Tuesday, July 28, 2009

GLC ; Antara TM,Celcom,Proton dan ramai lagi....


"Keranamu Anak Malaysia..." ..bukan utk anak Najib dan kuncu-kunya sahaja..

"Ahli-ahli ekonomi Islam sejak awal lagi menolak sistem ekonomi terancang. Sebaliknya, Islam lebih menggalakkan sistem pasaran yang tidak dipengaruhi kuasa politik. Rasululah acapkali mahukan harga sesuatu barangan atau komoditi ditentukan oleh kuasa pasaran.
Cendiakiawan Islam juga tidak menggalakkan kerajaan melibatkan diri dalam perniagaan kerana ia boleh menggugat perjalan pasaran."

" Ibn Khaldun mengatakan bahawa “aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh kerajaan adalah merbahaya kepada rakyat dan boleh merosakkan pendapatan dan pentadbiran kewangan negara”.

"Ibn Khaldun menjelaskan bahawa jika kerajaan melibatkan diri dalam perniagaan, maka ada kemungkinan akan wujud sebuah monopoli yang akhirnya menyebabkan rakyat terpaksa membayar harga yang tinggi."


"Contohnya, jika kerajaan memulakan sebuah kilang yang membuat peralatan tertentu, maka kerajaan akan mengenakan cukai tinggi terhadap barangan buatan kilang lain semata-mata untuk melindungi kepentingan mereka dalam syarikat kerajaan tersebut. Situasi sebegini akhirnya akan membebankan rakyat."

"Kedatangan Islam ke muka bumi telah membawa satu asas moral bagi sebuah sistem ekonomi yang lebih liberal. Jika kita mahu menghayati sistem ekonomi yang diredhai, maka kita perlu memastikan proses liberalisasi ekonomi yang diusahakan oleh Najib diteruskan dengan lebih meluas sehingga negara kita benar-benar mengamalkan prinsip pasaran bebas dalam kerangka kerajaan yang terhad. Hanya itu sahaja langkah ke hadapan yang lebih bermoral."


petikan dari Malaysian Insider bertajuk ; Liberalisasi ekonomi tindakan bermoral


Apa yg saya akan perkatakan nanti bahawa sememangnya langkah yg sedang dibuat Najib mempunyai agenda tersendiri...bukan utk kesenagan rakyat..tetapi ada sandiwara yg tersembunyi..Najib tidak liberalkan ekonomi utk rakyat..tetapi utk liberalkan agar masuk ke dalam kocek sendiri dan kuncu-kuncunya...sehingga sekarang tidak nampak apa yg liberalnya utk kesenangan rakyat...jika ada buktikan lah....

Namun saya membenarkan 100% tentang artikel ini..apatah lagi kenyataan yg ber'warna merah'...

Ingin saya suarakan "persoalan yg tidak pernah "mati" utk difikirkan"....

Lihat sahaja Proton...umum telah mengetahuinya ianya projek utk kerajaan mencari "dana"dengan menekan rakyat...

Lihat sahaja Telekom yg telah diswastakan dan melahirkan Celcom...segala bentuk promosi kononya...Celcom lah terlebih dahulu menikmati ganjaranya..bukan pengguna @ rakyat...
dahulu starting pack prepaid berharga rm 260..sekarang starting pack apa harga..diberi percuma sahaja..

Renung pula capaian Internet...dahulu rm 100 ke atas utk 384kbps..sekarang cuma rm 60 sahaja utk pengguna Streamyx...unlimited pula..

Apakejadahnya buat macam nie..sudah kering "darah" kami dihisap...lepas tue cuba berbuat baik dengan "mendermakan" darah bercampur virus HIV...

Dengar-dengar kenaikan tambang bas sekolah dinaikan..berbunyi pula MTUC dimana katanya perbelanjaan tambang bas sekolah merangkumi 15% pendapatan isi rumah....

Perghh..sudahlah hutang kereta dah 30%...hutang rumah lagi...30%..hutang itu ini..dah 20%..tolak tambang bas sekolah 15%..yang tinggal 5%..utk nak makan,minum,belanja harian,...cukupka 5%...

Bagi aku cukup....cukup melemaskan dan me-neraka-kan diri...

Apapula bagi anda..cukup bahagiakah........................cukup sesangat..ka..?

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009