Thursday, April 30, 2009

Penjenayah dicekup oleh Pemuda Cina....

Peragut yg berjaya dicekup oleh pemuda cina dengan menendang motosikal yg dinaiki beliau..
*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh utaraonline pada Khamis 30/04/09
Semasa saya dalam perjalanan pulang dari tempat kerja pada petang (30/4/09)...saya berkesempatan melihat satu insiden dimana seorang peragut/pencuri telah berjaya diberkas oleh sekumpulan org ramai yg kebetulan melalui sebatang jalan yg menghubungkan Kulim-Baling..

Lokasi insiden tersebut berdekatan dengan kilang Inokom di Kulim Kedah..

Mengikut dari cerita org ramai yg berada disitu...ada sepasang suami isteri dan berama anak perempuan mereka berhenti di bahu jalan kerana anak pasangan tersebut mempunyai penyakit metal cuba melakukan sesuatu yg boleh membahayakan perjalanan mereka..

Ketika bapanya cuba mengikat anak perempuan mereka supaya tidak meronta-ronta semasa berada didalam kereta yg sedang bergerak..datang seorang lelaki(penjenayah)dengan menunggang motosikal Yamaha LC berhenti dan cuba memberi bantuan kepada pasangan tersebut..namun lelaki tersebut telah mengambil kesempatan dengan meragut..(saya tidak pasti samada lelaki tersebut meragut mak atau anak)...

Kemudian dengan pantasnya penjenayah tersebut terus melarikan diri dengan menggunakan motsikalnya ke arah Baling..namun dia dikejar oleh pasangan dengan menaiki kereta mereka..

Dalam drama kejar mengejar tersebut telah datang seorang pemuda cina dengan menaiki motosikal membantu pasangan tersebut dan dia berjaya menendang motosikal penjenayah tersebut sehingga jatuh ke tepi jalan...dan kemudian penjenyah tersebut dapat diberkas oleh org ramai yg turut membantu..







Motosikal yg ditunggangi oleh penjenayah tersebut..difahamkan motosikal ini turut "dicuri" oleh beliau..



Setelah insiden ini dilaporkan kepada pihak polis...polis turut memberitahu motosikal yg ditunggangi oleh penjenayah tersebut adalah motosikal "curi"..setelah diperiksa polis mendapati penjenayah ini sememangnya "mempunyai niat merancang sesuatu"apabila menjumpai pisau dan serbuk cili bersama-samanya..

sesiapa yg kehilangan motosikal seperti ini diharap dapat membuat laporan di balai Padang Serai kerana saya difahamkan penjenayah ini akan dibawa kesana bersama-sama motosikal "curinya"..


Sekalung tahniah kepada pemuda cina yg membantu pakcik dan makcik ini memberkas penjenayah ragut/curi ini....


usin kata; info tentang kejadian ini diberitahu kepada saya oleh salah seorang yg menyaksikan insiden ini..seandainya terdapat kesilapan dan percanggahan dari segi cerita ..maaf dipinta dari saya..saya harap ada sesiapa yg melihat insiden ini dapat membetulkan kesilapan saya..

Alahai......PRM (Parti Rakyat Malaysia)...


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh detikdaily & utaraonline pada Khamis 30/04/09
PRM ( Parti Rakyat Malaysia) memutuskan utk meletak calon untuk bertanding pada PRK Penanti yang dijadualkan berlangsung pada 31Mei ini..laporan ini dipetik dari website pro BN/UMNO yg tak perlu saya promosikan disini..

PRM memberi alasan bahawa...penyertaan PRM di Penanti kali ini akan memanfaatkan rakyat dan menurut lunas kewujudan PRM sebagai sebuah pertubuhan berdaftar yang ditubuhkan sejak 1955.

Dari pemikiran "cetek" saya fokus dan agenda utama PRM utk bertanding pada PRK Penanti hanyalah utk "terus mempromosikan" parti tersebut suapay tidak dilupai ole rakyat..umum telah tahu bahawa hampir kesemua pemimpin PRM bersepakat utk membubarkan PRM dan membentuk PKR..oleh itu hanya segelintir ahli-ahli asal PRM yg masih mahukan PRM wujud sebagai salah satu parti politik pembangkang..

Dari pemikiran "nakal" saya...tujuan PRM ini saling tak tumpah seperti mana 13 calon bebas yang bertanding pada PRK Bukit Selambau dahulu dimana sengaja memecahkan undi sahaja walaupun sudah mengetahui akan kehilangan deposit..

Kenapa semasa PRK Bukit Selambau dahulu PRM tidak meletak calonya utk bertanding?....adakah kerana PRK Penanti ini lebih popular kerana terletak didalam kubu kuat DSAI/PKR..dan sudah tentunya akan mendapat liputan meluas media-media utama/alternatif..

Dari pemikiran "jahat" saya pula adakah ini salah satu agenda BN/UMNO yg secara senyap-senyap membuat satu "pakatan" rahsia bersama PRM..sama-sama kita nantikan siapakah calon PRM di Penanti nanti....

Balak ratusan tahun jadi kanopi..?



KEDAH terkenal dengan keindahan Pulau Langkawi. Namun, ramai yang tidak mengetahui, ia memiliki lebih banyak tarikan semula jadi selain pulau peranginan itu.Hutan Lipur Puncak Janing di Bukit Perangin dekat Kuala Nerang umpamanya boleh menjadi pilihan percutian jika anda mahukan suasana damai dan jauh dari kesibukan kota.
Tidak seperti destinasi percutian lain, air terjunnya tidak terlalu tinggi, tetapi dikelilingi kehijauan alam semula jadi yang masih terpelihara.Keindahannya terletak pada air terjun empat tingkat yang mengalir di celah bongkah batu memberikan pemandangan menarik kepada sesiapa saja yang mengunjunginya.Justeru, tidak hairanlah ramai yang berkunjung ke sini untuk merehatkan fikiran sambil beriadah bersama ahli keluarga. Pengunjung tidak perlu risau kerana aliran sungainya perlahan dan paras air yang cetek memudahkan anak kecil mandi manda.Selain menikmati air sungai yang mengalir terus dari banjaran pergunungan, pengunjung juga dapat melihat pelbagai spesies tumbuhan yang dikomersialkan sebagai produk kesihatan. Tidak perlu pergi jauh, kawasan sekitar tempat perkelahan ini juga sesuai untuk mereka yang mahu melihat pokok hutan sebesar sepemeluk orang dewasa. Ada yang mengatakan, terdapat pokok di situ berusia ratusan tahun antaranya kasai, tulang daing, meranti tembaga, cengal, keruing, palma dan rotan.Pokok balak ini secara tidak langsung menjadi kanopi semula jadi di kawasan tebing memudahkan pengunjung bersantai dalam suasana redup.Bagi mereka yang meminati aktiviti lasak seperti merentas hutan, Jabatan Perhutanan turut membina denai tiga kilometer (km) menghubungkan kawasan rekreasi ini dengan Hutan Lipur Bukit Wang.Latar semula jadi hutan rekreasi ini juga menjadi faktor ia dipilih sebagai lokasi penganjuran aktiviti sukan lasak antarabangsa termasuk Rainforest Challenge (RFC), beberapa tahun lalu.Peminat motosikal lasak juga boleh meneroka keindahan hutan ini menerusi litar lumba yang disediakan...sumber www.hmetro.com.my

Dinosaurus Hidup lebih Lama..?


Berdasarkan teori paling kuat yang diterima saat ini, kepunahan dinosaurus terjadi secara massal akibat tumbukan benda angkasa raksasa ke Bumi. Peristiwa tersebut diperkirakan terjadi sekitar 65 juta tahun lalu.
Namun, kemungkinan tidak semua spesies punah saat itu. Sampai 500.000 tahun kemudian ternyata masih ada yang bertahan hidup. Misalnya, Hadrosaurus, jenis dinosaurus pemakan tumbuh-tumbuhan yang khas dengan moncong seperti paruh burung.
Reptil raksasa yang diperkirakan memiliki panjang tubuh dua belas meter itu hidup di wilayah yang sekarang merupakan antara Colorado dan New Mexico. Fosil tulang Hadrosaurus yang ditemukan 80 tahun lalu ternyata berumur 64,5 juta tahun dari hasil pengukuran akurat menggunakan teknik radioaktif dan magnetik.
Kesimpulan ini dilaporkan Jim Fassett dari Badan Survei Geologi AS (USGS) dalam jurnal Paleontologica Electronica edisi teranyar. Namun, masih ada yang menyangsikan temuan tersebut mengingat umur Hadrosaurus telah diperdebatkan selama delapan dekade.
"Ini kesimpulan yang kontroversial dan banyak paleontolog akan skeptis. Namun, kita semua tahu bahwa buaya bertahan hidup, jadi kemungkinan ada jenis dinosaurus tertentu yang bertahan hidup tidak mustahil," ujar David Polly, editor jurnal ilmiah yang memublikasikannya...sumber dari www.kompas.com

"One Malaysia"...from Brother Anwar today


“Kita Anak Malaysia, Satu Malaysia”
………
Laungan di atas cukup melunakkan setelah Pakatan Rakyat difitnah sebagai alat Cina!
Setelah didapati dukungan Cina dan India terhadap Umno-BN merosot parah, maka dikumandangkan semula slogan satu Malaysia.
Alahai mirip “Malaysian Malaysia” yang dituntut DAP sekian lama tetapi diserang Umno sebagai perkauman Cina. Akhirnya pimpinan Umno sekonyong-konyong melutut kapada tuntutan perkauman.
Namun jika ditinjau mendalam, apa yang diamalkan adalah sekadar kosmetik, atau botox yang menggantikan bedak sejuk dan celak. Kelonggaran dan liberalisasi adalah untuk menawan hati pengusaha kaya Cina asalkan tidak menjejaskan kepentingan projek, kontrak dan habuan kroni mereka.
Ini berbeda dengan gagasan kita merangka Agenda Ekonomi Malaysia yang menjurus kapada kepentingan rakyat terbanyak, termasuk kaum majoriti Melayu-Bumiputera terpinggir dan miskin atau Cina dan India lainnya.
Dan isu lebih mendesak dari sudut prosedur tender, ketelusan, mengelak amalan boros, rasuah dan pembaziran tidak ditangani.
Demikian slogan ampuh. Bagaimana pula dengan pengamalan “Satu Malaysia”? Lihat saja mesej perkauman dan asabiyah sempit dalam kursus BTN!
Di media umum dibicara perpaduan satu Malaysia. Tetapi dalam kursus diracuni fahaman Melayu terjerat akibat gelojoh Cina dan muslihat serta khianat Anwar Ibrahim dan Tuan Guru Nik Aziz. Bukankah munafik namanya?
Lagi pun tujuan mereka adalah untuk menyalahkan kalangan lain dan bukannya penjenayah dan perasuah besar yang menyebabkan Melayu hidup merempat setelah diperintah Umno selama satengah abad.
Disebalik tabir, dalam gelap dan berselindung mereka menyerang tetapi bacul manakala berdepan!
ANWAR IBRAHIM

Wednesday, April 29, 2009

Sejarah Swine Flu ( Selsema Babi) sejak tahun 1580..?



