Thursday, October 29, 2009

"Garisan Panas" Parti Politik


"Kesemua konflik ini adalah perkara biasa dalam politik dan parti-parti politik. Apa yang membezakan ialah "kepimpinan" yang ditunjukkan. Tatkala ini kita dapat melihat sama ada mereka mempunyai kemampuan memimpin atau mereka hanyalah sekadar pemanas kerusi."

- NOBISHA-


Memetik kata-kata dari Tuan Nobisha didalam blog beliau iaitu Bicara Nobisha..sudah jelas apa yg sedang berlaku didalam arena politik tanahair muktahir ini menunjukan "kebimbangan" semua pemimpin parti politik utk menempuh Pilihanraya Umum ke 13..

Konflik yg berlaku kepada semua parti politik utama negara adalah proses biasa sepertimana yg sudah dikatakan oleh Tuan Nobisha..UMNO,MCA,MIC,PKR dan PAS sudah merasainya dan sedang bergelut utk mendapatkan semula rentak didalam arus perdana politik negara..

Semalam PAS sudah melepasi satu "hot line" yg menggegarkan keseluruhan organisasi partinya..dan hasilnya sudah diketahui dan akan diperjelaskan didalam sedikit masa lagi..dan ramalan demi ramalan sudah berlegar diruang angkasa alam siber dimana PAS Selangor bakal bergegar dengan pengunduran atau pemecatan Persuruhjaya Negeri iaitu Dr Hasan Ali..

Begitu juga dengan siri "hot line" PKR dimana digegarkan dengan gempa berukuran 3.0 dimana Zaid Ibrahim mengumumkan "bercuti politik PKR" selama 6 bulan..kemudian disusuli gempa 6.0 dengan perletakan jawatan Naib Presidenya iaitu Jeffery Kitingan dan hari ini gempa susulan yg berlaku di Pelabuhan Kelang dengan pengumuman ADUN PKR itu keluar parti dan mem"bebas"kan dirinya dari kongkongan PKR dan seterusnya memberi sokongan kepada "pembangkang Selangor" iaitu BN..

Apa yg berlaku kepada semua parti politik itu semestinya memberikan impak yg berbagai 'perasa"..terpulang kepada pemimpin parti politik itu sendiri utk mengemudi "kapal" mereka..samada utk merasa "pahit"..manis.."masin".."kelat" dan "masam"...

Suka sekali saya berkata..rakyat kini dalam proses kematangan utk memilih pemimpin dan parti yg bakal menerajui negara..

Dan saya amat berbanga sekali rakyat sekalian bakal meraih keuntungan berganda apabila dapat melihat keseimbangan kuasa penentu diantara "pemerintah" dan "pembangkang"..dimana rakyat bakal menjadi hakim berkuasa utk menetukan dimana yg "perlu" dan "tidak diperlukan.."

Pemerintah dijangkan akan "berhati-hati" begitu juga pembangkang yang "sentiasa memerhati" dengan segala tindak tanduk mereka didalam mentadbir negara serta memberikan perkhidmatan yg berkualiti utk rakyat..

Tiada lagi pihak yg bakal mendakwa menguasai 100% fikiran dan tindakan rakyat dengan menjamu dengan pelbagai janji-janji manis melalui media tradisi mahupun media baru yg sedang melanda negara..Jika terdapat rakyat yg mudah menerima apa yg dijanjikan amat malang rakyat tersebut kerana ia buta,pekak,dan tuli didalam sedar dan terang benderang...

Hanya parti yg benar-benar dapat menelan dan melepaskan konflik yg sedang menghimpit mereka dan akan menjadi parti politik yg benar-benar masak..cukup matang..dan sentiasa bergerak seiring dengan peredaran zaman serta membawa perubahan demi perubahan utk memacu negara ke era kegemilangan baik dari segi material dan juga spiritual..

UMNO,MIC,MCA dan PPP..sudah melepasi satu "hot line"..

PAS, dan PKR jua sudah melepasi satu "hot line"..

Sekarang masanya utk melihat apakah yg bakal "berubah"..setelah melepasi garisan panas itu.

Atau kesemua parti itu masih "terperangkap"dihadapan garisan atau ditengah-tengah garisan panas tersebut..?

Sehingga kini hanya DAP sahaja belum ada ura-ura timbulnya "hot line"..

Adakah DAP sudah merasakan tidak perlu "hot line" kerana garisan yg sedia ada sudah "neutral" dan kini sedang bergerak utk mencipta sejarah...

Buat ahli-ahli parti dimana parti mereka sedang cuba melangkah keluar dari garisan panas itu tidak perlu risau dengan keadaan yg sedang dipikul oleh pemimpin mereka...semuanya hanya bersifat sementara sahaja...

Keluarnya parti-parti tersebut dari "hot line" anda akan dapat sesuatu perbezaan yg amat ketara..yang pastinya semua akan menjadi ........."LINE CLEAR"..

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009