Wednesday, August 12, 2009

Masjid berusia 1000 tahun..?


Heboh ditemukan Bangunan Masjid Kuno berusia 1000 tahun
Pasukan arkeolog Rusia menemukan bangunan masjid kuno di Kazan, ibukota Tatarstan. Bangunan masjid itu dipekirakan berusia 1.000 tahun. Penemuan ini menjadi petunjuk bahwa agama Islam sudah menyebar ke wilayah itu lebih awal dari perkiraan para sejarawan selama ini.
Para pakar arkeolgi Rusia masih terus melakukan penggalian untuk memastikan bentuk bangunan masjid kuno yang ditemukan terpendam di bawah tanah. Penggalian itu dilakukan setelah melakukan studi yang cukup panjang, sekitar 11 tahun menyusul penemuan lokasi bangunan Istana “Kremlin” Kazan.
Menurut para pakar itu, penemuan masjid ini membuktikan bahwa Islam sudah dikenal di Kazan sejak abad ke-10 atau hampir bersamaan dengan berdirinya kota Kazan. Pada saat itu Kazan adalah ibukota dari “Kazan Khanate”. Sedangkan para sejarawan selama ini meyakini bahwa agama Islam mulai masuk ke Tatarstan pada abad ke-15.
Dalam penggalian itu, para arkeolog juga menemukan reruntuhan banguan lain yang terdiri dari bebatuan berwarna putih. Reruntuhan itu, menurut para pakar, dibangun pada posisi menghadap ke kota Makkah di Arab Saudi.

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009