itu, seorang wartawan sambilan Harakah era Memali dikenali sebagai Tarmizi.

Beliau sempat bercerita tentang serban milik Azmi yang pernah membalut tubuh Ustaz Ibrahim yang berlumuran darah akibat tembakan peluru. Katanya lima bulan selepas kejadian, serban yang itu mencebiskan bau yang cukup harum selama dua minggu sehingga ramai yang datang melawat melihat kejadian aneh itu.

"Pergilah balik ke rumah Azmi untuk lihat tinggalan sejarah....serban tu," katanya kepada kami berdua yang kemudiannya tanpa lengah menuju semula ke rumah pemilik serban itu.

Dan kira-kira jam 1.00 pagi, barulah Azmi mengeluarkan serban yang sudah 25 tahun disimpan kemas tanpa dibasuh darahnya yang kini masih jelas kelihatan. Setelah menemuduga tujuh saksi sehingga jam 3.00 pagi, kami kemudian melabuhkan badan dan melelapkan mata di bilik Madrasah tersebut, sambil diselimut sejuk malam.

Keesokan paginya kami bertemu dengan Abdul Rahim yang membawa kami melihat kesan-kesan lubang peluru yang menghujani sebuah pondok kecil yang terletak dalam laman rumah arwah Ibrahim Libya.

Ketika itu balu almarhum Hajjah Solehah tiada hanya tinggal anak lelaki as-syahid yang membawa kami meninjau ke dalam rumah yang sudah diubah suai. Hanya bahagian atas rumah, masih kekal seperti sedia kala, dan bayangan huru-hara tembakan tak bermata dan laungan kalimah Allah, menerpa ke fikiran tatkala saya memandangnya.

Pagi nan hening itu, kami menyedut sedalam-dalamnya udara bersih laman, tempat berlakunya bertempuran dan merenung sejenak, peristiwa tumpah darah yang tak berjiwa itu. Sebak, tragedi 25 tahun ini masih membekas.
Ya, tidak lama lagi,  bermula 19 November akan datang, kawasan sekitar medan tempur dan Kampung Memali ini akan kembali hiruk pikuk dengan sambutan umat manusia.

Bukan lagi untuk mengadap atau mengharung hujan peluru dan kepulan asap putih yang kemudiannya meragut nyawa, tetapi riuh dengan kehadiran gelombang limpahan para pejuang taat setia kepada perjuangan Islam.

Hadir dan datangnya mereka untuk mengutip kembali semangat yang bertebaran di bumi Memali untuk selama-lamanya.
Jangan lupa untuk menjengah perkampungan sejarah ini pada 19 November ini sempena Sambutan 25 tahun peristiwa Memali. Salam perjuangan!

Oleh : AZAMIN AMIN
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=10668

Mai pakat mai..tengok aksi ghairah terlampau.."BOGEL dan "DI-BOGELKAN"


usinkata; berita "BOGEL"ini diceduk dari "bilik bogel " TukarTiub..huhuhu..mai kita pakat tengok..'org yg sudah dibogelkan" membogelkan ISA ini..

FORUM MENENTANG ISA DI PULAU PINANG

Forum bertajuk - ISA: ALAT POLITIK UNTUK PENINDASAN - pada AHAD 21hb November 2010. Forum ini bermula pada pukul 11.00 pagi hingga 1 petang bertempat di KOMTAR WALK, Pulau Pinang.

Kami menjemput bekas tahanan untuk berkongsi situasi politik ketika mereka ditahan bawah ISA.

Kami menjemput bekas tahanan 60an daripada Barisan Sosialis LIM CHOO LEONG

Kami menjemput ABANG MAT SABU bekas tahanan operasi lalang pada tahun 1987

Kami menjempuit V.GANABATIRU anggota HINDRAF pada 2008.

Kami menjemput Tukar Tiub untuk berkongsi penglibatan diri sendiri dalam era-reformasi pada 1998 hingga ditahan dibawah ISA.

nota:
pertama kali tukar tiub
bersama mat sabu - ini very rare !!


SEBELAH MALAM:

JAM: 7.30 - 10.00

TEMPAT : KOMTAR WALK

ADA APA: Musik band DANNY THE RAPPER - WADUH WADUH dan nyanyian

LAGI ? : Tukar Tiub akan membuat Lawak Berdiri/ Stand Up tentang ISA

Semu warga utarak dijemput mai datang. Program ini diusahakan oleh Suaram Pulau Pinang

nota:
lepas pertunjukkan kita semua pi carik nasi kandaq
line clear atauline beratuk sebelah masjid kapitan keling
keling? tak marah pulak hindraf guna keling kah kah kah

Friday, November 12, 2010

Selendang Merdeka Sang Saka Yang Hilang



Mengenang sejarah negara 1945-1957
Subky Latif

PADA 26 Oktober lalu saya menjadi penal forum bertajuk Sejarah (Negara) Tahun 1945-1957 pada seminar mengenai tajuk yang sama di USM Pulau Pinang.

Tempoh tersebut adalah perkembangan paling penting dalam sejarah perjuangan mencapai kemerdekaan bagi Semenanjung Tanah Melayu dari penjajahan British.

Sekurang-kurangnya terdapat empat kejadian penting mempengaruhi penduduk bergerak menuntut kemerdekaan Tanah Melayu termasuk Singapura dalam tahun 1945. Sekalipun Singapura sebuah wilayah dibeli milik British tetapi rakyat mengira ia sebahagian dari Semenanjung Tanah Melayu.

Pertama tahun itulah pemerintahan Jepun meninggalkan Tanah Melayu. Kedua Indonesia mengisytiharkan kemerdekaannya pada 17 Ogos, 1945 yang amat menyentuh hati rakyat hingga setiap rumah orang Melayu menggantung gambar Presiden Sukarno.

Ketiga para pejuang kemerdekaan bertemu di Ipoh membentuk Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), parti politik pertama bagi wilayah itu bagi memperjuangkan kemerdekaan seperti yang dicapai umat Indonesia. Dalam perjumpaan itu buat pertama kali seruan MERDEKA bergema dipekikkan oleh Ahmad Boestamam.

PKMM dipimpin oleh Dr. Burhanuddin al-Hilmy bersama Ishak Haji Mohamad, Ahmad Boestamam dan lain-lain adalah melanjutkan perjuangan yang sudah dirintis oleh Kesatuan Melayu Muda pimpinan Ibrahim Yaakub yang pada saat kemerdekaan Indonesia dimasyhurkan berlepas ke Jakarta dengan pandangan yang terbuka jika dirasakan wajar Tanah Melayu boleh menjadi sebahagian dari wilayah Indonesia atau ia merdeka sendiri.

