Monday, October 26, 2009

Kuasa Modal Insan yg semakin terhakis dan mengecil..



Anwar kata;


"Secara kasarnya rakyat menikmati peruntukan kebajikan dalam bentuk pengecualian dan pelepasan cukai hanya dalam lingkungan RM500 juta."


"Walaubagaimanapun kerajaan mengenakan bayaran RM50 untuk kad kredit utama dan RM25 untuk kad tambahan. Dianggarkan kerajaan akan memperolehi pendapatan lebih daripada RM400 juta daripada yuran kad-kad ini yang keluar daripada poket rakyat."


"Apa yang berlaku, ia bertentangan dengan usaha kerajaan untuk meneruskan agenda ekonomi berasaskan kreativiti, inovasi dan nilai ditambah tinggi."


"Poket rakyat makin kosong dan kuasa membeli merosot. "


"Bagaimana kerajaan akan menjana permintaan dan penggunaan domestik untuk memangkin pertumbuhan ekonomi dalaman sekiranya kuasa membeli rakyat merosot sedangkan pelaburan langsung asing terus merundum dengan teruk,"



Anggaran yang dilaporkan sebelum ini ada menyebut bahawa jumlah pembayar cukai kadar tertinggi di negara ini tidak pun mencecah satu peratus dari jumlah keseluruhan pembayar cukai.

Pelepasan-pelepasan cukai yang diumumkan dalam belanjawan 2010 sebenarnya tidak mengmbil kira jurang pendapatan yang wujud di kalangan tenaga kerja kita.

Pada masa kini, seorang pembayar cukai akan membayar kadar tertinggi apabila pendapatan beliau mencecah RM100,000 setiap tahun.

usinkata;


Pelepasan cukai hanya utk sesiapa yg mempunyai pendapatan melebihi RM 2500..agak-agaknya technician pekak mcm kami nie..operator kilang..pekerja am..diwajibkan bayar cukai pendapatan ..gaji pon dibawah RM1500..dah bekeluarga pula..tumpang seronok dengar sajalah dapat pelepasan cukai..padahal..apa pon xdapat...


Ada pula technician yg pakai kad kreadit mcm aku nie..hmmm..dh la kena bayar kat bank tiap-tiap bulan..kena bayar pula kat kerajaan..baguihnya kerajaan mcm nie..


Emmm teringat janji-janji saya hendak mengulas isu Belanjawan yg ingin difokuskan oleh saya tentang Modal Insan...


Maka dengan ulasan Ketua Pembangkang ini bolehlah dikatakan ia mmg merujuk Kuasa Modal Insan yg semakin terhakis kuasanya..

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009