Tuesday, January 17, 2012

Apahal yang SHELL nak tumpang sekaki sedut minyak negara kita ???

NAJIB Tun Razak menyaksikan majlis menandatangani projek memperoleh semula minyak dipertingkatkan (EOR) di luar pesisir terbesar dunia berjumlah AS$12 bilion bagi tempoh 30 tahun antara Petronas dan Shell Malaysia di Putrajaya, semalam. Petronas diwakili oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Shamsul Azhar Abbas (kiri) sementara Shell diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif Royal Dutch Shell, Peter Voser (kanan). – BERNAMA

PUTRAJAYA, 16 Jan. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyaksikan majlis menandatangani projek memperoleh semula minyak dipertingkat (EOR) di luar pesisir terbesar di dunia berjumlah AS$12 bilion dalam tempoh 30 tahun antara Petronas dan Shell Malaysia.

Di bawah projek kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) bagi dua projek luar pesisir EOR di Sarawak dan Sabah, kedua-dua syarikat minyak itu akan membangunkan sembilan lapangan minyak di Delta Baram dan empat lapangan minyak di kawasan pembangunan Utara Sabah menggunakan EOR atau lain-lain teknologi berkaitan yang sesuai.

Petronas Carigali (pengendali) mempunyai kepentingan 60 peratus dalam Baram Delta EOR PSC manakala Shell Malaysia, melalui Sarawak Shell, memegang baki 40 peratus.

Rakan kongsi memiliki kepentingan sama rata 50:50 di Utara Sabah EOR PSC, yang akan dikendalikan oleh Shell Malaysia, melalui Shell Sabah Selatan, dan komitmen kewangan mereka bagi kedua-dua projek EOR akan berjumlah AS$12 bilion dalam tempoh 30 tahun mulai Januari 2011.

Pendekata- usinkata;...

Apahal Shell nak menyebok...minyak tue rakyat Malaysia punya...awat Petronas xbole buat sorang2 ka..???..awat modal xcukup ka..???..mana pi semua dana untuk masa depan Petronas..???..xkan xda kot..pelik la..mesti ada...

Aku dengar kata..Petronas antara 5 syarikat paling besar diduna..xkan xda kepakaran langsung..xkan xda teknologi yang canggih manggih yang dapat meningkatkan kecekapan pemulihan lapangan minyak serta dijangka memberi kesan positif kepada rizab minyak Malaysia dan akan memberi manfaat kepada negara secara keseluruhannya.Manakala teknologi yang digunakan di lapangan Utara Sabah berpotensi membawa kepada projek EOR Polimer Surfaktan Alkali (ASP) luar pesisir pertama dunia menggunakan telaga mendatar..

p/s ; ada org komen Shell nie bukan British punya...yaka..sori..aku buang ayat tue ok....

TTkata;...

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...RAKYAT SABAH DAN SERAWAK BANGANG.... kah kah kah..

kah kah kah....RAKYAT SABAH DAN SARAWAK HANYA DAPAT 5%....kah kah kah..

woit...KALAU UNDI PAKATAN ...ROYALTI AKAN JADI 40%.... kah kah kah..

kah kah kah.... KENAPA BANGANG SANGAT?.... kah kah kah....

woit... ANAK MUDA SABAH DAN SARAWAK... TAK KAN TAK SEDAR.... kah kah kah

5 comments:

Anonymous said...

royal dutch orang belanda laa bkn british

Anonymous said...

perpatah orang tua macam belanda dah dapat betis nak peha jawab yop

Anonymous said...

perpatah orang tua macam belanda dapt betis nak peha pula jawab yop

Anonymous said...

perpatah org tua macam belanda dapat betis nak peha pula jawab yop

Anonymous said...

fakta pon x berapa tepat jgn mudah nak mghukum... ini bukan soal dana tp ini soal kepakaran... projek ni Shell yg propose bersandarkn pengalaman dan kepakaran menjalankn peojek yg sama utk minyak atas tanah di negara lain... kalau mgharapk petronas semata2 mmg XDE prjek ni...

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009