Sunday, April 26, 2009

"Keluhan...peniaga pasar malam.."


Petang tadi saya berkesempatan pergi ke pasar malam Taman Keladi bersama family yang dituruti juga emak saya..kemudian apabila pulang ke rumah emak saya memberitahu "senario" pasar malam diakhir-akhir ini..berikut dialog emak saya bersama dengan peniaga buah durian di pasar malam Taman Keladi..

Emak; "Macam mana meniaga sekarang ini..mana mai buah durian nie..?"


Peniaga; "La nie harap nak untung tue xbanyak dah..boleh cukup-cukup makan saja..buah nie mai dari selama perak...."


Emak; "Pasai pa pulak..?"


Peniaga; "Ya la..la nie banyak kilang-kilang dok buang orang..org yang kena buang tue la nie meniaga pula kat pasar malam..habis tue sapa yg nak mai beli...org yg meniaga lebi ramai dari yg membeli...cuba tengok buah nie..sekilo 6 ringgit...org dah xmau tengok dah..depa dok tengok buah yg sekilo 3 ringgit..padahal bukan depa xtau yang buah tue xberapa elok..tapi dah gawat2 mcm nie terpaksa la jugak sebab nk merasa buah durian..yang buah sekilo 6 ringgit nie kalau dah tak laku alamat lama2 buruk la...buang untung saja laa...boleh la setakat nk "makan"..nk untung mcm dulu susah dah...makcik pon beli sebiji ja.dulu mesti beli 2 3 biji...betoi dak.."


Emak; ?????????????????????????????..(dia senyum ja laa..)


Emak: "Makcik nie dah tua..kena la beringat sikit bila makan durian..dah xbole nk makan macam dulu.."..balas mak aku sambil berlalu...


Berdasarkan dialog diatas cuba la risik2 kat peniaga pasar malam ditempat anda..adakah senario begini menular disana....

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009