Keempat pada tahun itu piagam Atlantik menyarankan agar semua kuasa penjajah memerdekakan setiap tanah jajahan dan saranan itu menjadi piagam pula bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang terbentuk sekitar masa itu juga.

Ia menjadi momentum bagi rakyat memperjuangkan kemerdekaan hingga ia tercapai pada 31 Ogos 1957.

Sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan tidak ada di mana-mana di dunia adanya kemerdekaan melalui perundingan. Kemerdekaan yang diketahui hanya melalui peperangan dan menumpahkan darah. Itulah pilihan yang ada bagi Tanah Melayu pada pejuang dan penyokong PKMM.

Kedatangan semula British membaharui penjajahannya di Tanah Melayu setelah Jepun berundur, memperkenal konsep Malayan Union atau Kesatuan Malaya untuk Tanah Melayu.

Malayan Union menggagaskan Malaya untuk semua penduduknya termasuk bukan Melayu yang ada pada masa itu, penyatuan semua negeri ke dalam satu pentadbiran, dan kedudukan raja-raja dihapuskan.

PKMM tertarik pada konsepnya yang memberi peluang penyatuan nasional bagi watan setiap negeri di bawah satu identiti, bersikap terbuka kepada penduduk bukan Melayu yang ada sebelum kedatangan Jepun tetapi tiada sikap jelas tentang kedudukan raja-raja.

Tetapi Dr. Burhanuddin memberitahu rakan-rakan terdekatnya semasa memimpin PAS bahawa kewujudan raja-raja itu bukti Semenanjung menjadi negeri orang Melayu.

Dato Onn bin Jaafar bersama golongan bangsawan Melayu menggembeling semangat orang Melayu menentang Malayan Union kerana ia mahu
menghapuskan raja-raja. Tindakan Dato Onn itu mendapat sokongan orang Melayu.

Kerana orang Melayu mahukan rajanya, maka British membatalkan apa yang dipanggil Malayan Union. Ia memberi semula raja-raja kepada orang Melayu
kerana itu saja caranya bagi mendiamkan orang Melayu tetapi tidak melucutkan lain-lain isu dalam Malayan Union itu.

Atas keruntuhan Malayan Union itu Dato Onn dan bangsawan Melayu menubuhkan UMNO sebagai sebuah pertubuhan politik yang baru bagi
mempertahankan bangsa Melayu dan raja-rajanya dengan cogan hidup Melayu dalam tahun 1946.

Dato Onn dan UMNOnya tidak pernah bercakap tentang kemerdekaan, malah menyindir dan mempengaruhi beberapa raja-raja dengan nada bagaimana Melayu hendak merdeka kerana membuat jarum pun tak tahu. Bahkan ada sindiran kononnya orang Melayu lapar kalau tidak ada Inggeris.

Sekalipun slogan UMNO itu menyuarakan Hidup Melayu tetapi ia tidak membawa maksud memerdekakan bangsa dan mendaulat negara. Ternyata selama 400 tahun Melayu dijajah ia tetap hidup dan kekal sebagai orang Islam tetapi ia menjadi bangsa yang tidak berdaulat dan tidak dapat menentukan nasib sendiri.

Sekalipun UMNO menjadi saingan PKMM tetapi ia tidak mampu menyaingi pengaruh PKMM yang mahukan kemerdekaan. Walaupun British terikat dengan piagam Bangsa-Bangsa Bersatu mesti melepaskan tanah jajahannya, tetapi membenarkan yang dituntut oleh PKMM bererti melepaskan semua kepentingan barat dan melenyapkan baki idea tersembunyi Malayan Union.

Berikutan keengganan British menghalalkan Parti Komunis Malaya dan komunis melancarkan gerakan bersenjata, British menggantikan Malayan Union
dengan pentadbiran Persekutuan Tanah Melayu tanpa Singapura dan diikuti pengiytiharan darurat, parti-parti politik diharamkan kecuali UMNO.

Pemimpin dan aktivis PKMM dan sayap Islamnya iaitu Hizbul Muslimin ditahan dan diburu kecuali Dr. Burhanuddin yang menetap di Singapura. Perjuangan kemerdekaan lumpuh dan yang dibenarkan bergerak ialah UMNO, apa lagi Dato Onn menerima perlantikan British untuk menjadi pegawai anak negeri paling kanan selepas British dalam kerajaan Persekutuan Tanah Melayu.

Dato Onn menjadi Menteri Dalam Negara dan berperanan menahan aktivis pejuang kemerdekaan. PKMM mati bukan kerana ia tidak mendapat sokongan rakyat tetapi justeru ia diharamkan penjajah dan pemimpinnya ditahan.

UMNO terlepas dari tindakan bukan kerana pengaruhnya kuat di kalangan rakyat tetapi ia tidak diharamkan dan pemimpinnya seperti Dato Onn menjadi orang kanan kerajaan Inggeris di peringkat persekutuan dan yang lain-lain menjadi menteri besar di setiap negeri.

SELEPAS parti-parti politik diharamkan kecuali Umno, pemimpin-pemimpin dan aktivis pejuang kemerdekaan ditahan, suara menuntut kemerdekaan tidak kedengaran. Pemimpin Umno yang juga Menteri Besar Johor, Dato Oon Jaafar sudah menjadi pegawai anak negeri paling kanan dalam pentadbiran Persekutuan Tanah Melayu bertaraf menteri bertanggungjawab dalam hal ehwal dalam negeri.

Antara tanggungjawabnya menahan dan menjaga tahanan politik serta memantau suasana komunis. Dato Onn mula rapat dengan Sir Cheng Lock, Tan, pemimpin MCA yang ditubuhkan selepas pembentukan Umno. Tan Cheng Lock atau Sir Cheng Lock, Tan sebelumnya pernah bermuafakat dengan Dr. Burhanuddin al-Hilmy mengenai status masyarakat Cina dalam kemerdekaan. Cheng Lock dengan gagasan Dr. Burhanuddin tentang satu rupa bangsa iaitu Melayu. Cina dan India akan menjadi bangsa Melayu keturunan Cina dan bangsa Melayu keturunan India.

