Wednesday, March 28, 2012

Petronas dan Pertamina ; Sama tapi tak serupa



Ribuan tunjuk perasaan protes Indonesia naikkan harga minyak

SinarHarian ; 28 Mac 2012
JAKARTA - Ribuan orang yang mewakili pelbagai kumpulan masyarakat semalam mengadakan demonstrasi di Jakarta dan beberapa bandar lain di seluruh Indonesia sebagai membantah rancangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak bersubsidi sebanyak Rp1,500 (55 sen) pada bulan depan.

Kumpulan-kumpulan yang berdemostrasi di hadapan Istana Merdeka termasuklah dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) pimpinan bekas Presiden Indonesia Megawati Soekarnoputri dan pertubuhan Hizbut Tahrir Indonesia (HTI), yang sebelumnya telah juga berdemonstrasi di Bulatan Hotel Indonesia.

Jurucakap HTI Muhammad Ismail Yustanto berkata kenaikan harga minyak, pembatasan minyak bersubsidi serta penarikan balik subsidi minyak, akan mengungtungkan syarikat minyak asing dalam jangka masa panjang.

"Jika tidak ada inovasi, kegiatan perniagaan Pertamina (syarikat minyak nasional) akan menjadi tidak kompetitif, sehingga Pertamina akan berpindah kepada syarikat minyak asing itu.

"Hal ini tentu akan merugikan Pertamina," katanya. Pada masa ini Pertamina memonopoli penjualan minyak petrol oktan 88 yang bersubsidi, dengan harga runcit Rp4,500 seliter (kira RM1.60 seliter) dan selepas kenaikan harga yang dicadangkan itu, harga baru akan menjadi Rp6,000 (kira-kira RM2.15).

usinkata;....saya tertarik hujah dari Jurucakap Hizbur Tahrir Indonesia seperti diatas..
Komen saya di Facebook ;..

Usin Wafer Pendekata;...sepatutnya di Malaysia hanya syarikat PETRONAS yg menjual harga minyak yg bersubsidi..kerana ianya syarikat negara..miliknegara..rakyat yang punya..kenapa..syarkat asing turut sama mendapat faedah dengan menjual harga yg sama dengan PETRONAS...Shell negara mana punya...BP syarikat org Malaysiakah..Caltex made in Malaysia ka..EssoMobil 1Malaysiaka..


Kerana itu..hati ini kuat berkata..terdapat perjanjian "isitimewa" antara Malaysia dan syarikat asing yg sudah bertapak di Malaysia sejak Merdeka lagi atau lebih tepat selepas Akta Petroleum dikuatkuasakan dimana Petronas memberi laporan terus kepada Perdana Menteri...

Cuba tanya Ku Li...dia lebih arif dan tahu hal ini..dan tidak hairanlah Anwar sehingga kini masih berirama akan menurunkan harga minyak dipasaran Malaysia sebayak RM 0.30sen sekiranya PR dpt menawan Putrajaya..sudah tentu dia tahu formulanya..

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009