Saturday, November 14, 2009

Isu Video Lingam ; Pelacuran Sistem Perundangan/Kehakiman..



Nasib institusi perundagan Malaysia dan Indonesia mengalami nasib yang hampir sama iaitu menjurus ke lembah penghinaan baik dari kaca mata rakyat sendiri mahu pun dari luar negara..

Indonesia memulakan langkah pertama untuk menyelamatkan institusi perundangan mereka dengan cadangan Penubuhan Suruhanjaya bagi penyusunan semula institusi tersebut.

Malaysia juga yang dikejutkan oleh isu video Lingam dimana kesnya menjadi semakin jijik utk dipertontonkan dengan percubaan penutupan kes tersebut apabila menteri di jabatan perdana menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz mendedahkan tiada 'tindakan lanjut' akan diambil dalam kes tersebut.Beliau menegaskan bahawa tindakan Lingam itu walaupun salah di segi moral, tetapi tidak melanggar sebarang undang-undang.

Umum sudah mengetahui apakah impaknya kepada institusi perundangan negara jika "watak-watak gelap" ini dibiarkan bermaharajalela.Walaupun kes ini mendapat perhatian oleh kerajaan Malaysia yang diketuai oleh bekas PM iaitu Tun Abdullah dengan tertubuhnya satu Suruhanjaya utk menyiasat kes ini..tetapi apabila tampuk pemerintahan negara diambil alih oleh Najib...ianya bagaikan cuba disapu ke bawah tikar mengkuang...ini dapat dilihat dengan tindakan Datuk Seri Mohd Nazri Aziz didalam parlimen baru-baru ini...amat ketara sekali percubaan ini dikatakan ingin menyelamatkan beberapa VVIP tersohor negara..

Jelaslah kini ..walaupun pada awalnya dilihat kerajaan cuba untuk menyakinkan rakyat bahawa kerajaan serius utk mempertahankan kedaulatan undang-undang perundangan/kehakiman namun apabila rakyat disogokan dengan pelbagai gula-gula... langkah sebaliknya pula dilakukan utk melacurkan sistem itu dibelakang pengetahuan rakyat..nasib baik kini ada pembangkang yang kuat dan pedulikan apa yang dialami oleh rakyat dan juga negara..jika tidak mati hidup semula pun tak tahu apa yang telah berlaku..bagaimana rakyat boleh "ditembak mati"...

Kestabilan sistem perundangan dan kehakiman adalah satu elemen penting utk menarik pelabur asing..ianya turut dipersetujui oleh Indonesia seperti mana yang dilaporkan dibawah..

Kata Adnan Buyung Nasution Pakar Hak Asasi dan Perundangan Indonesia..
"Pelabur sering mengaitkan rasuah dan ketidaktentuan undang-undang sebagai penghalang"..

Oleh itu hasrat PM Najib utk menaikan kadar pertumbuhan ekonomi negara pada 5.0 pada tahun hadapan seperti "cakap-cakap kosong" dan "gula-gula hacks" seandainya perkara sebegini penting diabaikan iaitu ketelusan badan perundangan dan kehakiman yang menjadi fokus utama pelabur asing ke Malaysia..

Kini PPO sudah menatakan hasrat utk membuka semula kes video Lingam tersebut..kita tunggu dan lihat apa pula "pencak silat" yang akan dipertontonkan oleh dua Melayu yang menjadi petualang ini..Datuk Nazri Aziz dan Peguam Negara Gani Pak Tong ko.."eh silap"!!!..Gani Patail

Isu terkait dari sumber ; Berita Hairan.

Indonesia perlu suruhanjaya baru sistem kehakiman

JAKARTA: Indonesia memerlukan sebuah suruhanjaya baru bagi memantau langkah penyusunan semula sistem kehakimannya, satu proses yang mungkin mengambil masa 10 hingga 20 tahun untuk disiapkan, kata seorang pakar perundangan.

Adnan Buyung Nasution, yang mengetuai pasukan pakar hak asasi dan perundangan dilantik untuk menyiasat skandal membabitkan agensi penguat kuasaan Indonesia, dijangka mengemukakan laporannya minggu depan.

Dakwaan yang menyatakan kononnya pihak polis, pejabat Peguam Negara dan dua ahli perniagaan cuba mencemarkan nama baik Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (KPK), semakin membimbangkan orang ramai.

"Saya ingin melihat keseluruhan kes berkenaan sebagai satu permulaan bagi menyusun semula institusi perundangan di Indonesia.

"Kami akan mencadangkan penubuhan suruhanjaya bagi penyusunan semula institusi perundangan agar kedaulatan undang-undang dapat dipertahankan di Indonesia.

"Ini adalah antara perkara yang perlu ditentukan sekarang. Bagaimana agaknya boleh pelabur datang ke Indonesia jika undang-undang tidak ditetapkan?," katanya.

Ekonomi Indonesia kini berada di belakang China dan India, pelabur sering mengaitkan rasuah dan ketidaktentuan undang-undang sebagai penghalang. – Reuters

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009