Semuanya tidak menjadi kenyataan apabila parti-parti yang memperjuangkan kemerdekaan diharamkan. Sebagai menteri kerajaan penjajah Dato Onn mempunyai hubungan yang rapat dengan Inggeris. Ketika dia sudah rapat dengan Cheng Lock, Dato Onn mengusulkan Umno membuka keahlian kepada bukan Melayu dan tentunya jika disetujui Umno akan dipinda dari United Malay National Organization kepada United Malayan Nasional Organzation.

Perhimpunan Agung Umno menolak usul itu. Dato Onn mengundur diri dan keluar dari Umno. Dia digantikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra. Tunku tidak ada pengalaman politik. Peranan dalam Umno tidak ketara semasa pimpinan Dato Onn kerana dia keciwa Dato Onn tidak mempertahankan nasib Natrah.

Tindakan pertama Tunku sebagai pemimpin Umno ialah menyambung perjuangan kemerdekaan yang diperjuangkan oleh Parti Kebangsaan Melayu Malaya yang diharamkan. Dia menukar perjuangan HIDUP Melayu Umno kepada MERDEKA. Dia membuka pintu Umno kepada pemimpin dan ahli PKMM untuk bersama-sama memperjuangkan kemerdekaan.

Beliau pergi ke London bertanya Setiausaha Tanah Jajahan British cara mana Malaya boleh mencapai kemerdekaan. Jawapan British ialah tiada cara Malaya boleh merdeka jika ia dituntut oleh orang Melayu saja. Ia mesti dituntut oleh semua kaum yang ada di Tanah Melayu.

Piagam Atlantik dan piagam PBB yang ikut ditanda tangani oleh British sudah menetapkan semua kuasa penjajah memerdekakan tanah jajahan masing-masing tetapi British memberi syarat demikian kepada Umno. Apa motifnya?

Lord Cromer, gabnor terakhir British di Mesir dalam bukunya menyebut, empayar British tidak akan bertolak ansur bagi melepaskan tanah jajahan barang seinci jua hinggalah wujud satu generasi yang berfikir seperti British.

Tanah Melayu boleh merdeka tetapi mesti mengikut acuan British. Kemerdekaan tidak diberi kepada Melayu yang seratus peratus Islam. 400 tahun Tanah Melayu dijajah orang Melayu tidak bertukar agama. Ia satu kegagalan bagi penjajahan Kristian Eropah apabila orang Melayu tidak berpecah dalam banyak agama.

Bekas pimpinan PKMM dan Hizbul Muslimin tidak yakin kemerdekaan yang Tunku dan Umno mulai gerakkan kerana pemimpin-pemimpin Umno ada peranan mengharamkan PKMM dan menahan mereka. Mereka tidak respons kepada pelawaan Tunku kerana masih ramai tahanan politik yang Umno restui merengok di khemah tahanan.

Tetapi pengikut mereka seperti Ghafar Baba dan Ibrahim Fikri tidak menunggu restu dari bekas pemimpin mereka lalu menyertai Umno yang mula mengaku memperjuangkan kemerdekaan.

Tunku membentuk satu jawatan bagi membebaskan tahanan politik dengan Aziz Ishak, seorang wartawan dan penyokong kuat Ibrahim Yaakub yang mengasaskan KMM sebagai Setiausaha. Tunku dikatakan mahu sangat Ahmad Boestamam dibebaskan supaya dapat memimpin Pemuda Umno.

Aziz Ishak bukan ahli Umno semasa menjadi setiausaha bagi membebaskan saki baki tahanan politik. Dia adalah orang Ibrahim Yaakub dan dekat dengan Dr. Burhanuddin. Tunku kemudian berjaya menariknya menjadi ahli Umno. Aziz menjadi ketua Umno Selangor ketika Majlis Perbandaran Kuala Lumpur hendak mengadakan pilihan raya awal tahun 1950an.

Aziz mengadakan muafakat dengan ketua MCA Selangor, Ong Yoke Lin mengadakan persefahaman Perikatan bagi menghadapi Dato Onn yang memimpin Parti Negara dalam pilihan raya itu.

Tiada tanya ia idea Tunku tetapi Tunku merestui tindakan Aziz. Muafakat itu berjaya memenangi pilihan raya itu dan bermulalah muafakat Perikatan untuk menuntut kemerdekaan.

Pembentukan Perikatan itu adalah bagi memenuhi syarat British untuk Malaya merdeka. Syarat British itu adalah helah bagi menjadikan masyarakat Malaya merdeka nanti menjadi masyarakat majmuk, berbilang kaum, agama, bahasa dan budaya. Begitulah British bila ia memerdekakan tanah jajahannya, ia meninggalkan masalah perkauman yang sukar diselesaikan.

Bagi Tanah Melayu ia adalah helah bagi mengelakkan ia menjadi sebuah negara berperintahan Islam seperti yang perjuangan oleh Hizbul Muslimin. Dr. Burhanuddin dan Dato Onn menggesa supaya Umno jangan menerima syarat British itu kerana lambat laun Tanah Melayu akan merdeka juga kerana piagam PBB sudah memaktubkan hal itu. Tetapi kerana Tunku dan Umno mahu cepat-cepat merdeka maka ia menerima formula meninggalkan api perkauman itu.

Lau Pak Kuan pemimpin saudagar Cina Ipoh pergi ke England menuntut British tidak memberi kemerdekaan kerana dipercayai tidak menjamin masa depan Cina. Tetapi syarat British itu adalah peluang yang baik bagi penduduk Cina dan India yang ramai itu untuk diterima menjadi rakyat. Persetujuan Cina dan India menyokong tuntutan kemerdekaan yang menjadi syarat British itu ialah dijamin hak menjadi rakyat.

Perikatan dalam memonya kepada Suruhanjaya Reid yang bertanggungjawab menggubal perlembagaan Tanah Melayu merdeka bersetuju dengan formula jos suli iaitu memberi kerakyatan mudah kepada pendatang yang menetap di Malaya bagi tempoh tertentu.
Peluang itu bukan sekadar mereka yang telah lama bermastautin tetapi termasuk pelarian berikutan pembentukan negara komunis China tahun 1948.

Tunku menjadi orang pertama mencapai kemerdekaan melalui perundingan tahun 1957 tetapi formula itu sudah disarankan oleh piagam PBB. Tidak minta merdeka pun boleh merdeka seperti yang terjadi di Brunei Darussalam.

