Thursday, August 12, 2010

Sejarah Perpaduan PAS + UMNO yg perlu anda tahu....


Petikan dari artikel Bapa Subky didlm Siasah 8-14 Ogos 2010/27 Syaaban-4 Ramadhan



Pendapat umum perpaduan PAS-UMNO

PAS dari mula menganjurkan jalan berpegang kepada al-Quran dan Sunnah,sepatutnya tiada org melayu dan Islam menentangnya,tetapi UMNO yg terdiri dari Melayu dan Islam it kata PAS sesat.Sehingga anjuran supaya UMNO dan PAS bersatu sekarang,UMNO masih belum menarik tuduhan mengatakan PAS itu sesat.
Selepas PAS menghadapi ancaman Pemuda UMNO tahan lasak menjelang pilihanraya umum 1969 Perikatan kalah di Pulau Pinang,tidak dapat menubuhkan kerajaan di Perak dan Selangor.Tun Razak menjemput Datuk Asri mewujudkan perpaduan,mengadaka kerajaan campuran Perikatan PAS tahun 1973 dan pembentukan BN setahun kemudian.Bila BN dan UMNO kukuh ,PAS disingkirkan dari BN dan Kelantan ditawanya.

Apabila UMNO berpecah antara Team A dan Team B tahun 1983,UMNO mengirim polis merisik supaya baik PAS berpakat dengan Team A dari bekerjasama dengan Team B.Mengapa UMNO,Dr Mahathir cuba berbaik dengan PAS? Bagi mengelakan Kelantan dan Pusat jatuh ke tangan Angkatan Perpaduan Ummah.

Apabila Anwar Ibrahim dipecat hujung 90an,timbul semula tohmah kononya PAS mahu bekerjasama dengan DAP yg menentang Melayu dan Islam tetapi tidak mahu berdamai dengan UMNO yg sesama Melayu dan Islam.Mengapa UMNO menimbukan isu itu?Bimbang kuasanya terlucut.Betul .Tahun 1999 BN kalah di Terengganu dan tahun 2008 BN kalah di Kelantan,Kedah,Pulau Pinang,Perak dan Selangor.

Dengan pembentukan Pakatan Rakyat yg bertambah padu,dengan negara dramal bankrap sebelum 2020,duit negara pun bertambah tidak ada,minyak,gas dan gula naik,maka tiada jaminan UMNO menang senang,bahkan lebih senang dikalahkan.Maka ditakut-takutkan org Melayu dan Islam.

Kata Tunku Abdul Rahman ketika dia menyokong Parti Semangat 46 bekerjasama dengan PAS dlm kempen pilihanraya kecil Pantai Merdeka yg ditandingi oleh Datuk Muslim dari PAS,adanya org Melayu dlm beberapa parti politik tidak boleh dikatakan org Melayu berpecah,kerana amalan demokrasi menggalakan kita berada dlm parti politik yg berbeza.
Tunku menolak pendapat UMNO pimpinan Mahathir ,wujudnya PAS dan S46 adalah memecahkan org Melayu .Parti politik tidak memecahkan umat tetapi yg memecahkanya ialah diskriminasi,penindasan dan kezaliman.

Sesudah lebih 50 tahun BN berkuasa,kerajaan pimpinan UMNO itu tidak dapat meletakan org Melayu di tempat yg sepatutnya,bahkan dasar diskriminasinya yg zalim itu menjadi semua rakyat tidak terbela.Tetapi kewujudan PAS bersama Anwar Ibrahim dlm Pakatan Rakyat ,mulai dilihat sebagai satu kuasa yg dpt menjadi alternatif bagi membela Melayu dan rakyat seluruhnya melalui dasar keadilan yg dipeloporinya.
Tawaran bersatu dengan UMNO kepada PAS adalah helah menariknya dari Pakatan Rakyat .Ia helah bagi membinasakan Pakatan Rakyat.
Dalam tawaranya itu UMNO tidak pula menyatakan kegagalan dan kezalimanya .Ia mahu PAS berkongsi dengan kezaliman dan penindasanya.Jika PAS setuju,PAS akan pikul biawak hidup dan segala kebusukan UMNO sambil mengekalkan kezalimanya dan kebusukan itu.

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009