Evolusi dan Mutasi Virus Influenza
Rabu, 29 April 2009 05:44 WIB


IRWAN JULIANTO
KOMPAS.com - Januari 1976. Musim dingin sedang pada puncaknya dengan salju bertaburan di Fort Dix, sebuah pusat latihan Angkatan Darat Amerika Serikat di New Jersey. Sungguh sial nasib prajurit David Lewis (18). Ia tak bisa ikut merayakan HUT ke-200 negaranya karena ia tewas akibat tetap ngotot mengikuti latihan berat bersama peletonnya walaupun ia menunjukkan gejala terjangkit flu: pusing, mual, lelah, demam, dan nyeri otot.
Memang hanya Lewis yang tewas akibat flu yang kemudian diidentifikasi sebagai ”flu babi” (swine flu) yang disebabkan oleh virus H1N1, sama dengan subtipe virus influenza A yang menjadi biang wabah raya (pandemi) flu spanyol 1918-1919. Sementara sekitar 300 rekan Lewis juga terjangkit flu, sebagian harus dirumahsakitkan, tapi tak sampai fatal. Demikian dituturkan Laurie Garrett dalam sebuah bab khusus tentang swine flu di bukunya, The Coming Plague (1994).
Gara-gara kematian Lewis, para petinggi kesehatan masyarakat AS sempat panik akan terulangnya pandemi flu. Mereka mendesak Presiden Gerald Ford untuk memvaksinasi setiap warga Amerika agar kebal terhadap ”flu babi”. Program Imunisasi Nasional ”Swine Flu” yang disetujui Kongres AS pada 12 Agustus 1976 mulai dijalankan sejak awal Oktober 1976. Program vaksinasi massal yang dilakukan terhadap puluhan juta orang itu, pertengahan Desember 1976, dihentikan menyusul pengumuman Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit (CDC) bahwa vaksinasi ”flu babi” diduga menimbulkan puluhan hingga ratusan kasus kelumpuhan yang dikenal sebagai sindrom Guillain-Barre.
Bunglon mikroba
Adalah Dr Richard Shope dari AS yang mengusulkan istilah swine flu. Tahun 1932, ia mengusap ingus babi-babi di peternakan dan berhasil menularkannya ke sesama babi. Tahun 1933, tim Inggris, Wilson Smith dan tiga rekannya, untuk pertama kali mengisolasi virus flu. Tahun 1935, Shope membuktikan bahwa orang-orang yang selamat selama pandemi flu spanyol 1918-1919 (seusai Perang Dunia I) memiliki antibodi terhadap ”virus babi”-nya, tetapi anak-anak yang lahir setelah 1920 tak memiliki antibodi itu. Ia kemudian menyimpulkan bahwa pandemi flu seperti flu spanyol (yang menewaskan lebih dari 50 juta orang di seluruh dunia) itu disebabkan oleh virus dengan tipe ”babi”.
Shope berhipotesis bahwa virus itu berasal dari hewan-hewan lain (yang ternyata kemudian adalah burung), menginfeksi manusia, dan kemudian ditularkan oleh manusia ke babi. Babi kemudian menjadi tempat persembunyian aman bagi virus flu hingga kemudian menular lagi ke manusia, seperti yang terjadi dewasa ini di Meksiko dan beberapa negara lain, seperti AS, Kanada, Spanyol, Inggris, dan Australia.
Dengan kemajuan biologi molekuler, CDC awal dekade 1990-an mengukuhkan teori Shope. Hasil ”sidik jari” virus Fort Dix yang menjangkiti David Lewis dipastikan H1 (hemagglutinin 1) N1 (neuraminidase 1), sama dengan ”virus babi” Shope. Protein hemagglutinin dan neuraminidase merupakan antigen yang menyerang antibodi, sistem kekebalan tubuh manusia.
Perubahan minor pada kedua antigen ini (antigenic drift) biasanya tak menimbulkan wabah flu, hanya mutasi yang serius (antigenic shift) yang dapat membuat antibodi manusia tak mampu melawan dan inilah yang kemudian menimbulkan pandemi flu kembali terulang pada tahun 1957 dengan ”flu asia” yang disebabkan oleh virus influenza A subtipe H2N2 (menewaskan lebih dari 1 juta orang) dan tahun 1968 ”flu hongkong” oleh virus H3N2 dengan korban lebih dari 700.000 jiwa. Kini dikenal ada 16 jenis hemagglutinin dan 9 jenis neuraminidase, jadi bisa dibayangkan ada berapa kombinasi HN yang mungkin mengancam manusia. Yang paling mengkhawatirkan adalah virus flu burung H5N1 yang telah menewaskan lebih dari 100 orang Indonesia.
Tampaknya virus flu berhasil beradaptasi cukup sering, setidaknya satu kali setiap generasi manusia muncul strain virus flu baru yang dapat mengecoh manusia. Biasanya, setelah suatu pandemi flu yang dahsyat yang membunuh ratusan ribu atau jutaan jiwa, orang-orang yang selamat mungkin telah memiliki antibodi yang mengenal dan menetralisasi protein-protein hemagglutinin dan neuraminidase strain tersebut. Selama beberapa tahun kemudian, populasi virus flu itu hanya akan mengalami perubahan minor yang kurang berbahaya.
Sejarah mencatat pandemi flu hebat terjadi tahun 1580, seiring dengan kolonialisasi Afrika, Asia, dan Amerika. Pada abad ke-17 tidak ada catatan, tetapi pada abad ke-18 dan ke-19 pandemi dahsyat flu terjadi tahun 1729, 1732, 1781, 1830, 1833, dan 1889. Abad yang lalu juga mencatat tiga pandemi flu dan yang paling hebat tahun 1918-1919. Tidak mustahil abad ke-21 ini bakal terulang lagi sedikitnya tiga kali pandemi flu.
Kekhawatiran terhadap flu burung yang ”untungnya” belum menular sesama manusia sah-sah saja. Tapi ternyata kita telah terkecoh, virus ”flu babi” H1N1 yang menular dari manusia ke manusia kini malah yang mengguncang dunia. Menurut Laurie Garrett, beberapa pakar flu memperkirakan virus ”flu babi” akan muncul dengan siklus setiap 90-100 tahun. Berarti, pandemi flu 1918-1919 diramalkan bakal terulang pada tahun 2009-2019. Ternyata ramalan itu benar! Tentu kita berharap wabah ”flu babi” tahun ini tak sampai menjadi wabah raya.
Seperti halnya manusia, virus flu pun harus terus beradaptasi atau punah. Peristiwa 1976 di AS mengajarkan kepada para virolog bahwa virus flu itu mirip bunglon mikroba. Ia telah berevolusi dan mampu bertahan selama beribu tahun. Virus flu memang punya logikanya sendiri...- sumber http://www.kompas.com/

Nak tukar nama "selsema babi"...


AS Ingin Ubah Nama Flu Babi

Rabu, 29 April 2009 07:15 WIB
WASHINGTON, KOMPAS.com — Beberapa pejabat di Departemen Pertanian AS ingin mengubah nama virus flu babi yang merebak di Meksiko dan AS. Menurut beberapa pejabat, nama flu babi mengisyaratkan masalah yang berkaitan dengan seluruh produk babi. Menterti Pertanian AS Tom Vilsack menekankan, virus ini tidak berasal dari makanan dan tidak berkaitan dengan produk yang berasal dari daging babi. Tom Vilsack khawatir kesalahpahaman ini dapat berdampak negatif terhadap penjualan peternak babi AS yang memasarkan produk dagingnya ke seluruh dunia.Keterangan pers rutin ini disampaikan Vilsack untuk meyakinkan pasar akan keamanan produk daging babi AS. Menurut Vilsack, industri daging babi AS selama ini belum terpengaruh oleh penyebaran wabah flu babi. Namun, hingga laporan ini diturunkan belum diketahui nama apa yang diusulkan untuk mengganti nama flu babi..-sumber http://www.kompas.com/
usin kata; xpayah la nak tukar...dah memang babi tue punca segala masalah dan punca penyakit ganjil yg melanda akhir zaman ini...yg peliknya "pemakan,penternak,penjual dan yg berkaitan dengan babi nie..bukannya pekak..buta..bisu atau tuli tentang "masalah babi" ini...tapi dok aktif lagi dengan spesis haramjadah nie...

Dr Mansor Othman..calon ADUN Penanti..



Sdr Mansor Othman Sebagai Calon PKR di Penanti
Sesudahnya tsunami politik Mac 2008, rakyat Malaysia kembali ke peti undi sebanyak lima kali. Empat darinya kita menyaksikan rakyat Malaysia memilih Pakatan Rakyat, yang kelimanya walaupun dicemari politik wang dan penipuan, menunjukkan betapa rakyat begitu mengidamkan perubahan dan politik baru di negara ini.
Mesejnya jelas. Rakyat Malaysia mahukan perubahan dan menidakkan pemerintahan BN yang dikuasai Umno. Mereka mendakap perjuangan Pakatan Rakyat yang mahukan rakyat bersatu padu dan berusaha membasmi rasuah serta memastikan tidak ada lagi kaum yang dipinggirkan, baik Melayu mahupun kaum bumiputera Sarawak dan Sabah.
Oleh itu saya dengan sukacitanya ingin mengumumkan calon KEADILAN bagi kawasan Penanti pada pilihanraya 31 Mei ini ialah En. Mansor bin Othman. Beliau merupakan Ketua Bahagian KEADILAN Balik Pulau dan Timbalan Pengerusi Perhubungan Negeri KEADILAN Pulau Pinang. Beliau juga telah berkhidmat selama 10 tahun sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat dan Timbalan Pengarah Pilihanraya Pusat KEADILAN. En. Mansor Othman juga telah berkhidmat dengan saya yang pada ketika itu merupakan Timbalan Perdana Menteri sebagai Setiausaha Politik dari tahun 1996-1998.
Beliau telah mencurahkan tenaga demi membawa pembangunan ke Pulau Pinang dan saya yakin beliau bersedia untuk berkhidmat untuk penduduk Penanti sepenuh jiwa dan raga.
En. Mansor merupakan pemegang ijazah sarjana dari Universiti Sains Malaysia dan sarjana falsafah serta sarjana sastera dari Universiti Yale. Beliau merupakan Profesor Madya di USM dan Pengarah Pusat Kajian Dasar. Beliau secara aktif berusaha meningkatkan taraf pendidikan dan program belia di Pulau Pinang dengan penglibatan sebagai ahli Jawatankuasa Pendidikan Masyarakat dan Jawatankuasa Program Pembangunan Belia. Sebagai exco PEMADAM, beliau bekerja keras meningkatkan kesedaran awam berhubung penyalahgunaan serta langkah-langkah pencegahan dari terlibat dengan dadah.
Melalui program TEKUN di mana beliau sebagai Pengurus Besar, En. Mansor Othman terlibat secara aktif dalam pembangunan usahawan bumiputera, bertujuan meningkatkan kemahiran usahawan kecil dan sederhana serta membiayai usaha mereka dengan pemberian kredit mikro.
Saya merakamkan ucapan penghargaan kepada YAB Ketua Menteri Lim Guan Eng kerana sudi bersama kita malam ini dan membuktikan kepada semua keteguhan kerjasama Pakatan Rakyat. Parti Keadilan Rakyat yakin DAP dan PAS pasti bersama-sama di dalam pihanraya kecil ini bagi memastikan kemenangan Pakatan Rakyat.
ANWAR IBRAHIM

7 Cara Mencegah Penyebaran VB




7 Langkah Cegah Penyebaran Flu Babi

Selasa, 28 April 2009 18:53 WIB
BANDUNG, KOMPAS.com - Ada tujuh langkah yang ditempuh oleh Pemerintah Indonesia melalui Departemen Kesehatan dalam mewaspadai dan mencegah penyebaran Virus H1N1 atau Flu Babi (Swine Flu). Demikian dikatakan dalam surat edaran dari Menteri Kesehatan RI, Siti Fadilah Supari yang dibacakan langsung oleh Direktur Utama Rumah Sakit Hasan Sadikin Bandung, Prof Dr dr Cissy RS Prawira SpA(K) MSc, di Ruang Pers RS Hasan Sadikin Bandung, Selasa.

Tujuh langkah tersebut ialah pertama, sudah terpasangnya thermal scanner (alat pendeteksi suhu tubuh) di terminal kedatangan bandara internasional,

kedua, mengaktifkan kembali sekitar 80 sentinel untuk surveillance ILI dan Pneumonia baik dalam bentuk klinik atau virologi.

Ketiga, menyiapkan obat-obatan yang berhubungan dengan penaggulangan Flu Babi yang pada dasarnya adalh Oseltamivir yang sama untuk H5N1 (virus Flu Burung),

keempat menyiapakan 100 rumah sakit rujukan yang sudah ada dengan kemampuan menangani kasus Flu Babi.

Kelima menyiapkan kemampuan laboratorium untuk pemeriksaan H1N1 (virus Flu Babi) di berbagai Laboratorium Flu Burung yang sudah ada,

keenam, menyebarluaskan informasi ke masyarkat luas dan menyiagakan kesehatan melalui desa siaga.