Wednesday, November 10, 2010

"JAMBAN" yg di-idamkan seluruh rakyat Malaysia

"Inilah rupanya "JAMBAN" yg sudah dibersihkan dengan menggunakan sabun cap "DAKWAT KEKAL"..


usinkata;...Kat bawah sinun ialah sabun..klorox..berus dan segala macam benda untuk "BERSIH" nk bersihkan "JAMBAN" kita agar senang dan selesa serta yakin utk membuang undi nanti..

Harap dapat dirakam dikepala masing-masing segala mcm benda yg disenaraikan oleh "BERSIH" ini..supaya apabila menjelang "hari utk kita beramai-ramai membuang undi nanti..kita dapat check samada SPR sudah "diMERDEKA" oleh UBN setelah hampir 5 dekad menjadi "hamba sahya-gurkha@lembu" UBN..

Didalam laporan MalaysianInsider...geng-geng "Pencuci' ini telah dijemput oleh SPR utk berbincang mengenai langkah dan cara utk mencuci "Jamban"..ada beberapa tatacara dan kaedah mencuci yg akan dipertimbangkan oleh SPR dan ada juga beberapa sabun dan klorox utk mencuci dinyah-sampahkan oleh SPR..

Untuk itu..hati ini kuat sekali berdetak..berdetaknya lebih kencang sepereti genderang mahu perang..berkecamuk mengatakan bahawa sudah pasti sabun pencuci cap "DAKWAT KEKAL" dipandang enteng oleh SPR..

Kenapa hati ini berdetak apabila terdengar dan terlihat sabun cap "DAKWAT KEKAL"...ianya tidak lain tidak bukan..

"HANTU YG AKAN TURUT SAMA MEMBUANG..MANA BOLEH LEKAT KALAU DICALITKAN DENGAN DAKWAT KEKAL"

Jika situasi ini berlaku mcm mana UBN nk menang ..hantu-hantu yg membuang ini cukup diperlukan oleh UBN...jika benar dan yakin tiada 'hantu yg turut membuang"..bagilah "JAMBAN" dibasuh-cuci dgn menggunakan sabun cap "DAKWAT KEKAL"..confirm lepas tue semua yg membuang akan merasa cukup lega..cukup puas membuang..bukan setakat perut..kepala..badan seluruh anggota turut lega selepas membuang..apatah lagi semasa membuang dapat mencium bau wangian dari " DAKWAT KEKAL"..

So marilah kita berdoa agar SPR dikembalikan KEMERDEKAANYA setelah terjajah secara terang-terangan tanpa melawan oleh UBN..

Dan jika SPR masih lagi memakai "cincin besar di hidung" yang xubah seperti "LEMBU"...marilah kita berganding bahu..mengajak rakan dan taulan..sahabat hadai yg jauh dan yg dekat..agar sama-sama memeriahkan jalanraya-lebuhraya di Malaysia utk bersama-sama "BERSIH" utk membersihkan "JAMBAN" mengikut S.O.P rakyat marhaen..

usinkatalagi;.akibat melalut terlebih panjang ..kat bawah ini list atau senarai bahan-bahan yg akan digunakan oleh "BERSIH" utk membersikan "JAMBAN" kita yg tercinta..huhuhu..hampa jangan lupa noohh!!!


• Pembersihan sepenuhnya senarai pemilih bagi memastikan sebarang penipuan disisihkan dan senarai pemilih yang penuh dengan integriti


• Penggunaan dakwat kekal bagi menghalang pengundian berganda


• Reformasi dalam pengundian pos dengan memansuhkan senarai pemilih berasingan yang sedia ada bagi pengundi-pengundi pos dan juga untuk menjadikannya sistem lebih fleksibel bagi semua pengundi


• Akses media yang bebas dan adil untuk kesemua parti bertanding


• Tempoh kempen minimum 21 hari


• Amalan-amalan adil dan profesional dalam persempadanan kawasan supaya mengurangkan pembahagian tidak adil (“malaportionment, gerrymandering”) yang seterusnya menyebabkan pembahagian kerusi dan undi yang tidak seimbang


• Pendaftaran automatik untuk semua pengundi layak


• Pengurangan kelayakan umur pengundi dari 21 tahun kepada 18 tahun


• Reformasi dalam urusan kewangan pilihan raya bagi memastikan ketelusan dan mengehadkan kecenderungan terhadap politik wang


• Pentadbiran tidak berat sebelah di semua peringkat kerajaan sebelum, selepas dan semasa pilihan raya umum atau kecil, untuk badan perundangan di peringkat persekutuan dan negeri


• Memperjuangkan hak semua pelajar berumur 18 tahun ke atas untuk mengambil bahagian dalam politik dalam dan di luar kampus.

Monday, November 8, 2010

Adakah SPR dan Badan Kehakiman adalah "LEMBU UBN" ?

"Biarlah org nak kata apa pon..sejak dizaman Tunku Abdul Rahman lagi..mcm2 gelaran yg aku dapat..pak turut la..barua la..hamba abdi la..pencacai la..tapi yg paling aku geram..depa panggil aku LEMBU UBN..aku kan memang lembu..bodoh betul la depa ni.".- SPR@LEMBU UBN

usinkata;....sebelum membaca apa yg tertulis dibawah..sekali lagi hati ini ingin mengingati...marilah kita berkerjasama dengan "BERSIH" utk membersihkan "Jamban" agar senang kita membuang undi..huhuhuhu


STANDARD KITA MASIH DI BELAKANG
- ABDUL AZIZ BARI

SEBAGAIMANA yang diduga Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi kedua-dua pilihan raya kecil di kerusi Parlimen Batu Sapi, Sabah dan DUN Galas di Kelantan yang diadakan Khamis lalu.

Bagaimanapun saya fikir dengan standard atau pun prestasi biasa BN sendiri, khususnya sebelum PRU Mac 2008, tidak ada apa yang terlalu hebat dengan kemenangan itu. Ini kerana kedua-dua kerusi itu adalah kawasan pedalaman: di Batu Sapi contohnya penduduk di sebuah kampung yang begitu miskin menganggap mengundi BN satu tugas mulia. Ini tidak berbeza dengan di Terengganu apabila orang-orang di situ menganggap stadium atau bangunan runtuh sebagai perkara biasa. Dengan kata lain orang-orang seperti ini memang layak untuk terus miskin dan mundur kerana mereka sendiri tidak mahu mencari jalan untuk berubah. Lebih teruk lagi kumpulan manusia ini menentang perubahan. Perubahan yang dimaksudkan ialah keadilan, ketelusan dan pertanggungjawaban. Kerajaan yang memerintah perlu dipertanggungjawabkan bila stadium runtuh. Di sisi perlembagaan ini bermaksud diturunkan dari kerusi kuasa. 

