Thursday, April 30, 2009

Penjenayah dicekup oleh Pemuda Cina....

Peragut yg berjaya dicekup oleh pemuda cina dengan menendang motosikal yg dinaiki beliau..
*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh utaraonline pada Khamis 30/04/09
Semasa saya dalam perjalanan pulang dari tempat kerja pada petang (30/4/09)...saya berkesempatan melihat satu insiden dimana seorang peragut/pencuri telah berjaya diberkas oleh sekumpulan org ramai yg kebetulan melalui sebatang jalan yg menghubungkan Kulim-Baling..

Lokasi insiden tersebut berdekatan dengan kilang Inokom di Kulim Kedah..

Mengikut dari cerita org ramai yg berada disitu...ada sepasang suami isteri dan berama anak perempuan mereka berhenti di bahu jalan kerana anak pasangan tersebut mempunyai penyakit metal cuba melakukan sesuatu yg boleh membahayakan perjalanan mereka..

Ketika bapanya cuba mengikat anak perempuan mereka supaya tidak meronta-ronta semasa berada didalam kereta yg sedang bergerak..datang seorang lelaki(penjenayah)dengan menunggang motosikal Yamaha LC berhenti dan cuba memberi bantuan kepada pasangan tersebut..namun lelaki tersebut telah mengambil kesempatan dengan meragut..(saya tidak pasti samada lelaki tersebut meragut mak atau anak)...

Kemudian dengan pantasnya penjenayah tersebut terus melarikan diri dengan menggunakan motsikalnya ke arah Baling..namun dia dikejar oleh pasangan dengan menaiki kereta mereka..

Dalam drama kejar mengejar tersebut telah datang seorang pemuda cina dengan menaiki motosikal membantu pasangan tersebut dan dia berjaya menendang motosikal penjenayah tersebut sehingga jatuh ke tepi jalan...dan kemudian penjenyah tersebut dapat diberkas oleh org ramai yg turut membantu..







Motosikal yg ditunggangi oleh penjenayah tersebut..difahamkan motosikal ini turut "dicuri" oleh beliau..



Setelah insiden ini dilaporkan kepada pihak polis...polis turut memberitahu motosikal yg ditunggangi oleh penjenayah tersebut adalah motosikal "curi"..setelah diperiksa polis mendapati penjenayah ini sememangnya "mempunyai niat merancang sesuatu"apabila menjumpai pisau dan serbuk cili bersama-samanya..

sesiapa yg kehilangan motosikal seperti ini diharap dapat membuat laporan di balai Padang Serai kerana saya difahamkan penjenayah ini akan dibawa kesana bersama-sama motosikal "curinya"..


Sekalung tahniah kepada pemuda cina yg membantu pakcik dan makcik ini memberkas penjenayah ragut/curi ini....


usin kata; info tentang kejadian ini diberitahu kepada saya oleh salah seorang yg menyaksikan insiden ini..seandainya terdapat kesilapan dan percanggahan dari segi cerita ..maaf dipinta dari saya..saya harap ada sesiapa yg melihat insiden ini dapat membetulkan kesilapan saya..

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009