Terakhir, simulasi penanggulangan Pandemi Influenza yang baru dilakukan minggu lalu di Makasar juga merupakan upaya nyata persiapan pemerintah dalam menghadapi berbagai kemungkinan Kejadian Luar Biasa (KLB) atau Public health Emergency Internasional Concern (PHEIC) seperti Flu Babi.Menurut Cissy,

virus H5N1 jauh lebih berbahaya daripada virus H1N1, terutama di Indonesia (jika dilihat dari angka kematianya).Dikatakannya, kemungkinan virus H1N1 tidak akan mampu hidup di daerah tropis seperti Indonesia, sedangkan H1N1 biasanya hidup di daerah empat musim (kecuali pada saat musim semi dan panas).

Tuesday, April 28, 2009

Dah sampai Thailand....VB nie(Virus Babi)


Wanita Thai disyaki hidap selesema babi

BANGKOK: Kementerian Kesihatan Awam Thailand hari ini mengeluarkan amaran perjalanan ke Mexico dan Amerika Syarikat berikutan seorang wanita tempatan disyaki menghidap penyakit selesema babi. Hospital Chulalongkorn di sini mengesahkan seorang kakitangan wanitanya yang berusia 42 tahun dirawat kerana demam selesema selepas kembali dari menghadiri seminar di Mexico dari 3 hingga 11 April lalu. Kementerian itu menasihatkan rakyat Thailand mengelak daripada melawat negara berkenaan untuk sementara selepas wabak itu mengorbankan lebih 150 orang di Mexico.
Pihak berkuasa Thailand telah memasang alat pengimbas bagi melakukan saringan ke atas penumpang di tiga lapangan terbang utama, iaitu Suvarnabhumi di Bangkok, Phuket dan Chiang Mai. Kira-kira 2,000 hingga 3,000 penumpang tiba setiap hari ke negara itu dari Los Angeles, Paris, Tokyo, Frankfurt, London, Chicago dan Texas. - Bernama

"Umno Kedah..dulu,kini dan selamanya.."


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh detikdaily & utaraonline pada Selasa 28/04/09
Naib Presiden UMNO Datuk Seri Shafie Mohd Apdal diangkat menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah yang baru...Umum telah mengetahui dari komen beberapa pemimpin Pakatan Rakyat yg mengatakan UMNO Kedah sudah ketandusan pemimpin yg dapat mengembalikan kegemilangan UMNO seperti suatu ketika dulu....


DULU
Mengikut dari pemikiran "kerdil" saya ini..sememangnya di Kedah sudah tiada pemimpin UMNO yg menjadi icon kepada anak muda/belia/remaja sejak dahulu lagi...lihat sajalah kepada pemimpin-pemimpin UMNO yg masih ada sekarang ini..hampir kesemuanya mempunyai "pangkat".."mewah"..ada bisnes sendiri...dan macam-macam lagi yg melabelkan mereka ini golongan "elit"...

Golongan elit ini mana mahu bersama-sama anak muda di bendang-bendang..di kilang-kilang .. ..dipasar-pasar malam..serta lokasi-lokasi tumpuan anak muda sekarang ini..oleh itu siapa yg ingin mendengar keluhan mereka..apatahlagi jika dilihat kepada anak-anak muda di pusat pengajian tinggi hampir 100% menolak UMNO sebagai satu organisasi mesra pelajar....

Umno hanya akan mendekati anak-anak muda ini menjelang Pilihanraya Umum/Kecil sahaja....Golongan elit ini hanya mendekati pihak-pihak yg dapat memberikan bisnes-bisnes...kontrak-kontrak kecil/besar..syer-syer...serta "duit-duit kopi"..


KINI
Dari pemikiran "cetek" saya keputusan najib adalah satu keputusan "kurang bijak"...ini kerana tindakan sedemikian bukanlah akan membawa satu perubahan yg baik tetapi "meruntuhkan" UMNO negeri secara drastik....lihat sahaja laporan Malaysiakini pada hari ini yg melaporkan ketidakhadiran semua Ketua Bahagian UMNO Langkawi didalam jamuan makan malam bersama Pengerusi Badan perhubungan UMNO Negeri Kedah yang baru..adakah ini satu "signal" yg membenarkan pendapat saya keputusan Najib "kurang bijak"..?


SELAMANYA
Dari pemikiran "cetek" saya yang kedua..keputusan Najib ini juga "amat bertepatan" dengan situasi terkini yg melanda Umno Kedah..ini kerana umum telah tahu gerak kerja Umno semestinya menggunakan "wang..duit.."..tanpa "dadah" ini ..segala pergerakan dan perancangan akan terbantut dan "mati" serta merta..itu masalah UMNO Kedah sekarang ini apatahlagi dengan UMNO Kedah kini menjadi pembangkang..sudah tentu sumber dan bekalan "dadah" sudah kehabisan dan disekat....Dengan itu wajar sekali Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah mesti diketuai oleh "somebody" yg dpt menjana "dadah" utk Umno Kedah..lihat sahaja jawatan Shafie Apdal didalam Kabinet One Malaysia.."Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah..so..lu pikirla sendiri...

"Virus Selsema Babi Sudah Sampai Di Australia..?"


Flu Babi Diduga "Mampir" di Australia

SURYA/SUGIHARTO
Pedagang di kawasan Kertajaya, Surabaya merapikan daging babi yang dijualnya, Senin (27/4). Kemungkinan masuknya virus flu babi (swine influenza) ke Indonesia membuat Departemen Kesehatan berkoordinasi dengan WHO serta Departemen Peternakan dan Departemen Pertanian mengambil berbagai langkah antisipatif.

Senin, 27 April 2009 20:11 WIB
CANBERRA, KOMPAS.com — Sebanyak lima orang di New South Wales (NSW), Australia, akan diperiksa untuk mengetahui apakah mereka terserang oleh influenza babi. Hasilnya diperkirakan diperoleh akhir pekan ini. Demikian pernyataan Dinas Kesehatan NSW, Senin (27/4). "Kami mengatakan bahwa mereka adalah kasus dugaan. Namun tentu saja, kami akan bertindak dengan cara pencegahan dan meminta mereka diisolasi," kata Kepala Dinas Kesehatan NSW Kerry Chant kepada wartawan di Sydney. Chant mengatakan, satuan kesehatan masyarakat telah memusatkan perhatian kepada orang yang telah mengunjungi Amerika Serikat, Kanada, dan Meksiko dalam tujuh hari belakangan, dan yang telah terserang penyakit mirip flu. Menteri Kesehatan John Della Bosca mengatakan, Dinas Kesehatan NSW akan terus memantau keadaan tersebut dan bekerja sama dengan Departemen Kesehatan federal agar dapat terus memberitahu masyarakat. Organisasi Kesehatan Dunia (WHO), Minggu, memperingatkan bahwa wabah flu babi di Meksiko telah menyebar ke beberapa negara lain. Jumlah dugaan kasus flu babi telah naik jadi 1.614, termasuk 103 kematian. Demikian pengumuman Meksiko, Senin pagi.

Monday, April 27, 2009

"Hikmah Pengharaman Babi..."

Ditengah-tengah kekalutan dan kebimbangan yg kini sedang melanda dunia termasuklah negara kita akibat dari VIRUS BABI yg telah meragut korban sebanyak 130 nyawa manusia(setakat artikel ini ditulis) di Mexico...ingin sekali lagi saya meminta laluan dengan mengirimkan secebis cerita untuk renungan bersama..


Hikmah Pengharaman Babi

Kejadian ini berlangsung ketika Imam Muhammad Abduh mengunjungi Perancis. Mereka bertanya kepadanya mengenai rahsia diharamkannya babi dalam Islam. Mereka bertanya kepada Imam, "Kalian (umat Islam) mengatakan bahwa babi haram, kerana ia memakan sampah yang mengandung cacing pita, mikroba-mikroba dan bakteria-bakteria lainnya. Hal itu sekarang ini sudah tidak ada. Kerana babi diternak dalam peternakan modern, dengan kebersihan terjamin, dan proses sterilisasi yang mencukupi. Bagaimana mungkin babi-babi itu terjangkit cacing pita atau bakteri dan mikroba lainnya.?"
Imam Muhammad Abduh tidak langsung menjawab pertanyaan itu, dan dengan kecerdikannya beliau meminta mereka untuk menghadirkan dua ekor ayam jantan beserta satu ayam betina, dan dua ekor babi jantan beserta satu babi betina. Mengetahui hal itu, mereka bertanya, "Untuk apa semua ini?" Beliau menjawab, "Penuhi apa yang saya pinta, maka akan saya perlihatkan suatu rahasia."
Mereka memenuhi apa yang beliau pinta. Kemudian beliau memerintahkan agar melepas dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina dalam satu kandang. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling membunuh, untuk mendapatkan ayam betina bagi dirinya sendiri, hingga salah satu dari keduanya hampir tewas. Beliau lalu memerintahkan agar mengurung kedua ayam tersebut.
Kemudian beliau memerintahkan mereka untuk melepas dua ekor babi jantan bersama dengan satu babi betina. Kali ini mereka menyaksikan keanehan. Babi jantan yang satu membantu temannya sesama jantan untuk melaksanakan hajat seksualnnya, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri atau keinginan untuk menjaga babi betina dari temannya.
Selanjutnya beliau berkata, "Saudara-saudara, daging babi membunuh 'ghirah' orang yang memakannya. Itulah yang terjadi pada kalian. Seorang lelaki dari kalian melihat isterinya bersama lelaki lain, dan membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan seorang bapak di antara kalian melihat anak perempuannya bersama lelaki asing, dan kalian membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan was-was, kerana daging babi itu menularkan sifat-sifatnya pada orang yang memakannya."

Menghitung Detik Kematian...


usin kata; artikel ini sekadar renungan dan menabahkan ilmu pengetahuan...samada benar atau tidak "tanda-tanda" ini tidaklah dapat dikenal pasti...oleh itu janganlah taksub atau percaya 100%..


Tanda-Tanda Saat-Saat Kematian

100 hari Sebelum Kematian:
- Seluruh badan rasa bergegar.
60 hari :
- Pusat rasa bergerak-gerak.
40 hari :
-Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.
7 hari :
- Mengidam makanan.
5 hari :
- Anak lidah bergerak-gerak.
3 hari :
- Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.
2 hari :
- Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.
1 hari :
- Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar. Saat akhir :
- Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan). Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.
Wallahua’lam…

Ini bukan "kedai runcit"...

usin kata;Dari pemikiran cetek saya..sesungguhnya DSAI amat-amat menyedari kelemahan-kelemahan yang terserlah didalam PKR yg diterajui DSWA sebagai Presiden dan beliau sendiri sebagai Penasihat(de fecto)..berilah peluang kepada beliau utk membuktikan beliau sememangnya membawa "Harapan Baru Untuk Malaysia"...marilah sama-sama kita melihat agenda terbaru PKR...

artikel dibawah diambil dari http://anwaribrahimblog.com/

Memperkasa Parti & Organisasi

Dalam sidang pimpinan bulanan di Ibu Pejabat hari ini, saya menekankan semula halatuju perjuagan parti: menggilap semula idealisme perjuangan, muhasabah dengan maksud memperbaiki kelemahan dan menjana kekuatan parti dengan memperkemas jentera serta meningkatkan khidmat kapada rakyat.
Untuk maksud tersebut, saya mengemukakan usul mengikut urutan keutamaan yang wajar dilaksanakan segera oleh pimpinan parti.
Pertamanya agar Presiden, Dr Wan Azizah bertanggungjawab memantau liputan media dan segera mengulas isu berbangkit. Kehadiran beliau dirasakan harus lebih menyerlah lagi.
Kedua: Timbalan Presiden, Dr. Syed Husin Ali menumpukan sepenuhnya dalam isu dasar perjuangan yang menunjangi parti - politik, ekonomi, pendidikan dan budaya. Selain isu dasar umum tersebut, perihal yang diprihatinkan masyarakat Melayu dan Bumiputra perlu ditangani.
Ketiga: Naib Presiden, YB Azmin Ali yang melepaskan tugas selaku Pengarah Pilihanraya akan mengetuai pasukan petugas (task force) yang terdiri di kalangan semua Naib Presiden, YB Dr. Lee Boon Chye, YB Sivarasa, Sdr Mustafa Kamil Ayub, serta Dr. Jeffrey Kitingan; bersama Ketua AMK Sdr Shamsul Iskandar dan juga Ketua Wanita, YB Zuraidah Kamaruddin untuk memperkasa kepimpinan parti di peringkat negeri dan bahagian. Tugas pasukan adalah memastikan kelayakan dan keberkesanan serta disiplin pimpinan negeri, bahagian, Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri.
Keempat: Setiausaha Agung, Dato’ Sallehuddin Hashim akan mengurus operasi Ibu Pejabat, perjalanan dan jentera parti, jawatankuasa pengurusan dan kempen keanggotaaan.
Lain-lain perubahan adalah:
Pengarah Pilihanraya: YB Saifuddin Nasution
Pengerusi Jawatankuasa Latihan (kepimpinan parti)- YB Fauziah Saleh
Pengerusi Jawatankuasa Keanggotaan Baru - YB Johari Abdul
Pengarah Strategik - YB Tian Chua
Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Antarabangsa: Sdr Mustafa Kamil AyobTimbalan Pengerusi : Dr Tan Kee Kwong
Ketua Penerangan: Latheefa KoyaKetua Komunikasi : Johnson ChongPengerusi Jawatankuasa Disiplin: Dato Yeop Adlan Che Rose
Timbalan Setiausaha Agung : Sdr Abdul Halim Yusof, Sdr Paul Gadang, YB Raveentharan, Sharifah Shahidah
Pimpinan biro kanan selaku Anggota (Jemputan) Biro Politik: Dr Muhammad Nur Manuty, Dr Tan Yee Kew, YB Manikavasagam dan Sdr Baru Bian.
Beberapa anggota lain diputuskan bagi membantu jawatankuasa berkaitan. Ini termasuklah penyertaan YB Wee Chee Keong, YB Gobalakrishnan dan lain-lain.
ANWAR IBRAHIM

Pemandangan Di Sungai Petani..