Walaupun menang di dua kerusi itu BN masih tewas dengan Pakatan Rakyat. Ini kerana ia hanya menang di lima kerusi dari sejumlah 13 pilihan raya kecil yang diadakan sejak Ogos 2008. Selain itu DUN Galas tidak berbeza dengan Batu Sapi. Walaupun Galas dimenangi Pas dalam PRU yang lalu ia adalah sebahagian daripada kawasan Parlimen Gua Musang, yang merupakan kubu UMNO sebagaimana juga Parlimen Hulu Selangor yang dimenangi BN pada April lalu. Apa pun BN pernah kalah di kawasan yang boleh dianggap kubu sebagaimana di Sibu pada Mei lalu. Dengan sumber yang BN ada serta kelebihan yang SPR berikan BN sepatutnya menang di semua 13 pilihan raya kecil yang diadakan selama ini.

Sebab itu tidak jelas apakah kemenangan di kedua-dua kerusi itu boleh dianggap kebangkitan semula BN yang hampir tersungkur pada Mac 2008. Apa pun pilihan raya negeri Sarawak mesti diadakan pada 2011. Ramai yang mengatakan bahawa BN akan mengadakan PRU ke-13 lebih awal berikutan daripada perkembangan di Sarawak. Negeri-negeri yang Pakatan Rakyat perintah boleh terus kekal kerana di sisi undang-undang mereka tidak perlu membubarkan DUN masing-masing. Pembubaran Parlimen tidak ada kaitan dengan pembubaran DUN. Saya ingin mencadangkan supaya Pakatan Rakyat tidak memohon pembubaran kepada ketua negeri masing-masing; biarkan DUN mereka bubar secara automatik sebaik sahaja ia genap lima tahun. Pakatan Rakyat perlu bekerja mengotakan manifesto mereka dalam tempoh lima tahun itu. Mereka perlu mengajar BN bagaimana mengadakan pilihan raya yang adil dan tidak mengejut.

SPR memang cuba mencari jalan untuk menghujah mengapa semua DUN perlu dibubarkan dan PRU diadakan serentak. Hujah SPR ini adalah hujah politik dan bukan hujah undang-undang. Sebab itu di atas tadi saya katakan BN menikmati kelebihan yang SPR berikan dan sepatutnya menang di semua 13 pilihan raya kecil yang diadakan. Dalam pilihan raya kecil di Batu Sapi dan Galas itu pun kita lihat tanda-tanda yang sama. Dari tarikh pengundian hinggalah kepada cara menangani dakwaan rasuah pilihan raya BN sentiasa mendapat kelebihan.

Pilihan raya yang bebas dan adil adalah sesuatu yang cuba hendak diwujudkan oleh perlembagaan. Selain pelantikan SPR dan perlindungan yang disediakan untuk ahlinya perlembagaan menyediakan peruntukan untuk menjamin pelbagai hak dan kebebasan untuk rakyat; baik sebagai individu mahupun sebagai kumpulan. Malangnya ini semua masih tinggal ideal yang belum kita dapat nikmati. Kita perlu ingat bahawa hanya kerana BN kalah di lapan pilihan raya kecil dan hampir tersungkur dalam PRU 2008 tidak bermakna sistem kita ini adil dan tidak ada cacat celanya. 

Selagi wujud perkara yang berat sebelah tadi kalau Pakatan Rakyat menang semua pilihan raya pun tidak bermakna bahawa sistem kita, termasuk SPR, adil dan tidak perlu direformasikan.

Tetapi itu semua tidak mudah untuk berlaku kerana sepertimana yang berlaku di Perak, Wilayah Persekutuan dan Kedah ia turut membabitkan badan kehakiman. Saya tidak mahu menyebut Jabatan Peguam Negara atau Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana kedua-dua agensi ini adalah sebahagian daripada eksekutif atau kerajaan yang memerintah. Ini diperuntukkan oleh perlembagaan. Bagaimanapun badan kehakiman dan SPR perlu bebas dan ini diperuntukkan oleh perlembagaan.

Saya tidak nampak kebebasan itu akan menjadi kenyataan selagi BN memegang kuasa. Ini kerana mereka, sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi, sentiasa mencari jalan untuk menyekatnya. Kedua-dua agensi yang sepatutnya bebas itu setakat ini lebih rela untuk menjadi pak turut seperti orang kampung di pedalaman di dua buah negeri yang saya katakan tadi. Di negara-negara lain, termasuk India, hakim dan anggota SPR mereka melihat bahawa mewujudkan sebuah sistem yang adil dan telus sebagai tanggungjawab. 


- Profesor Dr Abdul Aziz Bari mengajar undang-undang selama lebih 21 tahun.

sumber; Sinar harian

"Santa Banjir" dan "Katak-Katak"selepas hujan

"Ini "Santa" xpakai payung,baju hujan dan kasut booth getah..yela..hujan dh berenti..banjir dah surut dah 7 hari dh.."

Jika di Amerika.."Santa" selalunya datang memberi "hadiah" waktu salji turun..di Malaysia pon ada "Santa".. yg datang selepas "hujan" turun..dan banjir surut.

Santa ini membawa hadiah "BANTUAN KHAS PASCA BANJIR"

Tanpa berpaling kiri dan kanan..hati ini meragui 200% niat baik yg disuarakan Santa Banjir utk mangsa bencana banjir di Kedah khasnya..

Merujuk laporan Bernama TPM Muhyidin berkata Kerajaan UBN akan menubuhkan satu jawatankuasa bagi menguruskan dan membantu mangsa-mangsa banjir untuk memulihkan semula kehidupan selepas banjir...

Ya..mmg benar langkah dan tindakan ini wajar dan bertepatan sekali dengan slogan "Rakyat Didahulukan" tetapi..Jawatankuasa ini dan bantuan yg akan disalurkan sarat sekali dgn permainan politik UBN..lihat sahaja siapakah yg berada dipuncak Jawatankuasa ini...

Muhyidin berkata; Jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh

TIMBALAN PENGERUSI PERHUBUNGAN UMNO NEGERI KEDAH DATUK BASHAH MD HANIPAH....

MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN, DATUK CHOR CHEE
HEUNG..

