Thursday, October 1, 2009

1MF1T apakah nasibnya seperti PKFZ..?

Rakyat yang biayai 1MF1T
Neo Chee Hua Oct 01, 2009 01:48:35 pm(MerdekaRiview)

Ketua Pasukan 1Malaysia F1 (1MF1T), Tony Fernandez memperjelaskan kepada media bahawa 1MF1T merupakan projek swasta (private venture), malah kerajaan tidak akan menyertai, bahkan menaja projek ini secara langsung atau tidak langsung.
Kenyataan pada hujung minggu yang lalu ini dianggap sebagai reaksi kepada pertikaian bahawa penyertaan F1 adalah membazir. Namun, kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Airasia ini bercanggah dengan kenyataan Perdana Menteri Najib Abdul Razak, ketika mengumumkan keputusan penubuhan 1MF1T.
Menurut laporan Bernama pada 15 September, Najib menyatakan dalam sidang akhbar bahawa 1MF1T adalah usahasama antara kerajaan dengan sektor swasta, dan "pelaburan kerajaan Malaysia adalah melalui Proton".
Kerajaan menarik diri?
Mengapa usahasama (joint venture) antara kerajaan dengan sektor swasta pada mulanya, kini menjadi usaha swasta (private venture) sepenuhnya? Terdapat dua kemungkinan, sama ada kerajaan menarik diri pada saat akhir, atau Tony Fernandez tidak bercakap benar.
Menurut kenyataan Najib pada 15 September, selain Proton dan Lotus yang berada di bawah Proton, Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Motorsports Association of Malaysia (MAM), Naza Motor dan AirAsia juga antara yang menyokong projek ini.
Kerajaan bekalkan sumber secara tidak langsung
Pertamanya, SIC adalah usahasama antara kerajaan dengan pihak swasta (terutamanya syarikat GLC). Sebelum ini, SIC dimiliki Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB). Menurut maklumat MAHB, syarikat ini telah menjual SIC kepada kerajaan pada Julai tahun ini, dengan harga RM1. Kerajaan akan membeli landasan Sepang dalam masa 10 tahun ini, dengan harga buku (book value).
Apa yang dikatakan Tony Fernandez sebagai "1MF1T hanya meminjam sumber yang dikuasai syarikat GLC, seperti Litar Sepang dan Lotus untuk memaksimakan nilainya", pada hakikatnya merupakan subsidi sumber kepada 1MF1T oleh kerajaan secara tidak langsung.
Apakah kos tidak diperlukan jikalau meminjam landasan SIC? Untuk kemudahan 1MF1T membuat, mereka dan menguji kereta lumba, SIC telah memperuntukkan tanah yang seluas 8,000 hingga 12,000 hektar untuk dijadikan pusat 1MF1T.
Menurut harga tanah di Sepang, harga leasehold land untuk kegunaan industri ialah RM12/kaki persegi, malah leasehold land untuk kegunaan perdagangan pula sekurang-kurangnya RM5/kaki persegi.
Sekiranya perhitungan dibuat berdasarkan keluasan tanah yang diperuntukkan oleh SIC (seluas 8,000 hingga 12,000 hektar) untuk kegunaan perdagangan, maka harganya mencecah RM 4.3 billon (RM 4,303,728,000) hingga RM6.4 billion (RM 6,455,592,000).
Seandainya dikira pula berdasarkan harga tanah kegunaan industri, maka tanah ini bernilai RM10.3 billion (RM10,328,947,200) hingga RM 15.5 billion (RM15, 493,420,800).
Selain itu, Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Razlan Razali pernah memaklumkan bahawa pusat 1MF1T akan menyediakan kemudahan penghasilan dan pembangunan, wind tunnel, membekalkan kemudahan untuk 1MF1T dalam rekaan, pembuatan dan pengujian. Kos yang terlibat dijangka dari jutaan hingga ratusan juta ringgit Malaysia.
Subsidi puluhan billion kepada 1MF1T
Selain kemudahan infrastruktur, SIC memperolehi keuntungan lumayan melalui pendapatan sewaan landasannya. Dalam satu artikel Razlan Razali kepada New Straits Times pada 24 September tahun ini, sewaan gelanggang merupakan perkara yang menguntungkan buat SIC. Selain acara perlumbaan kereta, aktiviti seperti menguji kereta, promosi produk, aktiviti korporat seperti konsert, pameran, majlis perkahwinan dan sebagainya.