"pokok diatas bangunan"..lokasi Stesen Bas Bandar Sungai Petani Kedah......

*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh utaraonline & detikdaily pada Isnin 27/04/05
Apakah yg anda fikirkan selepas melihat gambar ini?...

Bagi saya cukup memalukan..ini adalah tempat tumpuan umum..ditengah-tengah Bandar Sungai Petani..yang datang dari Buterworth,Sik,Baling,Jeniang,Alor Star semuanya bertumpu ke sini dahulu dan menyaksikan pemandangan seperti ini...

Anda boleh tafsir sendiri berapakah usia pokok diatas bangunan tersebut..oleh itu selama itulah pemandangan seperti ini dibiarkan menjadi tatapan umum..

Sungai Petani ini telah mendapat taraf "Bandar"..namun pemandangan seperti in umpama "pekan-pekan koboi" saja layaknya..

Bangunan ini sememangnya milik persendirian..namun tidakah ada mana-mana pihak tampil utk menyelesaikanya agar tidak mencemar keindahan Bandar Sungai Petani yg juga dikenali dengan Dataran Jam Besar yg indah ditengah-tengah pusat bandar..

harap MPSPK dapat menyelesaikan masalah ini yg sudah berlarutan sejak sekian lama...

Jutaan terima kasih...






Lokasi ; Jalan yg menghubungkan Sidam Kiri dengan Sungai Petani/Kuala Ketil...


Gambar diatas adalah jalan yg baru diturap dengan tar baru..utk makluman sememangnya tiada Pilihanraya Kecil berlaku disini..dan ini bukanlah projek "Mee Segera" utk kawasan ini..

Saya bukanlah hendak mewar-warkan dimana sejak PR memerintah Kedah dan juga DUN sidang dibawah PR sedang membuat kerja..tetapi inilah realitinya..jalan ini sudah sekian lama "rosak" dan tidak lagi dapat dibaiki..keadaanya begitu menyedihkan dengan begitu banyak sekali kerosakan-kerosakan yg dibaiki telah menyebabkan keadaan tar tidak sekata..

Saya juga pernah mengalami sakit belakang di bahagian pinggang apabila "terlanggar"lubang-lubang akibat kesan pembaikian yg tidak sempurna semasa menunggang motosikal di kawasan ini..ut makluman saya menggunakan jalan ini pergi dan balik ke tempat kerja di Kulim Hi-tech setiap hari..

Dengan penurapan tar baru yg sempurna ini semua pengguna-pengguna jalan terutamanya penduduk-penduduk kampung yg berdekatan dapat menggunakannya dengan lebih selesa..

Terima kasih banyak-banyak kepada pihak-pihak yg terlibat menurap tar baru ini termasukalah pekerja-pekerja yg bertungkus-lumus menyiapkanya..


Jutaan terima kasih dari saya....


Sejarah Indonesia...part 1...


Sejarah Indonesia – Bagian ke-1
Eddy Djaja/Indonesia Media

Sejarah Indonesia mencakup suatu waktu yang amat panjang yang bermula sejak dari zaman prasejarah oleh "Manusia Jawa" pada sekitar 500,000 tahun yang lalu. Sejarah Indonesia dapat dibagi ke dalam lima era:
1. Era sebelum penjajahan, dengan munculnya kerajaan-kerajaan Hindu-Buddha serta Islam di Jawa dan Sumatera.2. Era penjajahan, dengan masuknya orang-orang Eropah (terutama Belanda) yang menginginkan rempah-rempah dan mengakibatkan Indonesia dijajah oleh Belanda selama sekitar 350 tahun antara awal abad ke-17 hingga pertengahan abad ke-20;3. Era kemerdekaan, dari saat Kemerdekaan Republik Indonesia (1945) sehingga jatuhnya kepemimpinan Presiden Sukarno di tahun 1966;4. Era Orde Baru di bawah pemerintahan Presiden Suharto selama 32 tahun (1966–1998); 5. Era reformasi yang berlangsung sehingga sekarang.
Era sebelum penjajahanPara cendekiawan India telah menulis tentang Dwipantara atau Kerajaan Jawa Dwipa Hindu di pulau Jawa dan Sumatera pada sekitar 200 SM. Kerajaan Taruma menguasai Jawa Barat pada sekitar tahun 400, dengan agama Buddha tiba di wilayah tersebut pada tahun 425. Pada Zaman Pembaharuan Eropah, Jawa dan Sumatera telah mempunyai warisan peradaban yang berusia ribuan tahun dan sepanjang dua buah kerajaan besar.
Era kerajaan Hindu-BuddhaAntara abad ke-7 hingga abad ke-14, kerajaan Sriwijaya berkembang pesat di Sumatera. I Ching, penjelajah Tiongkok, mengunjungi ibu kotanya di Palembang pada sekitar tahun 670. Pada puncak kejayaannya, Sriwijaya menguasai daerah sejauh Jawa Barat dan Semenanjung Tanah Melayu. Abad ke-14 juga memperlihatkan kebangkitan sebuah kerajaan Hindu di Jawa Timur, Majapahit. Antara tahun 1331 hingga tahun 1364, Gadjah Mada, Patih Majapahit, berhasil menguasai wilayah yang kini merupakan sebahagian besar Indonesia bersama-sama hampir seluruh Semenanjung Melayu. Warisan dari zaman Gadjah Mada termasuk undang-undang dan kebudayaan Jawa, seperti yang terlihat dalam kisah roman kesatriaan Ramayana.
Era Kerajaan IslamIslam tiba di Indonesia pada sekitar abad ke-12 menggantikan agama Hindu sebagai agama yang terutama pada akhir abad ke-16 di Jawa dan Sumatera; hanya Bali yang tetap mempertahankan majoritas penganut Hindunya. Di kepulauan-kepulauan di timur, para pendeta Kristen dan ulama-ulama Islam diketahui sudah aktif pada abad ke-16 dan 17 dan pada saat itu, adanya sebahagian besar penganut kedua agama ini di kepulauan-kepulauan tersebut. Penyebaran Islam didorong oleh hubungan perdagangan di luar Nusantara; umumnya para pedagang dan ahli kerajaanlah yang pertama memeluk agama baru tersebut. Kerajaan-kerajaan yang penting termasuk Mataram di Jawa Tengah, serta juga Kesultanan Ternate.
Era penjajahanMulai tahun 1602, Belanda memanfaatkan diri dengan perpecahan antara kerajaan-kerajaan kecil yang telah menggantikan Majapahit, dan berangsur-angsur menjadi penguasa wilayah yang kini merupakan Indonesia. Satu-satunya yang tidak terpengaruh adalah Timor Portugis yang tetap dikuasai oleh Portugal sehingga tahun 1975 ketika ia bergabung dengan Indonesia untuk dijadikan salah sebuah provinsi dengan nama Timor Timur.
Belanda menguasai Indonesia selama hampir 350 tahun kecuali dalam dua masa yang singkat, yakni ketika sebahagian kecil dari pada Indonesia dikuasai oleh Inggris selepas Perang Jawa Inggris-Belanda, serta semasa penjajahan Jepang pada masa Perang Dunia II. Sewaktu menjajah Indonesia, Belanda mengembangkan Hindia-Belanda menjadi salah satu daerah jajahan yang terkaya di dunia. Bagi sebagian orang, penjajahan Belanda selama 350 tahun adalah mitos belaka karena wilayah Aceh baru ditaklukkan kemudian.
Pada abad ke-17 dan abad ke-18, Hindia-Belanda tidak dikuasai secara langsung oleh pemerintah Belanda namun oleh syarikat perdagangan yang bernama Syarikat Hindia Timur Belanda (bahasa Belanda: Verenigde Oostindische Compagnie atau VOC ). VOC telah diberikan hak monopoli terhadap perdagangan dan kegiatan penjajahan di wilayah tersebut oleh Parlemen Belanda pada tahun 1602, dengan ibukotanya di Batavia yang kini bernama Jakarta.
Tujuan utama Syarikat Hindia Timur Belanda adalah untuk mempertahankan monopolinya terhadap perdagangan rempah-rempah di Nusantara. Hal ini dilakukan melalui penggunaan ancaman kekerasan terhadap para penduduk di kepulauan-kepulauan penanaman rempah, dan terhadap orang-orang bukan Belanda yang mencoba berdagang dengan para penduduk tersebut. Contohnya, ketika penduduk Kepulauan Banda terus menjual buah pala kepada pedagang Inggeris, angkatan tentera Belanda membunuh atau mengusir hampir seluruh penduduknya, dengan pembantu-pembantu atau budak-budak yang bekerja di perkebunan pala kemudian dihantar untuk tinggal di pulau-pulau tersebut sebagai gantinya. Syarikat Hindia Timur Belanda menjadi terlibat dalam politik di perdalaman Jawa pada masa itu dan bertempur dalam beberapa peperangan yang melibatkan pemimpin Mataram dan Banten.
Penjajahan BelandaSetelah VOC jatuh bangkrut pada akhir abad ke-18 dan setelah kekuasaan Inggris yang singkat dibawah Thomas Stamford Raffles, pemerintah Belanda mengambil alih kepemilikan VOC pada tahun 1816. Sebuah pemberontakan di Jawa berhasil ditumpas dalam Perang Diponegoro pada tahun 1825-1830. Setelah tahun 1830 sistem tanam paksa yang dikenal sebagai cultuurstelsel dalam bahasa Belanda mulai diterapkan. Dalam sistem ini, para penduduk dipaksa menanam hasil-hasil perkebunan yang menjadi permintaan pasar dunia pada saat itu, seperti teh, kopi dan lain-lain. Hasil tanaman itu kemudian diekspor ke mancanegara. Sistem ini membawa kekayaan yang besar kepada para pelaksananya - baik yang Belanda maupun yang Indonesia. Sistem tanam paksa ini adalah monopoli pemerintah dan dihapuskan pada masa yang lebih bebas setelah 1870.
Pada 1901 pihak Belanda mengadopsi apa yang mereka sebut Kebijakan Beretika (bahasa Belanda: Ethische Politiek), yang termasuk investasi yang lebih besar dalam pendidikan bagi orang-orang pribumi, dan sedikit perubahan politik. Di bawah gubernur-jendral J.B. van Heutsz pemerintah Hindia-Belanda memperpanjang kekuasaan kolonial secara langsung di sepanjang Hindia-Belanda, dan dengan itu mendirikan fondasi bagi negara Indonesia saat ini. (Bersambung ke edisi berikutnya)

Topeng Bedah


Pegawai-pegawai kesihatan di Asia berada dalam keadaan berjaga-jaga semalam ketika penyakit selesema babi yang membunuh puluhan orang di Mexico kini menular ke New Zealand sekali gus meningkatkan risiko berlakunya wabak global.
Kerajaan rantau Asia yang pernah bergelut dengan wabak Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan selesema burung, meningkatkan pengawasan di lapangan-lapangan terbang dan menggesa orang ramai supaya berwaspada.
Penghidap penyakit yang dipercayai berpunca daripada jenis terbaru virus H1N1(virus babi) itu akan mengalami demam, sakit tekak, batuk, sakit sendi yang diikuti dengan jangkitan paru-paru.
Setakat ini ubat untuk selesema burung Tamiflu dikatakan berkesan merawat penyakit maut itu.
Oleh itu diharap org ramai di Malaysia umumnya bersiap sedia dengan kemungkinan menularnya wabak tersebut di sini..pastikan dirumah anda dan ditempat kerja anda ada tersimpan topeng bedah(seperti didalam gambar)..dan apabila keluar dari rumah sila pakai topeng bedah...jangan apabila sudah menular virus babi ini..baru cepat-cepat kita membelinya..kemungkinan harga topeng bedah akan meningkat sehari dua lagi...