TIMBALAN MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI DATUK JOHARI BAHAROM..

Orang tua-tua kata...selepas hujan katak-katak masih lagi berbunyi utk menyeru hujan agar turun kembali lagi..tetapi di Kedah Ketua-Ketua Bahagian UMNO kini sedang galak menyeru agar peruntukan khas pasca banjir agar diperturunkan cepat oleh Santa Banjir..

Lihat sahaja bagaimana Kerajaan UBN berpolitik..disebalik kesengsaraan dan kepayahan rakyat di Kedah..bantuan yg diharapkan "dipolitikan" utk kelangsungan survival UMNO KEDAH..sudah tentu bantuan khas pasca banjir akan berada ditangan Ketua-Ketua Bahagian UMNO terlebih dahulu..dan apabila ditangan mereka..sudah tentu toyol dan hantu raya pakat-pakat berkerumun mengelilingi Ketua-Ketua Bahagian ini..dan dibimbangi bantuan khas pasca banjir bocor sana sini dan disilapmatakan oleh pihak yg tidakbertanggungjawab..

sudahlah..hati ini masih belum mampu utk bersangka baik terhadap Ketau-Ketua Bahagian UMNO di Kedah..sudahlah partinya kini menjadi pembangkang di Kedah..sudah tentu byk dana tersekat disana sini..dan bantuan khas pasca banjir adalah sesuatu yg ditunggu-tunggu..utk kembali mengisi tabung masig2..

Jika Kerajaan UBN betul-betul ikhlas mahu membantu rakyat khasnya pasca banjir..jemputlah sekali Kerajaan Negeri..duduk semeja berbincang bagaimana bantuan khas pasca banjir dapat disalurkan tanpa ketirisan dan kebocoron...

Terang lagi bersuluh..tanpa kehadiran wakil dari Kerajaan Negeri didalam Jawatankuasa Khas Pasca Banjir..selama itulah hati ini tetap meragui dan terus mempertikaikan tindakan Santa Banjir yg mewakili Kerajaan UBN

Sunday, November 7, 2010

Sayang...Kenapa tutup...bukalah..tak puas lagi niiii

"kelambu ini hanya dijumpai di Mongolia ..itu pun kena naik kapal selam baru bole jumpa hhuhuhu "

usinkata;..huhuhu awat yg tutup awai sangat..huhuhu kata nk jana pendapatan dari Hiburan Malam.huhuhu..ini elok dh pukul 9mlm..dh nak tutup..macam mana org ramai nk bergumbira..berpoya-poya..

Atau ..sebab nak tutup awai ni..takutkan sesuatu kot...

atau takut rahsia terbongkar..

sekali terbuka suma mata memandang..semua penin kepala...

yang mana satu Altantunya yang mana satu Ziana Zain.huhuhu

sekali terbuka suma tak percaya..suma garu kepala..

yang mana anak Razak Baginda atau cucu Razak...huhuhu

sekali terbuka juga..suma mati terkejut...

Ini orang ka atau anak badak..huhuhu

sekali terbuka nanti..suma muntah darah..

ini First Lady ka...atau Mak Janda..huhuhu

usinkatalagi;..ini suma sebab TT..dia la punca aku "mencarut" ni huhuhuhu

"hoiii !!!..ini bukan First Lady..ini bukan Mak Janda...ini anak gajah sedang mandi..huhuuhu"


Bala akui tandatangan akuan bersumpah palsu



Bekas penyiasat persendirian P Balasubramaniam menyelar kerajaan kerana menutup kes berhubung dua akuan bersumpah yang dibuatnya sebelum ini.

Dalam surat terbukanya kepada Peguam Negara Abdul Gani Patail yang salinannya dihantar kepada Malaysiakini, Balasubramaniam berkata, beliau "terkejut" walaupun mengakui menandatangan akuan bersumpah (SD) yang palsu, polis masih tidak menjumpai sebarang bukti perlakuan salah.

"Pihak polis, saya percaya, menyiasat keadaan seputar pembikinan dua SD bawah Seksyen 199 Kanun Acara Jenayah, untuk kesalahan yang boleh dikenakan hukuman tiga tahun penjara atau denda.

"Ini bukan kesalahan remeh."

Sehubungan itu, katanya, beliau amat terkejut apabila pihak polis gagal menemui sebarang salah laku daripada bukti-bukti yang dikumpulkan mereka.

Mengakui akuan dalam SD keduanya tidak benar, Balasubramaniam mendesak kerajaan membuka kembali kesnya. -Malaysiakini

Saturday, November 6, 2010

Hampa; Jangan Lupa!!! dan Depa; Jangan dok buat-buat Lupa !!!


Gerakan mansuh Pengajian dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan memulakankan usaha mendesak kerajaan mengotakan janji untuk melaksanakan pemansuhan secara berperingkat-peringkat mulai tahun depan.

Timbalan Presidennya, Profesor Shahril Md Zain berkata pihaknya amat kesal dengan tindakan berdiam diri pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran yang masih membisu dalam memberikan reaksi berhubung isu terbabit.


"Dalam bajet baru-baru ini tidak ada disebutkan usaha pemansuhan tersebut tetapi Menteri Pelajaran ada memberi reaksi berhubung subjek Sejarah yang akan diperkenalkan semula.

"Mengenai PPSMI, menteri masih membisu," jelas beliau. Menurut Prof Shahril pihaknya akan menunggu sehingga tahun depan untuk melihat perkembangan pelaksanaan pemansuhan secara berperingkat-peringkat yang dijanjikan sebelum ini.

"Pihak kita terpaksa menunggu untuk melihat apa perkembangan yang dilakukan terhadap subjek-subjek Sains dan Matematik tahun depan. Tapi pihak kita desak pemansuhan PPSMI dapat dilaksanakan serta merta.



"Keranda ini perlu diusung dijalanraya tahun depan jika Kerajaan UBN masih buat-buat dono..buat-buat pekak ..ramai-ramai usung keranda ini dan hempuk atas kepala pemimpin UBN yg masih lagi buat-buat pekak.."


