Saturday, August 1, 2009

Aku Kena : Selsema Biasa Atau Influenza H1N1 a.k,.a The Baby's' Flu..?


Aku mengalami 'sakit' dibahagian dalam tekak 3 hari lepas...Pagi kelmarin pabila bangun dari tidur aku dapat merasakan aku sudah kena 'demam selsema'...
Sampai sahaja dikilang..terus aku pegi jumpa Nurse Kilang...check tgk samada aku demam selsema biasa atau ada tersdangkut dengan The Baby's' Flu...bila check temperature..alhamduliliah...paras normal sahaja..36C..so aku terus sambung keje mcm biasa..
Tapi selang 10 minit...aku rasakan badan aku nie...kurang bermaya...asal aku duduk saja..terus terlelap..duduk sahaja terlelap...aku amik keputusan utk berehat saja pada pagi tue....
Bila sampai sahaja waktue rehat pagi dalam pukul 945am...aku merasakan hidung aku..dua-dua lubang tersumbat...bernafas pun terpaksa ikut mulut..badan semakin lemah..tulang kaki rasa ngilu ja...rasa macam nak duduk ja...aku makin lemah.....
Pada pukul 1130..aku suda merasakan kelainan...badan aku makin lemah..terus aku pegi jumpa Nurse Kilang sekali lagi tuk buat pemeriksaan..pada kali ini bila aku check temperature badan..keadaan masih normal..36C...aku hairan gak..xdemam..tapi badan sakit-sakit..
Selepas rehat tengahari...aku rasa badan aku ada baik sikit..maybe sebab dh kena sebij ubat selsema yg Nurse bagi tadi...
Namun begitu sepanjang hari aku memakai face mask...selalunya masuk cleanroom a pakai face mask..tapi kali nie luar dn dalam cleanroom aku pakai..sampai la ke pulang ke rumah...bukan apa..takut selsema nie berjangkit kat org lain..dan takut gak diserang The Baby's' Flu...yer la...time skrg nie badan lemah..senang2 la FLU BABY's" tue nak attack..
Pulang ke rumah..keadaan aku agak lemah...lebih kurang pukul 9.00pm..aku bergegas ke klinik panel kilang aku..Klinik Bersatu 24Jam..aku ingat nk amik surat doktor dan terus pegi Hospital utk buat pemeriksaan..mana au kot2 kena Flu Baby's'...
Nombor giliran aku dipanggil selepas 20 minit menunggu...aku berjumpa doktor dan menerangkan keadaan aku dan apa yg aku alami..
Akhirnya doktor membuat penjelasan mengenai tahap kesihatan aku diwaktu itu setelah dia selesai membuat pemeriksaa ke atas aku...
Aku hanya dijangkiti Selesema Biasa...tiada tanda-tanda The Flu Baby's'..ini adalah disebabkan aku xdemam..temperature aku masih sama iaitu 36C...
Aku juga ada bwk balik buku panduan menegnai Selesema Biasa atau The Flu Baby's...
Kat sini aku sertakan serba sikit panduan utk mengenali Selsema atau Flu Baby's'...
Demam
Selesema - tiada atau rendah(dibawah 38C)
Flu Baby's' - tinggi (39C-40C)
Tempoh
Selesema -3-4 hari
Flu Baby's's - 1-2 minggu
Keletihan dan kelesuan
Selesema - sedikit
Flu Baby's' - Keterlaluan
Kesakitan da Keperitan
Selsema - Biasanya sederhana
Flu Baby's' - Sakit kepala yg keterlaluan,kesakitan otot
Batuk
Selsema - Sederana
Flu Baby's' - Batuk kering yg teruk dan perit
Bersin
Selsema - Biasa
Flu Baby's' - Kadangkala
Ketidakselesaan dada
Selsema - kurang hingga sederhana
Flu Baby's' - biasa
Istirehat
Selesema - jarang diperlukan
Flu Baby's' - 5 - 10 hari
Komplikasi
Selesema - Sangat Jarang
Flu Baby's' - Pneumonia,bronkitis dan juga kemungkinan kematian..
usinkata; aku ada tanya doktor kenapa badan aku sakit-sakit..katanya..badan aku kurang oksigen..ini debabkan saluran pernafasa tersumbat.sebab tue laa..

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009