Sunday, May 24, 2009

Katak 2cm panjang..?



foto atas ;- Bentuknya seperti kodok pendek dan gemuk namun spesies baru yang panjangnya 2 cm ini masuk dalam kelompok katak.

Lama tersembunyi di aliran sungai, dua spesies baru katak yang ukuran tubuhnya masing-masing sepanjang 2 cm akhirnya tersingkap juga. Para ilmuwan Australia menemukannya di dataran tinggi Mitchell daerah Kimberly, Australia Barat.
"Meski telah berhasil mendeskripsikan kedua spesies baru ini, kami masih belum tahu banyak mengenai perilaku dan kebiasaannya," ujar Paul Doughty, herpetolog atau pakar reptil dan amfibi dari Museum Australia Barat dalam pernyataannya April lalu.
Salah satunya berbentuk bulat pendek seperti kodok. Tubuhnya juga kasar dengan kulit berbintil-bintil. Namun, ternyata secara taksonomi spesies yang belum bernama tersebut masuk dalam kelompok katak.
Katak ini telah lama ditemukan pertam kali namun tak lagi tetdeteksi selama puluhan tahun. Pencarian secara intensif baru dilakukan setelah para ilmuwan mendengar suara berbeda saat melakukan ekspedisi di kawasan tersebut.
Spesies kedua juga unik dengan bagian memanjang pada jari-jarinya. Tak diketahui pasti apa fungsinya di alam. Katak yang warna kulit punggungnya terdapat semu merah dan biru dengan titik-titik putih itu bahkan cocok dengan gambar-gambar kodok yang ditemukan dalam lukisan Aborigin, suku asli di Australia.
"Bagi saya mereka adalah teman baru yang masih harus dikenali lebih dalam," ujar Doughty.

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009