Thursday, January 26, 2012

MANTOYA 2 ; Bab 4: KEDEGILAN KERAJAAN BN TERHADAP PETANI KERPAN

Kezaliman yang hanya dapat dirasai oleh mereka yang menanggung.(Jentolak pemaju sedang melanyak pokok-pokok padi petani Kerpan untuk projek kolam udang-semuanya angkara kerajaan BN Kedah). usinkata; pic dari buku..



Dalam pelbagai isu yang muncul di negeri Kedah ini,isu Kerpanlah yang paling menarik perhatian saya.

Pertama ,kerana cara "perampasan" tanah dilakukan melalui cara yang amat tidak bertamadun.Tuan tanah tidak dirundingi dan padi yang menunggu masa saja untuk dituai dilanyak tanpa apa-apa perhitungan.

Kedua ,keana kesatuan penduduk terbabit,sehingga ke peringkat mereka bersedia meninggalkan UMNO beramai-ramai untuk mencari wadah baru tempat berlindung iaiu PAS.Jawatankuasa bertindaknya juga bukan calang-calang orang.mereka tidak mudah goyah dengan umpan kebendaan.Saya kagum apabila Setiausaha Badan Bertindak Petani Kerpan menceritakan bahawa beliau pernah didatangi orang yang mendakwa mewakili Menteri Besar,menawarkan sejumlah RM200 ribu dan berbagai lesen.Dengan tegas beliau berkata, "SAYA BUKAN NAK JUAL BANGSA!"

Ketiga ,kerana kedegilan kerajaan BN Kedah beriya-iya sangat untuk meneruskan "perampasan" tanah tersebut walaupun mendapatbantahan dari sebilangan besar penduduk terbabit.

Sebaik sahaja Mahkamah Tinggi Alor Setar memutuskan bahawa pengambilan tanah yang dilakukan oleh kerajaa sebagai tidak sah,Menteri Besarnya terus berdegil untuk meneruskan pengambilan tanah tersebut melalu prosuder yang tidak betul.Tidak timbul langsung soal untuk menimbang semula projek ternakan udang harimau itu.

Untuk unjukan kononya para petani Kerpan menyokong tindakan beliau,dua biji bas dihantar ke Kerpan untuk mengajak para penduduk berdialog dengan beliau.Malangnya sebiji bas pun tidak mampu dipenuhi.Namun akhbar-akhbar harian primitif terus mengemburkan seolah-olah seluruh petani Kerpan telah menokong langkah Osman Aroff.demikian liciknya politik mereka.
Menurut Osman Aroff jika projek itu dibatalkan kerajaan terpaksa menangung kerugian RM600 ribu setahun.Tetapi beliau tidak pernah mengira betapa petani Kerpan terpaksa kerugian RM1.2 juta setahun.

"Kerajaan tanggung kerugian,tapi MB tidak rugi apa-apa,pendapatanya tidak terjejas.Tapi kami petani yang tak dapat usahakan bendang yang terpaksa menderita," ujar seorang petani.
Sehingga buku ini ditulis(1996) sudah tiga musim para petani Kerpan tidak dapat mengusahakan tanah mereka.Terdapat petani yang benar-benar hidup dalam kesempitan.Kepada siapa mereka hendak mengadu,melainkanberdoa kepada ALLAH semoga kerajaan negeri Kedah bertukar tangan kepada kerajaan yang lebih memahami kehendak rakyat.

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009