Sunday, February 14, 2010

Kamus Quran Paling Lengkap



"Arabic-English Dictionary of Quranic Usage", Kamus Quran Paling Lengkap
Saturday, 13 February 2010 14:11

Al-Quran sering disalahpahami orang Barat yag tidak berbahasa Arab. Untuk itu diperlukan alat bantu yang baik untuk memahaminya, antara lain berupa kamus

Hidayatullah.com--Dalam kunjungannya ke International Quran News Agency Selasa (9/2), Profesor Muhammad Abdul Halim mengatakan bahwa "Arabic-English Dictionary of Quranic Usage" adalah kamus yang unik. Karena didalamnya ditekankan mengenai peranan konteks untuk menentukan arti dari setiap kata yang terletak dalam ayat-ayat Quran yang berbeda.

"Penerjemah Al-Quran atau peneliti sering kali mengeluarkan kata-kata dari konteksnya, sehingga kerap menyebabkan terjadinya kesalahpahaman dan misinterpretasi," katanya Abdul Halim.

"Apa yang membuat saya mulai mengerjakan pekerjaan ini adalah, adanya persepsi yang tidak benar terhadap Islam di sebagain kalangan Barat, sehingga menyebabkan salah pengertian. Karena mereka mengambil makna dalam ayat Quran keluar dari konteksnya," paparnya.

Selama kunjungan, profesor studi Islam di School of Oriental and African Studies (SOAS), Universitas London itu mengatakan, media seperti IQNA dapat berperan mempromosikan bahasa Al-Quran di dunia, khususnya di kalangan non-Muslim dan masyarakat Barat.

Ia juga menghimbau dilakukannya kerjasama antara IQNA dengan Pusat Studi Islam di SOAS.

Profesor Muhammad Abdul Halim merupakan salah satu pemenang tahun ini di ajang Book of the Year Award tingkat internasional, untuk karyanya "Arabic-English Dictionary of Quranic Usage". [di/iqna/www.hidayatullah.com]

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009