Sunday, April 26, 2009

"Ratu Anai-Anai Diluar Jendela PKR.."


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh utaraonlie & kedahlani.blogspot pada Ahad 26/04/05
Didalam PKR lebih-lebih lagi Wanita PKR sememangnya mengenali Aminah Abdullah,56, atau lebih dikenali sebagai "Kak Min"iaitu gelaran yg diberi oleh Presiden PKR Datuk Wan Azizah Wan Ismail....beliau adalah Mantan Ketua Wanita PKR Pulau Pinang yg telah mengumumkan keluar dari PKR pada tahun yang lalu..kini "Kak Min" akan muncul di Penanti sebagai calon bebas/alternatif setelah beliau menawarkan diri bertanding disitu....
Tidak dapat dipastikan apakah "agenda/tujuan" beliau begitu berminat utk menawarkan diri sebagai calon ADUN Penanti kerana beliau masih lagi menyembunyikan rahsia itu kepada umum..
Mengikut dari sumber-sumber dan maklumat-maklumat yg saya dapat.."Kak Min" sememangnya berhasrat utk bertanding di dalam Pilihanraya Umum yg lalu tetapi dibatalkan atas alasan "belum ada kemampuan"....kemudian alasan beliau utk PRK Penanti ini pula disebabkan "dan ada sedikit kemampuan dari segi kewangan dan masa yang terluang..anak-anak pun dah besar"..
Dari pemikiran kedua saya...alasan yang diberikan beliau tidak "kukuh"....adakah semasa pilihanraya umum yg lalu beliau sememangnya sudah dapat merasai kesan "tsunami" jika beliau menyertai mana-mana parti politik selain Pakatan Rakyat...
Menurut sumber itu lagi...didalam PKR ada yang tidak suka kepada "Kak Min" dan dia pernah dimalukan...mungkin disebabkan itu beliau mengundurkan diri dan seterusnya membawa diri..
Kini adakah dengan pengumuman beliau utk menawarkan diri sebagai salah seorang calon bebas PRK Penanti utk memberi "signal" kepada PKR utk menerimanya semula ..kerana sudah tentu banyak rahsia-rahsia PKR yg digenggam beliau?
Adakah dengan ugutan ini akan menyebabkan PKR menerimanya semula..sebelum hari pencalonan PRK Penanti..?
Sememangnya alasan yg diberi "Kak Min" tersirat seribu agenda "dirinya" sendiri..ini dapat dilihat dengan kenyataan beliau... "sekiranya PKR main kotor..saya pun boleh main kotor.saya boleh dedahkan apa yang berlaku dalam parti itu..ini baru permulaan..saya akan dedahkan banyak perkara lagi nanti..."
Kita sama-sama nantikan apa yg akan dilakukan PKR Pulau Pinang terhadap "Kak Min"....
Samada "Kak Min" akan terus menjadi Ratu Anai-Anai DiluarJendela PKR atau dibawa masuk semula sebagai "Kelkatu terbang bebas" didalam rumah PKR...
Pemikiran nakal saya berkata adakah PKR akan melantik beliau WANITA pertama menjawat jawatan Timbalan Ketua Menteri 1..dI Pulau Pinang..?...dalam politik macam-macam boleh jadi..

"Keluhan...peniaga pasar malam.."


Petang tadi saya berkesempatan pergi ke pasar malam Taman Keladi bersama family yang dituruti juga emak saya..kemudian apabila pulang ke rumah emak saya memberitahu "senario" pasar malam diakhir-akhir ini..berikut dialog emak saya bersama dengan peniaga buah durian di pasar malam Taman Keladi..

Emak; "Macam mana meniaga sekarang ini..mana mai buah durian nie..?"


Peniaga; "La nie harap nak untung tue xbanyak dah..boleh cukup-cukup makan saja..buah nie mai dari selama perak...."


Emak; "Pasai pa pulak..?"


Peniaga; "Ya la..la nie banyak kilang-kilang dok buang orang..org yang kena buang tue la nie meniaga pula kat pasar malam..habis tue sapa yg nak mai beli...org yg meniaga lebi ramai dari yg membeli...cuba tengok buah nie..sekilo 6 ringgit...org dah xmau tengok dah..depa dok tengok buah yg sekilo 3 ringgit..padahal bukan depa xtau yang buah tue xberapa elok..tapi dah gawat2 mcm nie terpaksa la jugak sebab nk merasa buah durian..yang buah sekilo 6 ringgit nie kalau dah tak laku alamat lama2 buruk la...buang untung saja laa...boleh la setakat nk "makan"..nk untung mcm dulu susah dah...makcik pon beli sebiji ja.dulu mesti beli 2 3 biji...betoi dak.."


Emak; ?????????????????????????????..(dia senyum ja laa..)


Emak: "Makcik nie dah tua..kena la beringat sikit bila makan durian..dah xbole nk makan macam dulu.."..balas mak aku sambil berlalu...


Berdasarkan dialog diatas cuba la risik2 kat peniaga pasar malam ditempat anda..adakah senario begini menular disana....

Terkini...hampir 60 org dah mati angkara "babi"



Selesema babi ragut nyawa 60 orang
SEJUMLAH besar penduduk yang menghidap selesema mengunjungi sebuah hospital di Mexico.
GENEVA - Sejenis wabak selesema babi yang menjangkiti manusia, membunuh sekurang-kurangnya 60 orang di Mexico sebelum merebak ke negara jiran Amerika Syarikat (AS), kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) semalam.
Pihak berkuasa AS dan Mexico kini memantau perkembangan penyakit itu dengan serius.
Agensi WHO mengenal pasti selesema babi sebagai pandemik atau wabak yang berisiko menjangkiti manusia di seluruh dunia.
Seorang jurucakap agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu, Fadela Chaib berkata, terdapat lebih 800 kes disyaki selesema babi dilaporkan di Mexico setakat ini.
Menurutnya, penyakit itu biasanya menyerang babi dan jarang menjangkiti manusia.
"Virus itu disifatkan oleh AS sebagai jenis terbaru daripada himpunan virus A/H1N1. Bagaimanapun, kerajaan Mexico masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai jenis kuman itu," kata Chaib.
Sementara itu, pakar-pakar kesihatan AS menjangka menemui lebih banyak kes selesema babi ketika mereka memeriksa orang ramai yang bersentuhan dengan tujuh warga California dan Texas yang dijangkiti penyakit itu.
Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS (CDC) berkata, kes selesema babi dihidapi ketujuh-tujuh mangsa itu berbeza berbanding apa yang dihadapi Mexico kerana melibatkan sejenis virus baru.
Bagaimanapun, katanya, mereka sedang beransur pulih daripada virus selesema tersebut yang merupakan gabungan virus babi, burung dan manusia yang belum pernah dilihat penyelidik-penyelidik sebelum ini.
Lima mangsa itu di California dan dua lagi di Texas sedang pulih dan hanya seorang dimasukkan ke hospital.
Namun ujian menunjukkan ubat antivirus berupaya menentang virus baru itu.
Pakar CDC, Dr. Anne Schuchat menyatakan beliau percaya virus baru itu berupaya merebak antara manusia dengan manusia iaitu fenomena yang jarang berlaku bagi virus selesema babi.
Menurutnya mereka yang dijangkiti virus itu pada awalnya mengalami simptom selesema seperti sakit tekak, sendi, batuk dan sesak nafas sebelum ia merebak menjadi jangkitan paru-paru yang teruk.
Dalam perkembangan berkaitan, pihak berkuasa Mexico mengarahkan supaya semua sekolah dan universiti di bandar raya Mexico ditutup semalam bagi membendung wabak tersebut.


sumber kosmo.com.my


usin kata; ketakutan sedang melanda umat manusia di benua amerika...dinasihatkan kepada "pemakan-pemakan dan pembela-pembela"..kurangkan aktiviti anda.!!!!!!!!!!

tidak mustahil virus tersebut akan menular di negara ini...

Saturday, April 25, 2009

"YES ..PAS FOR ALL..BUT NOT TO IBRAHIM ALI.."


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh utaraonline & detikdaily pada Sabtu 25/04/09

"Sertai UMNO? Ibrahim Ali buat keputusan JUN ini.."

Begitulah salah satu tajuk akhbar online mstar.com.my pada 25 April 2009 yg melaporkan dimana Ahli Parlimen Pasir Mas itu akan membuat satu konvensyen khas pada 6 JUN ini..

"Jika mereka (pengundi Pasir Mas) mahu saya masuk parti Umno atau PAS saya akan mempertimbangkan opsyen berkenaan demi kebaikan mereka (pengundi)," katanya.

Pendapat peribadi saya kepada ahli-ahli Pas Pasir Mas janganlah "terkena patuk ular didalam lubang yang sama" lagi..biarlah ahli UMNO dan penyokong-penyokongnya memberi opsyen utk beliau "rujuk" sekali lagi dengan UMNO..

"YES...PAS FOR ALL BUT NOT TO IBRAHIM ALI..!!!!!!!!"

Sebenarnya Ibrahim Ali dah terliur dengan melihatkan bekas "BOS"nya dah rejoin UMNO...so utk menunjukan beliau adalah "PENGAMPU TERHEBAT"..sudah semestinya beliau ingin membantu bekas "BOS"nya menajamkan kuku dan mencengkam Kabinet One Malaysia seterusnya meletakan Malaysia dihujung kuku bekas "BOS"nya kembali..

"AWAS !!!!!"..berbahaya org ini jika senang lenang didalam PAS....silap hari bulan akan ada pula golongan pro-ibrahim ali dan golongan anti-ibrahim ali didalam Muktamar yg akan datang ini...sudah tentu media pro-BN/UMNO yg dikepalai Utusan Meloya akan menimbulkan isu ini dah seterusnya mencanangkan perpecahan didalam PAS...

Jaga-jaga nooo!!!...

Isu Manohara..versi Indonesia..


