Tuesday, May 5, 2009

H1N1..dah wujud di Malaysia..?


*artikel ini terpilih utk disiarkan oleh detikdaly 05/05/09
Menurut Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar , Datuk Dr Abd Aziz Jamaluddin.Di negara ini hanya wujud wabak H1N1 yang dinamakan "classical H1N1" yang tidak merbahaya berbanding "novel H1N1" (influenza A) yang menular di Mexico dan Amerika Syarikat (AS) ketika ini serta 19 negara lain. "Jadi kita kena pastikan jenis wabak penghidap sama ada classical, novel atau wabak lain untuk langkah keselamatan," katanya di sini, hari ini.
Beliau berkata, bagi classical H1N1, tanda-tanda wabak ini lebih kurang sama dengan novel H1N1, namun tidak mempunyai keupayaan berjangkit dengan lebih teruk sehingga membawa kepada kematian seperti novel H1N1. "
Sebagai contoh, setiap individu mempunyai kereta Wira yang luarannya sama namun dalamannya berbeza sama ada enjin 1.5 dan 1.6 atau ada aksesori tambahan, begitu juga H1N1, walaupun sama, tapi kandungan kemerbahayaan berbeza," katanya...- sumber http://www.bharian.com.my/
usinkata; akal "pendek" saya berkata dari sumber mana kewujudan "classical H1N1" ini yg dikatakan lebih kurang sama tanda-tanda Selsema Babi (novel H1N1)..adakah ia juga datang dr Babi..
Akal"pendek" saya memberontak lagi...adakah Penyakit Misteri yg berlaku di Pokok Sena Kedah ada kaitan dengan "classical H1N1...tolonglah bagi doktor yg berkelayakan sahaja bagi kenyataan ...ini melibakan nyawa tau..jangan syok-syok kata "walaupun sama,tapi kandungan kemerbahayaan berbeza"..

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009