Saturday, November 14, 2009

Rasuah Hutan; Dari Kedah ke Sabah Pula..

EKORAN daripada tindakan Ketua Penerangan AMK Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah, Zainuddin Hassan menghantar Surat Terbuka Kepada Pengarah Perhutanan Sabah yang disiarkan Sabahkini.net pada 21 Oktober 2009, seorang lelaki bernama George dipercayai telah menghubungi Zainuddin untuk ‘misi damai.’

Namun Zainuddin enggan menemui utusan yang mengakui Pengarah Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan yang tidak mampu untuk menjawab surat berkenaan setelah surat pertama Zainuddin dijawab dengan penuh pembelitan dan mencipta alibi palsu.
“Perlu ditegaskan, Sam Mannan harus menjawab surat terbuka saya dan bukannya menghantar utusan untuk ‘berunding’ agar saya berdiam diri dan bersubahat dengan perbuatan jenayah mereka. Saya gesa hentikan usaha sia-sia mereka kerana saya tetap dengan prinsip bahawa kawasan konsesi YS 3/07 (5), YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B) YS 3/07 (5), YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B) adalah kawasan DIHARAMKAN sebarang kegiatan pembalakan,” ujar Zainuddin yang mendesak Sam Mannan meletakkan jawatan kerana gagal menjaga khazanah hutan Sabah daripada dimusnahkan Kroni Musa Aman.

Ekoran daripada itu, Zainuddin telah menulis sepucuk surat peringatan PKR/AMK/JH/SKN/02 bertarikh 12 November 2009 mendesak Sam Mannan menjawab dan memberikan penjelasan berhubung semua dakwaannya di dalam surat terbuka tersebut.

Zainuddin menegaskan pihaknya telah mengenalpasti kawasan larangan yang telah dikeluarkan lesen pembalakan berdasarkan peta pembalakan yang dipalsukan sedang dibalak tanpa sebarang halangan daripada Jabatan Perhutanan dan pihak berkuasa.

“Kita hairan bagaimana balak bersaiz besar dibawa ke Kalabakan dengan lori tanpa sebarang pemeriksaan dikumpulkan di pangkalan Lalangut sebelum di seludup keluar melalui Tawau,” ujar Zainuddin yang mendesak Agensi Pengawal Maritim Malaysia (APMM) dan Polis Marin menjalankan rondaan di perairan Tawau bagi menghalang kayu balak tersebut di seludup keluar.

Zainuddin menyatakan pihaknya telah meminta Green Peace Indonesia memantau, mengesan dan menahan balak Malaysia yang cuba diseludup keluar melalui ‘Timber Laundering’ sebagaimana persefahaman bersama yang telah dicapai baru-baru ini.
Oleh: HAFIZ JAMAIL (sabahkini)

sumber;sabahdaily.com

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009