Saat Haid, Manohara Dipaksa Layani Suami

DOK. RADYTIA ARGOEBIE

Sabtu, 25 April 2009 05:39 WIB
KOMPAS.com - Daisy Fajarina terus berjuang untuk bertemu dengan anaknya, Manohara Odelia Pinot. Mereka dilarang bertemu bahkan berkomunikasi setelah menikah dengan putra Raja Kelantan, Malaysia, Tengku Temenggong Muhammad Fakhry Petra, pada 26 Agustus 2008. Didampingi kuasa hukumnya, Afrian Bondjol ”Boy” dari OC Kaligis & Associates, dan pengacara keluarga, Yuri Darmas, Daisy mendatangi Direktorat Perlindungan WNI di gedung Departemen Luar Negeri, Jumat (24/4) pagi. Siangnya, Daisy menemui M Ridha Saleh, Wakil Ketua/Bidang Internal Komnas HAM.”Kami membawa bukti telah terjadi tindak kekerasan dan kesewenang-wenangan terhadap Manohara sebagai warga negara Indonesia yang ada di Malaysia,” ujar Boy. Di lain pihak, Ridha menyatakan pihaknya telah meminta dukungan Komnas HAM di Malaysia dan berkirim surat ke kementerian luar negeri di Kuala Lumpur. Untuk menanyakan tiga hal, yakni pengaduan tindak kekerasan, pelecehan warga negara, dan pencekalan yang tidak beralasan.Kepada kedua instansi tersebut, Boy menunjukkan bukti rekaman suara Mano saat menelepon ibunya, fotokopian surat keterangan dokter Naek L Tobing, dan fotokopi surat Mano buat Tengku Fakhry. Berkas-berkas tersebut dibuat saat Mano kabur ke Indonesia, antara Oktober 2008-Februari 2009. Dalam surat keterangan pemeriksaannya, 31 Februari 2009, dr Naek L Tobing mengungkapkan adanya kekerasan seksual yang dilakukan Tengku Fakhry terhadap Mano. Demikian pernyataan dr Naek: ”Bahwa Nyonya Manohara, berusia 17 tahun mengeluh diperlakukan dengan kekerasan oleh suami, misalnya dipaksa coitus (berhubungan seks) sewaktu haid. Akibatnya dia sedih dan bingung.”Dalam suratnya kepada Fakhry, Mano menuliskan bahwa Fakhry telah menyakiti dirinya di malam pertama pernikahan mereka dengan memaksa untuk berhubungan seks, padahal Mano sedang menstruasi. Mano menyebut Fakhry sering tak bersikap dewasa, misalnya meminta Mano terus mengganti nomor telepon seluler agar tidak bisa dihubungi teman. Di akhir Februari hingga 9 Maret 2009, Fakhry mengajak Mano dan keluarga Umroh ke Mekah. Lalu ia mencoba membujuk Mano kembali ke Istana Kelantan seraya berjanji bahwa dirinya akan berubah jadi suami yang baik, dan akan meresmikan pernikahan di Indonesia. Tapi nyatanya selesai Umroh, Mano dipisahkan dengan keluarganya. Setelah itu, ibu dan nenek Mano dicekal Pemerintah Malaysia.Surat pencekalan yang ditandatangani ketua Urusan Imigrasi Malaysia, Wan Teh Binti Abd Kadir, tanggal 19 Maret 2009, ditujukan kepada Daisy, tanpa alasan. ”Pencekalan ini tidak berdasarkan hukum, karena Ibu Daisy bukan koruptor, buron, atau teroris,” jelas Boy.Kemarin, Daisy juga menanggapi soal caleg Jambi, Miqbal Ismali Fahmi, yang menyampaikan pesan Raja Kelantan Malaysia, bahwa kasus yang dialami Manohara adalah murni kasus perselisihan di antara anak kandung dan ibunya.
”Berita itu bohong. Saya sudah telepon Pak Iqbal, karena saya kenal baik. Tapi, ia membantah kalau dia bicara demikian. Pak Iqbal tahu bahwa Fakhry melakukan kekerasan terhadap Mano,” tegas Daisy.Ibu cantik ini menengarai ada upaya Raja Kelantan untuk mengadu domba keluarganya dengan orang-orang yang diakui kerabat dekat raja. Daisy juga mendapatkan informasi bahwa Mano diberi obat agar bisa cepat hamil. ”Obat ini meningkatkan hormon Mano sehingga beratnya dalam dua minggu naik 8 kg, dan wajahnya jerawatan,” ungkap Daisy.Karena usahanya ini, Daisy mendapat teror lewat telepon private number. ”Dia bilang, 'hati-hatilah, orang Malaysia bisa meledak.' Ya, insya Allah, saya percaya nyawa ada di tangan Tuhan. Saya masih ada harapan, dan saya percaya, setiap orang punya kedudukan yang sama di mata hukum. Tak ada yang kebal hukum, termasuk Raja Kelantan sekalipun,” tutur Daisy yakin. (Yustina MW)...sumber dari http://www.kompas.com/
usin kata; amat mendukacitakan dengan isu terbaru yg melibatkan 2 negara serumpun Malaysia dan Indonesia..diharap pihak2 yg terlibat dapat mencari jalan penyelesaian dengan secepat yg mungkin dan menamatkan konflik ini secara damai..umpama menarik rambut di dlm tepung...isu Manohara versi Malaysia dapat jua dilihat di htttp://msomelayu.blogspot.com

Festival of the mind.....

FESTIVAL OF THE MIND

- TOWARDS MENTAL EXCELLENT-


27 & 28 APRIL 2009.........TIME; 9.30AM - 4.30PM


LOCATION ; POLITEKNIK TUANKU SULTANAH BAHIYAH KULIM KEDAH....


ACTIVITY; MENSA IQ TEST,PUBLIC TALKS,TRANSFORMATION CORNER,WORKSHOP,EXHIBITION,PROMOTION & SALES,MIND GAMES....


FREE ADMISSION.............


usin kata; aku dapat flyer ini kat masjid POLITEKNIK TUANKU SULTANAH BAHIYAH KULIM semasa balik dari sembahyang jumaat...tolong sebarkan ok....

"Kalau babi..memang babi..bermasalah & haram.."

SEJUMLAH besar penduduk yang menghidap selesema mengunjungi sebuah hospital di Mexico.


GENEVA - Sejenis wabak selesema babi yang menjangkiti manusia, membunuh sekurang-kurangnya 60 orang di Mexico sebelum merebak ke negara jiran Amerika Syarikat (AS), kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) semalam.
Pihak berkuasa AS dan Mexico kini memantau perkembangan penyakit itu dengan serius.
Agensi WHO mengenal pasti selesema babi sebagai pandemik atau wabak yang berisiko menjangkiti manusia di seluruh dunia.
Seorang jurucakap agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu, Fadela Chaib berkata, terdapat lebih 800 kes disyaki selesema babi dilaporkan di Mexico setakat ini.
Menurutnya, penyakit itu biasanya menyerang babi dan jarang menjangkiti manusia.
"Virus itu disifatkan oleh AS sebagai jenis terbaru daripada himpunan virus A/H1N1. Bagaimanapun, kerajaan Mexico masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai jenis kuman itu," kata Chaib.
Sementara itu, pakar-pakar kesihatan AS menjangka menemui lebih banyak kes selesema babi ketika mereka memeriksa orang ramai yang bersentuhan dengan tujuh warga California dan Texas yang dijangkiti penyakit itu.
Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS (CDC) berkata, kes selesema babi dihidapi ketujuh-tujuh mangsa itu berbeza berbanding apa yang dihadapi Mexico kerana melibatkan sejenis virus baru.
Bagaimanapun, katanya, mereka sedang beransur pulih daripada virus selesema tersebut yang merupakan gabungan virus babi, burung dan manusia yang belum pernah dilihat penyelidik-penyelidik sebelum ini.
Lima mangsa itu di California dan dua lagi di Texas sedang pulih dan hanya seorang dimasukkan ke hospital.
Namun ujian menunjukkan ubat antivirus berupaya menentang virus baru itu.
Pakar CDC, Dr. Anne Schuchat menyatakan beliau percaya virus baru itu berupaya merebak antara manusia dengan manusia iaitu fenomena yang jarang berlaku bagi virus selesema babi.
Menurutnya mereka yang dijangkiti virus itu pada awalnya mengalami simptom selesema seperti sakit tekak, sendi, batuk dan sesak nafas sebelum ia merebak menjadi jangkitan paru-paru yang teruk.
Dalam perkembangan berkaitan, pihak berkuasa Mexico mengarahkan supaya semua sekolah dan universiti di bandar raya Mexico ditutup semalam bagi membendung wabak tersebut.

sumber www.kosmo.com.my

Uptrend..."menyingkap sejarah lalu".......


Secara jujurnya saya mengakui bahawa saya salah seorang ahli Uptrend yg aktif suatu ketika dahulu iaitu pada tahun 2006..namun saya sekarang sudah menamatkan "perjuangan" saya didalam Uptrend..ini kerana merasakan saya tidak lagi mampu "berkorban" dan tidak mampu membohogi diri sendiri kerana saya begitu "lembut hati" utk mencari dan melatih downline saya utk mencari pelanggan....tujuan utama saya menulis artikel ini hanyalah utk berkongsi ilmu yang saya dapat utk direnungi oleh ahli-ahli Uptrend yg masih aktif atau tidak...
Sila klik disini .."Kisah Uptrend dan Hi-O oleh Perunding Kewangan Islam.."... http://www.zaharuddin.net/content/view/567/95/

Komen mengenai artikel ASM...Amanah Saham "Satu Malaysia"..

komen dr salah seorang pengunjung blog saya;

Anonymous said...
ianya bukan lah masalah org kita xmahu menyimpan tapi sikap org kita yg mendahulukan agama. ini kerana saham yg diwar2kan kerajaan itu diragui sama ada halal o haram. utk penjelasan lanjut sedara buleh lihat web ini www.zaharuddin.net dibwh tajuk terkini ASN dan ASB......




usin kata; dari pandangan dan pendapat saya sememangnya merujuk kepada saham-saham amanah yg diwar-warkan oleh kerajaan..namun begitu masih ada lagi saham-saham amanah lain yg memenuhi tuntutan syarak dan mempunyai penasihat syariah...namun begitu realitinya kaum Bumiputera/Melayu masih cetek ilmu dan pendedahan mengenai saham-saham amanah ini....ini kerana kurangnya pendedahan mengenainya..hanya segelintir sahaja yg mengetahuinya....kepada yang memberi komen terima kasih banyak-banyak diharap akan ada lagi komen-komen yg berada di "luar kotak" seperti ini..
berikut adalah link utk mengetahui saham-saham yg diiktiraf syariah oleh Majlis Penasihat Syariah dan mendapat kelulusan Suruhanjaya Sekuriti...

http://www.publicmutual.com.my
http://www.sc.com.my/eng/html/icm/listofIBond.html
http://www.sc.com.my/eng/html/icm/listofMIF.html
http://www.sc.com.my/eng/html/icm/sas/syariahOct06.pdf ..sumber www.zaharuddin.net

Friday, April 24, 2009

from Brother Anwar today...


Lindungi Saudara Kita Dari Burma!

Sekiranya benar laporan Financial Times bahawa ada segelintir pegawai Malaysia yang terbabit dalam aktiviti memperdagangkan gadis-gadis pelarian Burma, seharusnya Kerajaan Malaysia mengambil tindakan tegas dengan menghukum mereka yang terbabit. Laporan Financial Times tersebut menyatakan pelarian ini lari dari negara asal mereka ke negara Malaysia ataupun Thailand dengan harapan untuk mendaftar di bawah perlindungan United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).
Namun harapan mereka berkecai apabila pegawai yang diharapkan menjadi pelindung dari kezaliman berterusan, bertindak mendapat laba dengan menjual mereka ke rumah-rumah pelacuran. Kita sewajarnya memberi perhatian serius laporan Financial Times yang berasaskan dari siasatan Jawatankuasa Hubungan Antarabangsa Senat Amerika itu. Usaha tidak bersungguh-sungguh pihak berkuasa di dalam mengendalikan masalah ini merumitkan lagi keadaan serta mencacatkan reputasi negara kita dikaca mata dunia. Saya menyeru agar siasatan menyeluruh diadakan dan usaha memerangi jenayah ini dipertingkatkan. Mereka yang bertanggungjawab mesti dihadapkan ke muka pengadilan
ANWAR IBRAHIM

Thursday, April 23, 2009

ASM..."Amanah Saham "Satu Malaysia".?







*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh kedahlanie.blogspot,detikdaily & utaraonline pada Khamis 23/04/09

Sedikit sejarah mengenai ASM..ianya dilancarkan pada 20 April 2000..berikut adalah perfomance ASM pada tahun 2006 hingga 2008..

2006=6.75 Net Distribution per unit (sen)

2007=6.80 Net Distribution per unit (sen)

2008=7.80 Net Distribution per unit (sen)
Source: Extracted from annual reports of Amanah Saham Malaysia which were audited by an independent certified ..http://asnb.com.my/english/asm



Disebabkan oleh prestasi yg memberangsangkan tidaklah begitu menghairankan kenapa kaum cina begitu berminat dan sememangnya menunggu utk merebut saham tersebut..

