Thursday, November 12, 2009

Sini Komunis..Sana Komunis..apa yang kita lupa..?


sumber; MerdekaReview

KOMUNIS CHINA DISAMBUT..CHIN PENG PULA DIHALANG..?

Setiausaha Agung Gerakan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wong Ruen Yuan berasa kesal dan kecewa dengan jawapan "Chin Peng masih musuh (bayangan) negara", oleh Timbalan Menteri Pertahanan Abdul Latiff Ahmad, ketika menolak pemohonan Chin Peng untuk kembali ke tanah air.

Wong Ruen Yuan berkata, kerajaan kita menyambut secara besar-besaran ketibaan Setiausaha Agung Parti Komunis China, parti komunis terbesar di dunia, merangkap Pengerusi Jawatankuasa Militari Pusat (Central Military Commission of CCP), Hu Jintao, tetapi mengapa tidak membenarkan seorang bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng untuk kembali ke tanah airnya?

Beliau berkata, Chin Peng kini ialah orang tua yang tidak bersenjata, dengan usia melebihi 80 tahun, boleh dikatakan tiada ancaman langsung. Takkan Kementerian Pertahanan negara kita yang dilengkapi dengan senjata moden perlu takut kepadanya? Ini tidak masuk akal langsung!

Wong berkata, kerajaan Malaysia telah menandatangani perjanjian pendamaian dengan PKM pada tahun 1980-an. Malah, PKM telah pun menyerahkan senjata. Sesetengah anggota PKM telah kembali ke tanah air, sementara ada pula yang bermastautin di negara Thai. Bekas anggota PKM tidak berpengaruh, malah tidak memberi ancaman kepada negara kita sepanjang tahun-tahun ini. Nampaknya pemikiran pegawai dalam Kementerian Pertahanan masih berada di zaman 1970-an dan 1980-an, tidak maju langsung.

Wong berharap, kerajaan tidak harus sentiasa berada di tempat asal dan tidak maju ke depan. Sebaliknya, kerajaan harus membuka dada untuk menunjukkan bahawa kerajaan terbuka dan toleransi, dengan membenarkan Chin Peng (gambar kiri) kembali ke tanah air untuk hari-hari terakhirnya. Langkah ini akan meningkatkan imej negara tanpa mengundang sebarang keburukan.

Wong berkata, musuh utama kita ialah peragut, sindiket jenayah, pendatang asing tanpa izin yang berkelakuan jahat. Merekalah musuh rakyat dan sasaran polis atau tentera. Adalah tidak wajar, apabila kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap musuh yang sebenar, tetapi mengambil tindakan terhadap "musuh bayangan".

*Kenyataan media oleh Wong Ruen Yuan, Setiausaha Agung Gerakan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Diterjemah daripada edisi bahasa Cina.


Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009