Wednesday, March 28, 2012

Tolak GST...Politikan GST..kerana politik itu kehidupan kita kini dan masa depan..



Jangan politikan GST, kata Idris Jala

Sinar Harian ;27 Mac 2012
KUALA LUMPUR -- Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak wajar dipolitikkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, hari ini.

Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan pelaksanaan (Pemandu), berkata GST akan menjadikan Malaysia lebih kompetitif.

Pelaksanaan GST akan mewujudkan ruang untuk negara menurunkan cukai korporat dan individu, katanya kepada pemberita selepas memberi syarahan pada Ulang Tahun ke-53 Institut Akauntan Berkanun Bertauliah di sini.

usinkata;.Mengapa kita perlu membantah GST dilaksanakan dalam masa terdekat ini..

Mari kita lihat beberapa fungsi cukai yg mudah difahami .

1) Salah satu fungsi pencukaian ialah utk meningkatkan hasil bagi membiyai perkhdimatan sosial seperti jalan raya,sekolah,hospital dan keselamatan.

Namun begitu di Malaysia...

Jalanraya - kita masih membayar tol dilebuh-lebuhraya...

Sekolah - sebahagian besar daripada kita terpaksa untuk menghantar anak-anak ke pendidikan swasta dan contoh paling mudah Pra-Sekolah atau TADIKA/TABIKA dan sekurang-kurangnya pelbagai KELAS TUISYEN dan tidak dilupai KELAS AGAMA ...

Hospital - Sebahagian dari kita memaksa diri pergi ke hospital swasta apabila sakit tenat/berat.
Malah ada yang membeli insuran kesihatan/kemalangan kerana utk memastikan ada payung sebelum hujan.

Keselamatan - Sebahagian kita mengupah pengawal keselamatan swasta meronda kawasan kejiranan kerana kadar jenayah yang meningkat.

2) Satu lagi fungsi cukai ialah pengagihan semula,iaitu mengambil daripada yang KAYA bagi membantu yang miskin.Orang yang waras tidak akan membantah hal ini.

Namun begitu berkenaan hal GST...9 juta rakyat Malaysia yang bekerja tidak membayar cukai kerana apa..kerana mereka tidak kaya..apatahlagi bagi rakyat yang tidak bekerja..

Soalan ?

Kemana pergi wang cukai kita jika GST dilaksanakan?..Kita lihat berbilion ringgit dihabiskan atas kebodohan dan beberapa skandal ; sebaliknya terlampau banyak contoh kemiskinan yang ketara diluar bandar dan di dalam bandar.

Contoh terbaru ,Kerajaan memejam mata skandal MAS dengan tidak menuntut RM500 juta daripada Tajuddin Ramli...
Bagaimana pinjaman kepada NFC sebanyak RM250 juta..yang diselewengkan...???

Jadi ke mana prginya semua wang cukai kita?
Kurangnya kebertanggungjawapan ini menyemarakkan rasa ketidakadilan yang dialami oleh pembayar cukai.Kenapa membayar cukai kalau "kerajaan akan membazirkanya"..

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat kena tol lagi dlebuhraya..

Kenapa Bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap beli insuran kesihatan/kemalangan.

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap terpaksa hantar anak ke tadika swasta yg kosnya mencecah RM3000 setahun..

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap gunakan pak guard swasta jaga kediamanan dikawasan perumahan.

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap kena buat simpanan utk kerosakan kenderaan akibat jalanraya yg kurang memuaskan..

Ketelusan dan kebertanggungjawapan Kerajaan yang lebih baik akan menggalakan rakyat berfikiran positif dan membayar cukai.

Rakyat yang membayar cukai akan lebih gembira melepaskan hasil titik peluh mereka jika mereka tahu ke mana duit cukai mereka pergi dan merasakan bahawa mereka ada suara dan kepentingan dalam perbelanjaanya.




1 comment:

Luke said...

GST hanya wajar dikenakan pada barangan mewah bukan barang keperluan asas.

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009