Namun begitu mengikut laporan Utusan Malaysia..daripada 1.665 bilion unit baru yang ditawarkan kepada bumiputera, hanya 7.65 juta sahaja berjaya dijual ....

persoalan disini mengapa senario sebegini terjadi kepada kaum Bumiputera/Melayu ?..adakah promosi yang dijalankan oleh PNB tidak berkesan menarik perhatian Bumiputera utk melanggan ASM..namun begitu semasa pelancaran terbaru di Johor baru-baru ini boleh dikatakan peratusan pengunjung yg hadir majoritinya Bumiputera/Melayu...adakah Bumiputera/Melayu ini hanya berminat utk menghadiri majlis pelancaranya sahaja kerana terdapat berbagai-bagai aktiviti yg dijalankan oleh pihak penganjur dari berminat utk melanggan saham-saham yang ditawarkan kepada mereka...?

Apa yg bermain difikiran saya..apakah punca-puncanya kaum Bumiputera/Melayu tidak mempunyai "nafsu" utk merebut saham ASM..disini ingin saya lontarkan pendapat peribadi yg berlegar difikiran sebaik sahaja habis membaca akhbar Utusan Malaysia...

1) Inilah pendedahan sebenar salah satu faktor kegagalan DEB utk menjulang kaum Bumiputera/Melayu...mereka ini tidak mempunyai dana utk simpanan hari masa depan disebabkan faktor ekonomi yang menekan mereka utk berdiri sama tinggi dengan kaum cina khususnya..

2) Peranan Media cetak/elektronik utk memberi pendedahan berterusan mengenai pelaburan didlm saham-saham amanah amatlah mendukacitakan..ramai golongan kelas pertengahan dan bawahan kaum Bumiputera/Melayu boleh dikatakan hampir tidak mengetahui langsung apa itu saham-saham amanah...media dinegara ini majoritinya hanya menfokuskan hiburan semata-semata..

3)Pendedahan awal yang berterusan di peringkat sekolah menengah hinggalah ke universiti mengenai saham-saham amanah boleh dikatakan tiada langsung...oleh itu utk memupuk minat terhadap saham-saham amanah dikalangan Bumiputera/Melayu sememangnya "tiada".

Cukuplah setakat 3 sebab kenapa Bumiputera/Melayu tiada langsung "nafsu" memiliki saham-saham amanah yang ada di Malaysia..



Di dalam pemikiran kedua saya adakah ini satu propoganda untuk menarik sokongan rakyat Malaysia terhadap UMNO/BN yg kini diterajui oleh kepimpinan "Satu Malayasia.. khususnya kaum bukan Bumiputera?...ini dapat dilihat dengan pelancaran unit baru ASM dan unit baru ASW 2020 yang akan dilancarkan pada 27 April ini.Unit baru ASW 2020 akan diagihkan secara percuma dengan peruntukan sebanyak 100juta..namun begitu terdapat beberapa pendapat yg meragui perlaksanaan pengagihan unit ASW 2020 secara percuma itu..ini dapat dilihat dari laporan Utusan Malaysia;-Timbalan Presiden Unit Amanah PNB, Idris Kechot memberitahu Utusan Malaysia, PNB akan mengadakan perbincangan dalam masa terdekat dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) untuk menetapkan model pengagihan ASW 2020 yang diberikan percuma itu.
‘‘Saya tidak boleh mengulas bagaimana pengagihan akan dibuat, kena tunggu rundingan bersama EPU,’’ kata beliau.
Jelasnya, mengambil kira pelaburan maksimum sebanyak 20,000 unit bagi setiap pemegang akaun, setiap golongan miskin itu akan menerima unit amanah bernilai RM5,000 seorang.

Adakah peluang yg ditawarkan ini hanya dinikmati sesetengah golongan sahaja seperti mana telah berlaku kepada Pinjaman Tekun yg mana perlu ditandatangani oleh seseorang yg bergelar Ketua Bahagian parti politik tertentu..?

Ditengah-tengah rakyat cuba melepaskan diri dari belenggu krisis ekonomi global dan dibebani dengan skim pemberhentian pekerja yg mana majoritinya diterima oleh kaum Bumiputera/Melayu sanggupkah mereka mengeluarkan sedikit wang utk jaminan pelaburan di masa hadapan ?..atau menggunakan dahulu wang tersebut utk mengimbangi ekonomi mereka yang semakin menekan dan terus tertekan..?

Ada pendapat yang mengatakan kaum bukan Bumiputera khususnya kaum cina belajar dari krisis matawang Asia yang berlaku pada tahun 1997-1998 dimana menyaksikan mereka mengumpulkan wang/dana utk menghadapi krisis ekonomi yang berkemungkinan akan melanda negara setiap 10 tahun..?...Dengan senario yang berlaku kini telah membenarkan pendapat tersebut dimana unit saham ASM yg diperuntukan oleh kaum cina telah habis dilanggan kini...

Akhir sekali utk menutupkan pemikiran saya ini.......ingin saya melihat satu perubahan yg dapat dilakukan utk menarik minat kaum Bumiputera khususnya utk melanggan unit saham-saham amanah....dan bukan hanya menarik minat utk menghadiri majlis-majlis pelancaranya sahaja...

Pendedahan berterusan untuk memupuk minat yang mendalam dari peringkat awal sekolah menengah sehingga universiti dan juga golongan rakyat kelas menegah dan rendah khususnya Bumiputera/Melayu tentang Unit Saham-Saham Amanah..

Dapat disimpulkan dimana ASM ini juga sepatutnya dikenali sebagai Amanah Saham "Satu Malaysia" yang sememangnya mempunyai agenda yang tersirat................




Wednesday, April 22, 2009

"kebumikan daku disini..."

Pengkebumian jenazah dalam Islam adalah tatacara terakhir selepas mayat itu dimandikan, dikapankan dan disolahkan. Yang hendak di utarakan ini pasal musibah kematian pelajar2 kita di luar negara khususnya di US, hatta ada, juga ibubapa pelajar sendiri yang meninggal di sini tat kala mereka datang untuk meraikan commencement kejayaan anak2 mereka, ditakdirkan Allah mereka meninggal di Amerika. Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain, misalan kampungnya. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, hatta sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan berhari2 di rumah mayat (mortuary). Ini menyiksakan mayat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat. Berbalik cerita di US ini. Kita menyiksa mayat sebenarnya. Kita nak ambilnya untuk di kebumikan di Malaysia kononnya kasih kita padanya. Sebenarnya kala u kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal ( US lah!).. Itulah kasih sebenarnya, hatta mayat itu kala u boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal. Sudahlah semasa hidup banyak melakukan maksiat, hatta pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah. Orang Melayu selalunya bersifat sentimental tidak kena tempat. Mengapakah mesti kita bawa dia (mayat) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya. Jika dia milik Allah dan kini dia telah dipanggil oleh Allah, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah. Bila nak bawa balik ke Malaysia, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah2, iaitu, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan, katakanlah dari Nebraska ke Los Angeles, maka mayat itu akan disedut segala cecair dalamannya. Peraturan penerbangan Amerika (dia kafir mana dia tahu!) ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering (kononnya on medical ground). Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siksa pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu dikebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang. Adakah kita anggap mayat itu barang angkutan?Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh2 kerana Allah Taala, kerana jika si mayat itu dikebumikan di US bukan sahaja belanja penerbangan beribu kita selamat, malah yang lebih penting mayat itu akan segera dikebumikan di US dan dia tidak perlu disedut apa2.Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata,”Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!”. Kita kena faham, kemuliaan, mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam Qubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Kubur di Mekah sekalipun kala u hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kalau nak syarah lebih2 perkara2 seperti ini kepada ahli2 waris disaat2 mereka sugul dan sedih itu terasa serba salah juga, maka di saat beginilah mungkin boleh kita utarakan. Orang kita kala u pasal nak mati di Mekah, bukan main berazam lagi. Memang tidak salah, tetapi kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman2 Syurga atau salah satu dari lubang2 neraka, adalah bergantung, insya’Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah. Orang islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Taala dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar………….. Wallahua’lam bissawwab...

Monday, April 20, 2009

"Ada "Hantu" ka kat highway kat SP...?

ORANG ramai melihat lori yang terjunam jatuh dari Lebuh Raya Utara-Selatan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi, Sungai Petani semalam- kosmo

SUNGAI PETANI - Siapa wanita berkebaya merah yang melintas jalan hingga menyebabkan seorang pemandu lori parah manakala kelindannya cedera ringan apabila lori yang dipandu terbabas sebelum menjunam jatuh dekat kawasan Taman Perumahan Taman Keladi semalam.
Ketika kejadian pukul 8.15 pagi itu, pemandu lori terbabit, Mohd. Sobri Shaari, 42, dan kelindannya yang dikenali sebagai Atan, 37, sedang dalam perjalanan dari Bukit Kayu Hitam menuju ke Bagan Ajam, Butterworth.
Menurut Atan, ketika kejadian dia sedang berbual dengan Mohd. Sobri berkaitan dengan seorang wanita yang ditemuinya di Bagan Ajam.
"Ketika rancak bercerita, Mohd. Sobri tiba-tiba menekan brek lori sambil mengatakan ada seorang wanita berkebaya merah melintas di tengah jalan di Kilometer 105.8, Lebuh Raya Utara-Selatan.
"Oleh kerana ketika itu lori dipandu agak laju, Mohd. Sobri hilang kawalan menyebabkan lori terbabas sebelum menjunam jatuh dari ketinggian 10 meter ke atas sebatang jalan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi," dakwanya semasa ditemui di tempat kejadian semalam.
Sebelum ini Kosmo! pernah melaporkan seorang pemandu kereta Perodua Kancil nyaris maut selepas kereta yang dipandunya terbabas sebelum terbalik ketika cuba mengelak daripada melanggar seorang wanita berkebaya merah yang melintas jalan di susur keluar Plaza Tol Sungai Petani Utara, berdekatan Sungai Lalang...


usin kata; sapa2 ada cerita pasal pompuan berkebaya merah tue emailkan kat aku di usinwafer@gmail.com

"Ada Hikmahnya..."

Keputusan telah dibuat dan juga telah diumumkan...jurulatih skuad kebangsaan bukanlah Azrai tetapi K.Rajagopal...
Untuk itu sedikit kelegaan disudut hati kerana Azrai tidak terpilih..mungkin bukan rezeki dia dan sememangnya ada hikamah disebalik keputusan FAM itu..
Kelegaan yang dimaksudkan adalah dimana "the power of motivation" utk skuad Kedah adalah Azrai..tanpa Azrai sukar sekali bagi skuad Kedah dapat mengembalikan motivasi diri setelah tunduk kepada sebarang tekanan..
Saya juga tidak dapat nak bayangkan bagaimana Kedah akan bermain tanpa arahan dari Azrai kerana sudah sinonimnya Azrai dan Kedah..bagaikan sudah sebati...
Kedah diangkat oleh Azrai dari lumpur petak bendang dan dilambung tinggi terbang ke angkasa dengan membuktikan menjuarai 3 piala didalam 2 musim berturut-turut....pencapaian sebegini begitu sukar sekali hendak dicapai oleh mana-mana pasukan di dalam negara...
Hikmah yang "mungkin" muncul setelah Azrai tidak dipilih sebagai jurulatih Kebangsaan berkemungkinan disebabkan ketidaktentuan skuad Kedah yang kini menghuni tangga ke5 Liga Super dan juga dengan tersingkirnya dari mempertahankan Piala FA...jika ketiadaan Azrai memungkinkan skuad Kedah semakin sukar utk mempertahankan Juara Liga Super dan Piala Malaysia..
Saya percaya Azrai mempunyai strategi yang tersendiri bagi mengelakan rekod yang dimiliki skuad Kedah tidak tercalar lagi....
Kepada Azrai Khor Abdullah...kami peminat setia HijauKuning sentiasa dibelakang anda!!!!!!

"Sami Buddha bersolat didalam masjid...?"












*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh detikdaily&utaraonline pada Isnin 20/04/09
Mari bersama-sama renungkan sejenak....
Gambar-gambar ini dikirimkan oleh sahabat aku tengahari tadi..namun agak mendukacitakan tidak terdapat keterangan mengenai lokasi dan kenapa sami-sami itu berada didalam masjid dan bersama-sama bersolat...pada yang mengetahuinya sila hubungi saya melalui email usinwafer@gmail.com



Sunday, April 19, 2009

"Keldai tua dah reput tulang..."


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh detikdaily&utaraonline pada Ahad 19/04/09

Maka tercanaglah cerita-cerita didada akhbar pro-BN/UMNO mengenai pertembungan 2 kumpulan/puak di dalam PAS menjelang Muktamar yang akan berlangsung tidak lamalagi..'