"Pihak kita tidak teragak-agak untuk menggerakkan semula Gerakan Mansuh PPSMI ini termasuk menghantar memorandum demi memorandum kepada Yang di Pertuan Agong sebagai mana dulu. !!!!!!!


sumber; http://freemalaysiatoday.com/bahasa/?p=9862

Cendikiawan "Cendawan Beracun " bersama Skrip Lawak Bodoh AUKU

"Cendawan" ini jika dihinggapi "virus merah"(UMNO)..sudah tentu ia akan beracun...

usinkata; marilah kita sama-sama berfikir sejenak utk melihat dengan lebih terang siapa Cendikiawan "Cendawan" yg sedang melata tumbuh selepas hujan dibumi Malaysia ini..
Cendawan ialah sejenis tumbuhan yg langsung xakan dapat menggapai awan dilangit tinggi..begiti jugalah yg sedang berlaku dinegara kita dimana sebahagian besar para Intelektual/Cendikiawan/Akademikus tak ubah seperti cendawan yg tak mampu mencapai awan..

Ketika membaca tulisan Aqil Fithri yg bertajuk " INTELEKTUAL KOMUNIKATIF didalam ahkbar SIASAH bertarikh 17-23 Oktober 2010 yg bertajuk ; INTELEKTUAL KOMUNIKATIF hati ini bagaikan tercari-cari makna yg tersembunyi didalam tulisanya..apatahlagi artikelnya punyalah panjang..berkali-kali membacanya dan akhirnya ditemui jua maknya yg tersirat..itupun setelah membaca membaca apa yg dilontarkan oleh Faisal Mustaffa dan Lingswaran Singh didalam MerdekaReview ; UKM dan Lawak Bodoh Seksyen 15 AUKU

Utk itu hati ini memaparkan dua petikan penulisan yang amat menuntut pelbagai persoalan yg hanya dapat dijawab oleh hati dan fikiran yg waras mengenai nasib warganegara Malaysia sekianya "CENDAWAN-CENDAWAN" ini dibiarkan melata sejauh Perlis hingga ke Sabah...

Ayuh.!!..biarkan kita didalam persoalan yg tidak pernah mati utk difikirkan...

Antara salah sebuah "Kubu Zon Selesa" yg turut menempatkan "Cendawan" yg kekenyangan@mabuk kepayang..

petikan dari penulisan Aqil Fithri..

INTELEKTUAL KOMUNIKATIF

Apa,dan siapa itu Intelektual(atau cendikiawan)? Apakah tugas-tugas intelektual?Apakah intelektual itu hanyalah akademikus yang berkubu dikampus-kampus?..
Sebetulnya melihat dunia intelektualisme di Malaysia,pertanyaan-pertanyaan ini amat mendesak untuk dirungkaikan.

Dewas ini,kampus di Malaysia memang sudah menjadi zon selesa,dimana intelektual kita kekenyangan meneruskan apa yang ada (das Sein),bukanya mengangkat apa yang seharusnya (das Sollen).Yang ada adalah akademikus yang ggigih memperbodohkan generasinya.Manakala,yang seharusnya,mencerdaskan generasi,makin dilupakan.

Persoalanya,bagaimana semua ini dibenarkan berbudaya? Bagaimana akademikus kita yang sepatutnya bertindak sebagai intelektual tapi akhirnya gagal memenuhi amanah dari makna intelektual itu sendiri.

Intelektual kita bukan sahaja gagal memahami erti intelektual moden yang subjektif ,juga gagal untuk bertindak secara komunikatif.

Bayangnya saja ,dalam kemelut dengan sistem(ekonomi dan politik),intelektual kita sering kehilangan diri(tak-subjektif) dan hanya selesa mengikut arus rasio-instrumental,serta tak tajam-pengamatan(tak-kritis).Juga,tiada sesuatu yang baru dari mereka,selain bertakuk pada apa yang ada saja.

Ada akademikus kita yang kemaruk mengira markah KPI-mya tanpa menghiraukan kesan emanipulasi ilmu mereka dalam membangun ruang awam yang mandiri.Dan,usah airan lagi ,semua kasus ini memang terdapat di Malaysia.

Sebab itu ,menerusi generasi akademikus seperti ini, lahir pula bakal akademikus yang bodoh,dan terus memperbodohkan lagi generasi berikutnya...


usinkatalagi; ..Aqil Fithri turut menulis beberapa cara dan gaya utk membersihkan budaya "cendikiawan yg menjadi cendawan"..tetapi sengaja tidak dipaparkan disini..utk mengetahui apakah cara dan gaya itu..hendaklah dibuang sifat malas dan kedekut..carilah sumber ini..milikinya..

Mari membaca pula petikan yg ditulis oleh Faisal Mustaffa dan Lingswaran Singh yakni penulis bebas yg menulis didalam MerdekaReview ;

UKM dan Lawak Bodoh Seksyen 15 AUKU

Kesatuan Mahasiswa-Mahasiswa Sedar (KEMAS) telah mendedahkan penglibatan mahasiswa dan kakitangan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam Perhimpunan Agong United Malays National Organisation yang berlangsung baru-baru ini. 


 Pendedahan tersebut telah mengejutkan ramai pihak dan ada juga yang berasa amat hairan, mengapa Universiti boleh membenarkan kakitangan dan mahasiswanya terlibat dalam Perhimpunan Agong United Malays National Organisation, sedangkan mahasiswa yang ke PRK Hulu Selangor untuk sekadar memerhati, ditangkap polis, didakwa dalam Mahkamah Universiti, dan dilucutkan anugerah dekan.


Antara yang "tidak cukup matang berpolitik dan yang dibimbangi mudah terpengaruh


Sudah jelas di sini, Universiti bukannya berniat untuk menghalang mahasiswa berpolitik supaya mereka dapat memberi tumpuan kepada pelajaran, ini sememangnya alasan lapok United Malays National Organisation untuk menipu rakyat.  Nampaknya Universiti hanya berniat untuk menjahanamkan masa depan pelajar-pelajarnya yang cenderung menyokong parti pembangkang, supaya menjadi "pengajaran" kepada mana-mana pelajarnya yang berani bercakap benar mengkritik kezaliman pihak pemerintah.


 Mungkin jika mahu menyokong United Malays National Organisation, Prof Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin tanpa segan silu sanggup membenarkan mahasiswanya "yang tidak cukup matang untuk berpolitik", "yang dibimbangi mudah terpengaruh", untuk menyertai Perhimpunan Agong United Malays National Organisation.


Mangsa kezaliman AUKU dan ketidakadilan "Cendawan Beracun"


Kami tertanya-tanya, tidakkah Prof.Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, Naib Canselor UKM berasa malu dengan apa yang dilakukannya?  Tidak mampukah seorang akademik seperti beliau memikirkan kesan tindakannya membenarkan pendakwaan terhadap masa depan pelajar-pelajarnya itu?  Mengapa beliau tanpa sebarang rasa malu, setelah begitu tegas menghalang penglibatan mahasiswa dalam politik, membenarkan pihak Universiti sendiri terlibat dalam Perhimpunan Agong United Malays National Organisation?




