Sunday, May 9, 2010

HARAM; Dulu KWSP..Kini PERKESO pulak...

Pemuda PAS gesa Perkeso batal pelaburan Carlsberg
May 09, 2010
 Oleh Syed Mu’az Syed Putra- MalaysianInsider

KUALA LUMPUR, 9 Mei — Dewan Pemuda PAS mendesak Perkeso, agensi di bawah Kementerian Sumber Manusia dengan 5.5 juta pencarum supaya menarik balik pelaburannya dalam syarikat minuman keras Carlsberg selaras dengan pematuhan prinsip syariah.

Sayap pemuda PAS itu mahu Perkeso membuat keputusan segera dengan membatalkan pelaburannya memandangkan 90 peratus kakitangannya dan sebahagian besar pencarum merupakan penganut agama Islam.

Oleh itu Ketuanya, Nasrudin Hassan Tantawi mendakwa hasil keuntungan diperoleh Perkeso sebagai pemegang saham dalam syarikat pengeluar miniman keras tersebut amat diragui.

Kata beliau, pihaknya akan menghantar memorandum kepada Kementerian Sumber Manusia supaya tidak mengekalkan Perkeso sebagai pemegang saham dalam syarikat berkenaan.

“Kalau hendak melabur cari syarikat lain, banyak lagi syarikat di Malaysia... mengapa mesti pilih syarikat arak?” katanya lagi.

“Ini kerana 90 peratus kakitangan Perkeso terdiri daripada orang Islam dan duit potongan daripada pekerja juga turut melibatkan orang Islam dan dilaburkan ke dalam syarikat arak tersebut.

“Kemudian hasil keuntungan saham tersebut diberikan kepada kakitangan Perkeso sebagai gaji dan kita tidak tahu sama ada wang tersebut halal ataupun tidak,” katanya ketika dihubungi.

Perkeso dianggarkan kini mempunyai 5.5 juta pencarum melibatkan 380,000 majikan.

Beliau berkata, Perkeso membuat keuntungan dengan syarikat arak tersebut hasil caruman pekerja setiap bulan.

“Perkeso potong dari wang pekerja (pendapatan) dan ia menjadi harta Perkeso dan kemudiannya dilaburkan ke syarikat arak (pemegang saham), hasil keuntungan tersebut diagihkan semula kepada kakitangan mereka yang majoritinya adalah orang Islam.

“Jadi di sini kita boleh lihat bahawa pelaburan yang dibuat Perkeso diragui kerana mereka buat untung dengan perniagaan yang haram,” katanya.

Nasrudin berkata perkara ini melibatkan maruah dan kebajikan orang Islam juga berkaitan dengan isu halal dan haram.

“Bagaimana sumber yang diragui halal dan haram diberikan kepada kakitangan mereka?

“Jika halal itu tidak mengapa tetapi jika haram bagaimana? Ia akan menjadi sebahagian daripada darah daging mereka nanti,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud berkata, perkara tersebut sukar untuk dijelaskan kerana tidak tahu sama ada pelaburan yang dibuat itu benar ataupun tidak.

“Saya tidak berapa jelas mengenai perkara ini dan ia sepatutnya dirujuk kepada pihak Perkeso.

“Tetapi saya juga berharap supaya satu penjelasan dibuat mengenai perkara ini oleh Perkeso,” kata beliau.

MTUC mempunyai wakil dalam Perkeso.

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009