Monday, January 21, 2013

Satu Pelajar -Satu Sukan -Satu Bisnes


Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu menjelaskan kepada rakyat Malaysia mengenai pemberian kontrak bernilai RM23 juta secara runding terus kepada syarikat milik pemimpin UMNO untuk melatih guru pendidikan jasmani (PJ).

Kontrak itu diberi melalui rundingan terus kepada sebuah syarikat yang ditubuh pada 2008 untuk menceburi perniagaan dalam peralatan sukan dan pasaran produk di Malaysia.

Mengapa dan kenapa keputusan melantik sebuah kolej di Amerika Syarikat (AS) berasaskan kaedah pengajaran eksklusif secara jarak jauh dan pembelajaran dalam talian. Kolej sedemikian pasti tidak mempunyai fakulti pengajaran dan sumber mencukupi untuk menyampaikan program pengajaran secara bersemuka, terutama bagi 1,000 guru yang sepatutnya mendaftar dalam program itu berbanding anggaran semasa pelajar di USSA adalah kurang daripada 600 orang.

Walaupun berniat baik menyediakan latihan semula untuk guru PJ, terutama mereka yang tidak berkelayakan.

Pada 17 Januari lalu, Muhyiddin dianugerahkan Doktor Kehormat oleh Akademi Sukan Amerika Syarikat (USSA), yang berpusat di Daphne, Alabama, atas usaha beliau “untuk meningkatkan pendidikan fizikal untuk membantu dalam pembinaan sebuah negara “melalui inisiatif “Satu pelajar – Satu Sukan”.

Dalam tempoh enam bulan mulai Jun lalu, jurulatih USSA berada di Malaysia untuk menyediakan latihan semula kepada guru PJ dan guru lain yang berminat dalam PJ untuk mengikuti program pengajian “Diploma Pendidikan Jasmani dan Sukan Scholastic Antarabangsa (IDPESS)”. Ini adalah program perintis untuk melatih 1,000 guru PJ membabitkan perbelanjaan kerajaan Malaysia sebanyak RM22.9 juta dan kontrak itu dianugerahkan kepada Syarikat KH Sukan Dunia Sdn Bhd (ejen yang diberi kuasa di Malaysia untuk USSA) melalui rundingan terus.

Mengikut laman web Dunia Sukan KH (http://www.kh-ussa.com/management-team/), Pengerusi syarikat itu adalah Hisham Suhaili Othman serta turut disenarai termasuk Naib Ketua Puteri UMNO, Negeri Kedah, Ketua Puteri UMNO Bahagian Langkawi , Ahli Jawatankuasa Perhubungan UMNO Negeri Kedah, Bendahari Biro Sukan & Kecergasan Puteri UMNO Malaysia dan Ahli Lembaga Pelawat Hospital Langkawi.

Kos bagi 1,000 pelajar mengikut pengajian diploma sebanyak RM22.9 juta adalah terlalu tinggi bermakna setiap pelajar akan mendapat RM22, 900. Ini adalah empat kali lebih tinggi berbanding kos untuk mendapatkan “Diploma Pengajian Sukan” di Universiti Teknologi Mara (UiTM) iaitu kira-kira RM5,709 untuk enam semester.

Pemberian kontrak itu adalah satu lagi contoh BN “Cakap Tak serupa Bikin” di mana Perdana Menteri mengajar ketelusan sedangkan menteri kabinet beliau memberi kontrak kepada kroni pada harga tinggi.

Adakah ini pembayar cukai Malaysia yang membayar sebanyak RM23 juta supaya Menteri Pelajaran mendapatkan doktor kehormat.????

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009