Jelas pelajar-pelajar yang terlibat dalam Perhimpunan Agong United Malays National Organisation itu tidak akan diambil apa-apa tindakan.  Sudah tidak perlu berlagak neutral lagi, orang ramai sudah tahu betapa jijiknya pihak pentadbir Universiti Kebangsaan Malaysia.  Sekalipun mahu mengampu parti pemerintah janganlah dengan mengorbankan masa depan orang muda yang berani dan sayangkan negara.


Sekiranya Universiti Wawasan milik Parti erakan Rakyat Malaysia, UKM dengan terang-terangnya tali barut United Malays National Organisation, dan Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti hanya lawak bodoh untuk memperbodohkan pelajar-pelajar kita.


usintutupkata;..Bandingkan dan cari hubungkait 2 penulisan bisu ini..cari dimana persoalan itu bersembunyi..

Friday, November 5, 2010

Tolong "Bersih" bersihkan "Jamban" ini..


usinkata; ....Pilhanraya dinegara kita xubah macam jamban ini..meh kita ramai2 datang "bersihkan" jamban ini supaya selesa dan senang utk kita "membuang undi"..bersihkan pilihanraya kita dari najis dan kotoran yg dihasilkan oleh UBN 50 tahun lebih sudaaa!!!!

TT kata;...kita telah saksikan
penipuan dan beerat sebelah spr
di dua pilihanraya kecil - batu sapi
dan galas

kita telah marah - jangan marah sahaja
tapi tidak melakukan apa apa

datang ke majlis ini buktikan
kemarahan anda sebelum kita
semua turun ke jalan raya sekali
lagi kah kah kah

usinkata lagi;...ini Jemputan Rasmi Dari "Bersih" utk membersihkan jamban..huhuhu

JEMPUTAN PELANCARAN BERSIH 2.0
BERSATU DAN MELANJUTKAN REFORMASI PILIHAN RAYA

Kami, jawatankuasa induk BERSIH 2.0 ingin menjemput anda/organisasi anda untuk bersatu bersama-sama kami dalam melanjutkan usaha ke arah pilihanraya bersih dan adil. Banyak lagi yang perlu dilaksanakan dan BERSIH 2.0 memerlukan sokongan dan bantuan anda dalam memastikan misi Malaysia yang demokratik menjadi realiti.

BERSIH 2.0 percaya hanya menerusi pilihanraya yang bersih dan adil sahaja seseorang warganegara mampu mengenalpasti hala tuju mereka dan berharap pihak yang dipertanggungjawabkan dalam melaksanakan sesebuah pemilihan itu bertindak dengan telus dan berkesan. Perjalanan untuk reformasi pilihanraya adalah ranjau dalam proses demokrasi, termasuk kedaulatan undang-undang dipulihara, hak asasi manusia dilindungi, urustadbir baik dan pengelastarian di dalam pembangunan Negara.

Sebagai waraganegara kita boleh menjadikan impian ini satu kenyataan. Isu-isu utama dalam reformasi pilihanraya termasuk:

1. Pembersihan sepenuhnya senarai pemilih bagi memastikan sebarang penipuan disisihkan dan senarai pemilih yang penuh dengan integriti.

2. Penggunaan dakwat kekal (seperti yang dijalankan di Indonesia dan India) bagi menghalang pengundian berganda.

3. Reformasi dalam pengundian pos dengan memansuhkan senarai pemilih yang berasingan yang sedia ada bagi pengundi-pengundi pos dan juga untuk menjadikannya sistem yang lebih fleksibel bagi semua pengundi – di dalam mahu pun di luar Negara , dengan alasan munasabah untuk memilih untuk menjadi pengundi pos.

4. Akses media yang bebas dan adil untuk kesemua parti yang bertanding, termasuk: (a) akses bebas terhadap media milik kerajaan terutamanya televisyen dan radio; (b) akses pembayaran (iklan politik) adil di dalam media swasta; dan (c) peruntukan di dalam hak untuk menyerang balas terhadap kesemua parti yang bertanding dan wakil-wakil yang bertanding yang sebelumnya mendapat liputan negatif di dalam laporan-laporan berita.

5. Tempoh kempen minima 21 hari

6. Amalan-amalan adil dan professional dalam persempadanan kawasan supaya mengurangkan pembahagian yang tidak adil (malaportionment, gerrymandering) yang seterusnya menyebabkan pembahagian kerusi dan undi yang tidak seimbang.

7. Pendaftaran otomatik untuk semua pengundi yang layak.

8. Pengurangan kelayakan umur pengundi dari 21 tahun kepada 18 tahun.

9. Reformasi dalam urusan kewangan pilihanraya bagi memastikan ketelusan dan menghadkan kecenderungan terhadap politik wang.

10. Pentadbiran yang tidak berat sebelah di semua peringkat kerajaan sebelum, selepas dan semasa pilihan raya umum atau kecil, untuk badan perundangan di peringkat persekutuan dan negeri.

11. Memperjuangkan hak semua pelajar berumur 18 tahun ke atas untuk mengambil bahagian dalam politik di dalam dan di luar kampus.

BERSIH 2.0 menghargai sumbangan yang dicurahkan oleh kumpulan awal BERSIH dengan agenda reformasi mereka. BERSIH 2.0 kini dilancarkan sebagai gabungan kumpulan masyarakat yang tidak berpartian. Ia merupakan sebuah gerakan rakyat biasa yang ingin memastikan hak kepada pilihanraya yang bersih dan adil seperti yang dijamin oleh undang-undang. Undian dan suara kita mestilah diutamakan.

Butir-butir pelancaran seperti berikut:

Tarikh : 10 November 2010 (Rabu)
Masa : 8.30 mlm. – 10.30 mlm.
Tempat : Dewan Sivik PJ, Jalan Yong Shook Lin, Petaling Jaya.

Sila panjangkan jemputan kepada ahli-ahli dan rakan anda ke pelancaran Bersih 2.0. Untuk maklumat lanjut, sila berhubung dengan Nurul di 03-77844977.

Yang benar,
Dato’ Ambiga Sreenevasan
Pengerusi Ahli Jawatankuasa Induk

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009