Friday, July 3, 2009

Antara "roket dan bulan..."



Kegagalan UMNO/BN menyelesaikan masalah BABI di Kedah telah menyebabkan berlakunya sedikit "ketegangan" didalam Pakatan Rakyat y diterajui oleh PAS Kedah...

Saya melihat isu ini sebagai satu "PROSES KEMANTAPAN" Pakatan Rakyat utk mengambil alih teraju pemerintahan Malaysia yg semakin hari semakin dirindui..

Begitu juga isu Kampung Buah Pala...kegagalan UMNO/BN menanganinya yg sudah berlarutan sejak bertahun-tahun lamanya membuka peluang Pakatan Rakyat menunjukan kebolehan yg dimiliki utk tatapan dan penilaian oleh rakyat...

Dua isu yg diwar-warkan dan digah-gahkan oleh "keldai-keldai" UMNO/BN ini lebih menjuruskan utk menggambarkan bahawa Pakatan Rakyat sudah keluar dari titik pertemuan dan gagal memenuhi janji-janji mereka sebelum PRU ke 12 yg lalu..
Apa yg berlegar difikiran saya yg "pekak" ini...saya ingin meminjam satu kata hikmat dan perangsang...

"SETIAP MASALAH YANG TIMBUL AKAN MEMBERIKAN SATU PELUANG"

Oleh itu masalah yg sedang dihadapi oleh PAS di Kedah dan juga DAP di Pulau Pinang sebenarnya memberika "peluang" yg amat besar utk kemantapan Pakatan Rakyat..

Saya amat yakin pemimipin kedua-dua parti komponen Pakatan Rakyat ini memiliki pemimpin yg berkualiti utk menyelesaikan masalah yg sedang dihadapi dan sekaligus dapat "memperlihatkan" keberkesanan dalam menyelesaikan permasalahan rakyat dengan pantas dan berkesan..berbanding dengan UMNO/BN lebih gemar "buat duit utk poket sendiri" dari settelkan masalah rakyat yg memakan masa bertahun-tahun lamanya..




Mengenai DAP Kedah ...kepala hotak saya berkata "mereka" ini mangsa keadaan...keadaan dimana "masalah yg bertahun-tahun ini hendak diselesaikan oleh mereka dengan cepat "...dan apabila isu ini dapat diselesaikan maka jadilah mereka ini "HERO"..dikalangan masyarakat cina..

Sudah lama DAP Kedah cuba nak selesaikan masalah ini...namun niat mereka terhalang oleh kerana dengan adanya MCA dan Gerakan..dan oleh kerana UMNO/BN yg memerintah diketika itu...siapalah depa nie nk "dilayani" oleh UMNO/BN..

Maka dengan pemerintahan PAS ke atas Kedah kini memperlihatkan peluang DAP Kedah utk menjadi HERO...tidak salah utk menjadi HERO..namun kegopohan mereka menyebabkan peluang mereka ini sedikit terjejas..agaknya "kegopohan" DAP Perak turut menjangkiti DAP Kedah...

Pergeseran DAP dan PAS diKedah menimbulkan sedikit keraguan ..adakah benar-benar DAP Kedah akan keluar Pakatan...?...bagaimana pula PAS dan DAP Melaka dapat "bersatu" dalam menghadapi provokasi UMNO..sehingga pecah meja ..pecah lutut..
Dengan dua situasi ini yg melibatkan PAS dan DAP maka benarlah dikatakan org..

"ramai-ramai anak...mesti ada seorang dua yg bermasalah.."

Oleh itu situasi yg dialami oleh Pakatan Rakyat tidaklah menunjukanakan berlaku "perceraian" seperti mana yg dikhabarkan oleh keldai-keldai UMNO/BN..

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009