Heran..? UMNO/BN ini seperti tiada langsung pakar perang saraf politik didalamnya...hinggakan sering kali menggunakan taktik-taktik lama /lapuk/hapak....betulkah media yg dikontrol oleh BN/UMNO ini terlebih sudu dari kuah ?..atau para editornya yg semakin galak utk mendapat perhatian PM baru ini..? sehingga melaporkan berita yg memperlihatkan kurang "matang" di dalam politik...tanpa merujuk terlebih dahulu pemimpin-pemimpin BN/UMNO..


Kadangkala terasa para pemimpin UMNO/BN ini gemar sekali mengiyakan apa yg ditulis dimuka hadapan media proUMNO/BN..tanpa membuat analisa terlebih dahulu..atau sememangnya mereka ini sudah ketandusan ilmu politik..dan menganggap media tersebut adalah SB utk risikan politik..


Isu yang sering dimainkan kali ini adalah pertembungan kumpulan Pro-Muzakarah dan Anti-Muzakarah dengan UMNO....apa yang menariknya media pro UMNO/BN ini sudah meletakan harapan dan keputusan yang PAS bakal berpecah dengan pertembungan yg paling sengit di dalam Muktamar yg akan datang ini..


Berkemungkinan media BN/UMNO ini lupa bahawa Perhimpunan Agung UMNO sudah berlalu dan Muktamar ini juga difikirkan mereka sebagai Perhimpunan Agung UMNO yang penuh dengan RASUAH/POLITIK WANG DAN PEREBUTAN JAWATAN....serta pertelingkahan sesama sendiri sehingga merosakkan parti itu sendiri..


Muktamar PAS umpama langit dan bumi jika hendak dibandingkan Perhimpunan Agung Umno..apa yang ada didalam Muktamar tak mungkin ada di dalam Perhimpunan Agung UMNO...umpama minyak dan air... tak mungkin bersama duduk semeja...


Jika dahulu isu golongan profesional dan golongan ulama cuba dilaga-lagakan dan akhirnya PAS semakin kukuh bertapak dihati pengundi melayu..kini isu pro muzakarah dan anti muzakarah cuba dilaga-lagakan..apakah akhirnya kita akan dapati PAS semakin mendapat tempat dihati pengudi bukan melayu pula dengan slogan PAS 4ALL...


Oleh kerana ketandusan informasi mengenai perkembangan PAS dr dahulu hingga kini ..para pemimpin UMNO/BN bagaikan "anak lembu kehilangan ibunya" sehinggakan tergagap-gagap dihadapan para wartawan yg menemuramah mereka..akhirnya Utusan Meloya tempat rujukan mereka..hinggakan wartawan yg mendengar pon turut merasa loya...


Kelemahan yg dimiliki hampir semua pemimpin UMNO/BN telah menyebabkan rakyat kini semakin bijak menilai yang mana "benar" dan yang mana benar-benar "temberang..."


Kepada UMNO/BN....cubalah cari isu yg lebih menarik lagi utk berhadapan dengan PAS...suatu ketika dulu UMNO/BN menganggap PAS ini parti tok lebai/kampung..oleh itu PAS ini hanya dipandang sebelah mata oleh mereka...isu yg cuba PAS ketengahkan senang-senang sahaja dibakul sampahkan oleh media yg sememangnya tunggangan mereka..


Kini keldai tua tunggangan mereka dah mula reput tulang lutut dengan dengan kehadiran media alternatif yg sukar sekali nk ditunggang oleh mereka..diatas kesempatan itu PAS berjaya menjinakan serta menarik sokongan media alternatif menyebelahi mereka...


Nantikan saat media proUMNO/BN dibakul sampahkan oleh rakyat seMalaysia.........



Beruntungnya kaum Cina Malaysia..............



usinkata; sebelum meneruskan pembacaan sila positifkan diri terlebih dahulu...


JANGAN PANGGIL AKU CINA....

Saya dilahirkan dari sebuah keluarga sederhana. Ibu saya adalah seorang Tionghoa yang dibawa oleh ayahnya dari Tiongkok ke Indonesia saat masih berusia 2 tahun. Saat itu nenek tengah hamil besar. Mereka datang ke Indonesia untuk menghindari tentara Jepang yang tengah masuk ke Tiongkok, yang kata nenek gemar membayonet perut orang hamil. Setelah dewasa, ibu dan saudara-saudaranya memutuskan menjadi WNI dan tinggal di Indonesia, meskipun kakek saya kembali lagi ke Tiongkok setelah nenek meninggal.

Ayah saya adalah hasil pernikahan campuran. Ibunya setengah Tionghoa setengah Indonesia, menikah dengan ayahnya yang putra Madura asli. Ayah saya tak pernah mengenyam pendidikan. Sejak kecil beliau sudah bekerja di pelabuhan sebagai kuli angkut dan kadang-kadang membantu petani garam. Beliau sangat mahir menyelam dan percaya atau tidak, beliau lancar membaca dan menulis. Beliau juga yang mengajar saya wudhu, sholat, dan menceritakan kisah tentang nabi-nabi kepada saya.

Ibu sudah menikah dengan seorang Tionghoa kaya pemilik toko kelontong dan mempunyai 5 orang anak, saat bertemu ayah. Tapi karena ibu mengalami KDRT serta tak mau dipoligami, beliau menerima ajakan ayah untuk kawin lari. Saya baru menyadari belakangan mengapa ibu rela meninggalkan hidup berkecukupan untuk menikahi ayah (yang walau tampan tapi tak punya apa-apa), setelah melihat ibu dengan mata menerawang membakar surat-surat cinta yang berisi puisi-puisi dari ayah beberapa hari setelah ayah meninggal. Ternyata ayah saya romantis bo! Rasa-rasanya keahlian saya untuk berpantun seks bersama Aimee, JL, Burpit, Pak Sirpa, dan Eda Rosda, juga menurun dari beliau.

Pernikahan ayah dan ibu menghasilkan 4 orang anak. Kakak-kakak saya rata-rata berkulit sawo matang dan bermata lebar, hanya saya yang berkulit putih dan bermata sipit. Dua kakak saya adalah muslim, hanya saya dan seorang kakak yang memutuskan mengambil jalan berbeda.
Sampai akhir hayatnya ibu selalu mendampingi ayah, meski ayah terbaring sakit dan membutuhkan biaya besar. Ibu tak pernah menyerah, meski biasa hidup berkecukupan lalu harus banting tulang mencari nafkah, merawat ayah, dan mengurus anak-anaknya. Dengan keadaan ekonomi seperti itu, kami hanya mampu tinggal di lingkungan yang bisa dibilang keras. Jangan ditanya intimidasi apa yang sering saya alami di lingkungan keras seperti itu. Saat ayah masih hidup, hal itu tak terlalu sering saya alami. Tapi sejak ayah meninggal, segalanya jauh lebih sulit.
“ Woi Cina, jangan main sama adikku!”
“Dasar Cina makan babi kau!” padahal makan daging ayam saja kami sering tak mampu ….. hihihi.
“ Eh Cina, pulang sana ke negaramu! Menuh-menuhin Indonesia saja!” kata guru PMP saya dulu, padahal saya selalu juara kelas.
Saya sering pulang dengan mata sembab bekas menangis.

“Ibu, Cina itu apa sih? Kenapa Nat selalu dibilang Cina, padahal kita kan orang Indonesia?”
Biasanya ibu hanya menyuruh saya sabar dan tak meladeni, tanpa menjawab pertanyaan saya. Katanya kita ini minoritas, jadi ngalah saja. Tetapi saya tetap tak paham. Hanya satu hal yang saya pahami, jadi Cina itu aib, seperti penyakit kotor yang memalukan, padahal saya sehat-sehat saja. Tapi kelamaan dihina membuat saya belajar membela diri.“Woi, ada Cina lewat, godain yuk!” batu dan pasirpun dilempar ke arah saya, saya menghampiri gerombolan anak laki-laki itu dan menonjok sang provokator. Jika jumlah mereka terlalu banyak, saya balas melempar batu dan kabur secepat kilat.

“Eh Cina, pulang saja ke negaramu!” saya akan menjawab, “ Perasaan Tuhan menciptakan bumi untuk dinikmati semua orang, Cina juga berhak hidup, Bu! ” hasilnya saya sering disetrap guru PMP.
“Dasar Cina tak tahu diri lu!” saya akan menjawab, “ Hidup Cina! Horee!” dengan gaya seorang juara mengacungkan piala, hingga saya dicap gila.
Lalu ada yang mencolek anggota tubuh, “Cina jual mahal lu! ” saya balas melempar sandal dan menendangnya.

Hasilnya saya pulang dengan bibir pecah, hidung berdarah, dan wajah babak belur karena dihajar preman itu, untung ada seorang Pak Haji yang menolong saya. Ibu sampai geleng-geleng kepala dan mengamuk. Berbagai hukuman dan ceramah tentang ‘minoritas’ saya terima.
Bertahun-tahun saya malu dan merasa bersalah menjadi Cina, seperti sebuah dosa yang harus saya tanggung. Padahal dosa-dosa saya pribadi sudah cukup berat, saya tak mau jika harus menanggung dosa yang katanya dulu dilakukan ‘leluhur’, yang membuat hancur citra orang Tionghoa di Indonesia. Sesungguhnya panggilan Cina itu saja sudah cukup membuat trauma, sama halnya seperti ‘the N-word’ untuk orang hitam. Perasaan malu itu selalu ada dan membayangi, hingga saya bertemu dengan seseorang yang banyak berpengaruh dalam hidup saya. Orang itu adalah bos saya. Kesan pertama saat saya bertemu dengannya adalah segan. Orangnya hitam, lebar, botak, hidungnya mekar, sangar pula. Tetapi don’t judge a book by its cover, karena dari isi kepala botaknyalah saya banyak belajar tentang segala hal. Beliau sering mengajak saya berdiskusi tentang pekerjaan, hidup, jodoh, hingga agama. Beliau adalah anak seorang jenderal, jenderal jujur yang hidup tidak bergelimang harta hingga akhir hayatnya. Beliau membuat seorang Tionghoa seperti saya mengenal pengamat militer, duta besar, menteri, jenderal teman bapaknya, ataupun orang-orang yang tak pernah saya bayangkan bisa saya kenal sebelumnya. Biarpun kenalannya hebat-hebat, tapi jangan tanya keuangan perusahaan. Beliau tak pernah mau memakai koneksi dan surat sakti. Perusahaan kami miskin, saya pernah tak digaji berbulan-bulan, bahkan memakai uang pribadi untuk perusahaan.
Beliau seperti ayah yang saya cari-cari selama ini. Beliau adalah seorang muslim yang mengajarkan bahwa perbedaan itu indah, bahwa bukanlah kesalahan saya menjadi seorang Tionghoa. Karena kalau boleh memilih, saya tak kan pernah mau dilahirkan jadi Tionghoa di Indonesia, saya akan lebih memilih jadi bule Selandia Baru (???) hahaha …. Beliau mengajarkan bahwa saya harus bangga menjadi Tionghoa yang lahir di Indonesia, karena kami biasanya ulet dan tahan banting. Beliau yang membuka wawasan saya bahwa Islam itu cinta damai dan melindungi wanita, bahwa Islam itu indah, tidak kaku dan menakutkan seperti yang saya bayangkan sebelumnya.

Apa yang sudah terjadi dan saya lalui, saya hanya mengambil hikmahnya. Saat teman-teman mengajak kabur ke luar negeri pada kerusuhan Mei 1998, saya tak mau pergi. Selain karena tak punya uang dan ada ibu yang harus saya jaga, saya juga mencintai negara ini. Saya ingin hidup dan mati hanya disini ( cinta membabi buta, kata seorang teman saya), kecuali kalau ada yang ingin mengajak saya honeymoon ke Selandia Baru, heheheh!
Sampai sekarang saya masih dalam tahap belajar menerima perbedaan. Bahwa tidak semua orang bisa menerima perbedaan, dan akan menjadikan perbedaan itu sesuatu yang layak untuk dipermasalahkan. Mohon maaf yang setulus-setulusnya, bila tulisan saya masih banyak kekurangan dan menyinggung perasaan banyak pihak.



usin kata; ...fikir-fikirkanlah......artikel dari kompas.com

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009