Gelanggang yang asalnya membawa pendapatan, kini dijadikan gelanggang percuma untuk dipinjam kepada 1MF1T. Dari perspektif ini, kerajaan telah menjimatkan kos 1MF1T setinggi billion hingga puluhan billion ringgit. Dari perspektif sebaliknya, kerajaan telah memperuntukkan subsidi sebanyak billion hingga puluhan billion ringgit kepada 1MF1T.
Oleh itu, kenyataan Tony Fernandez (gambar di kanan) bahawa "kerajaan tidak menaja kos operasi 1MF1T" adalah tidak berasas.
Di samping itu, menurut laporan The Malaysian Insider, Tony Fernandez membuat pengakuan dalam wawancara di Singapura bahawa Petronas telah memulakan perundingan dengan 1MF1T berhubung hal penajaan. Beliau menekankan bahawa "sebarang dana dari kerajaan datang melalui penajaan Petronas, dan lesen yang diberikan kepada 1MF1T untuk menggunakan jenama Lotus di bawah Proton".
Sebagai pulangannya, Proton akan mendapat peluang untuk menyertai teknologi automotif F1, dan diberikan pentas pemasaran untuk Lotus dan Proton.
Petronas menaja
Petronas adalah syarikat GLC yang paling bernilai. Pendapatan utama Petronas datang dari sumber negara, iaitu petroleum. Sebarang penajaan dari Petronas, sama ada dalam bentuk dana mahupun pertrol, harus dilihat sebagai tajaan dari kerajaan.
Menurut laporan The Edge Financial Daily pada 23 September, beberapa minggu sebelum pasukan BMW-Sauber mengumumkan untuk menarik diri dari F1, Petronas telah menawarkan satu kontrak penajaan tiga tahun yang bernilai 70 juta US dollar (kira-kira RM243,600,000).
Tony Fernandez memaklumkan bahawa bajet tahunan 1MF1T ialah RM 308 juta, dengan RM 168 juta sebagai kos permulaan (initial cost). Setakat ini, Tony Fernandez telah mencurahkan RM116 juta, ditambah pula dengan dana "jutaan" dari Naza Motor, dana yang terkumpul dijangka mencecah RM165 juta.
Perbelanjaan operasi selebihnya ditanggung penaja, pendapatan daripada penjualan produk komersial, siaran langsung televisyen dan hadiah berbentuk wang yang dimenangi. Antaranya, sumbangan penaja merupakan "bahagian yang amat besar".
80% ditampung Petronas
Seandainya Petronas memindahkan penajaan RM243,600,000 dari pasukan BMW-Sauber kepada 1MF1T, maka ia mencakupi 79% bajet tahunan 1MF1T. Dengan kata lain, hampir 80% bajet perbelanjaan 1MF1T ditampung oleh kerajaan, yang diwakili Petronas.
Yang lebih penting, 1MF1T dilihat sebagai lambang maruah Malaysia. Najib (gambar kanan) yang menguar-uarkan "1Malaysia" semestinya tidak akan membiarkan 1MF1T berakhir dengan kegagalan.
Walaupun Tony Fernandez menekankan bahawa kerajaan tidak akan campur tangan dalam 1MF1T, tetapi perlu diingat bahawa acara sukan ini telah diakui umum sebagai acara yang paling "menghanguskan wang". Sesungguhnya Airasia dan Naza Motor sanggup memberi sokongan, namun dana dari pihak swasta sememangnya terhad. Mustahil untuk syarikat swasta yang berorientasikan keuntungan ini "membakar wang" sewenang-wenangnya.
Keadaan dijangka bertambah sukar apabila syarikat swasta yang terlibat memerlukan dana untuk memperkembangkan perusahaan dirinya.
Mungkin projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) wajar dijadikan pengajaran. Pada peringkat permulaan PKFZ, Lembaga Pelabuhan Klang dan Kementerian Pengangkutan mendakwa bahawa PKFZ boleh beroperasi secara sendiri tanpa bantuan kerajaan. Namun, ia berakhir dengan kesudahan yang terpapar di depan mata hari ini, dan kerajaan perlu membayar RM4.6 billion sebagai harga untuk pengajaran ini.
*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting Lim Hong Siang.

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009