Sunday, May 31, 2009

Ini serius !!!!!


"Encik" didalam gambar ini tertidur kerana kurang pengundi di Penanti dakwa MARFEL yg turut merakam aksi beliau "tertidur"..
Mengikut akal pendek saya apabila membaca dan melihat laporan mengenainya..sudah terlintas dihati...."Encik" ini penjawat awam..emmm..beginikah kualiti penjawat awam atau @ kakitangan kerajaan..?
Inilah padahnya apabila "terlalu dimanjakan" oleh kerajaan UMNO/BN yg memerintah negara sekarang ini..pelbagai kemudahan dan kesenangan dilimpahkan kepada golongan ini..yang tersepit "KAMI" lah..pekerja swasta..apabila golongan ini berada di zon selesa..apabila perut kenyang..mata pun layu la..kepala pula merayu hendakan bantal..
Jika senario sebegini boleh terjadi di saat semua lensa kamera media menuju ke PRK Dun Penanti apatahlagi di kawasan yg sememangnya "terceruk" dari lensa kamera..apatah lagi lebih teruk "aksi-aksi" penjawat awam yg diamanahkan memudahkan dan menjalankan segala urusan rakyat..
Sejujurnya saya mengakui "terliur" dengan jaminan dan harapan utk bersama-sama menjawat jawatan sebagai "geng-geng gomen"..namun begitu masih belum kesampaian..perkara paling utama perlu ada utk bergelar 'kakitangan kerajaan" sudah semestinya perlu ada "KABEL"..jika tiada usah bermimpi disiang atau malam hari utk join group "gomen"..
Semenjak dua menjak ini begitu banyak "temuduga" yg melibatkan kemasukan ke dalam organisasi kerajaan..oleh itu ramailah dikalangan "KAMI" termasuklah saya memasang pelbagai angan-angan dan harapan...namun dari 100 calon yg menghadiri temuduga hanya 10 sahaja yg berjaya..lain-lain..gigit jari..
Agak menyedihkan juga sekiranya 90 calon yg bersusah payah hadir serta membuat pelbagai persiapan utk sesi temuduga..mengetahui bahawa 10 calon yg berjaya itu..awal-awal lagi sudah berada didalam list "berjaya"..sebelum temuduga lagi..
10 calon tersebut adalah dari organisasi kerajaan sendiri yg hanya menghadiri temuduga utk dinaikan "pangkat" atau "gred"..
manakala 90 calon yg lain-lain itu hanya pelengkap "sparing partner" atau calon pelengkap jadual yg ditelah ditetapkan..
Sesi "temuduga" jawatan didalam kerajaan hanyalah "wayang" atau "opera" cina utk rakyat..apatahlagi kepada pekerja swasta...semuanya sudah "dirancang"..diskripkan".."dieditkan"..just tukang temuduga itu perlu copy paste sahaja dari apa yg sudah tertulis didalam buku skripnya..
Lebih meremukan hati apabila ada calon yg terpaksa mengambil cuti tanpa gaji serta terpaksa mengeluarkan belanja sendiri menuju ke tempat temuduga dengan penuh harapan..alih-alih "terpaksa dan dipaksa" menjadi "pak pacak" atau "pelakon tambahan" dalam cerita "TEMUDUGA HARI INI"...arahan dari Pengarah filem tersohor "SPA"..tanpa sebarang upah dan "gaji"...semuanya hanya sukarela..anggapkan sahaja semua ini hanyalah "sedekah ikhlas"..
Apa yang pasti setelah Puan Gabenor Negara mengisytiharkan ekonomi negara diparas -6.2% menambahkan lagi keyakinan bahawa "tawaran dan peluang" pekerjaan disektor awam( geng gomen)..hanyalah 1penipuan..1pembohongan..1wayang..1jalan-cerita..1skrip..utk menyedapkan hati rakyat khususnya pekerja swasta yg semakin hari semakin "tersepit" dan "terhindit"...lemas dan kepanasan ditengah-tengah kehangatan kegawatan ekonomi diparas paling teruk dan "meleset" selepas 1998...
Negara kini dalam kemelesetan ekonomi secara teknikal..manakala pekerja swasta didalam kemelesetan ekonomi tahap "cacing kepanasan" bukan lagi "nyawa-nyawa ikan"...

Kisah benar....



Salam Sejahtera...
Hari ini jam 2.30 ptg lebih kurang mungkin tercatat dalam sejarah Zambri selaku MB Mahkamah Rayuan telah dihalau oleh Tuan Tanah/Rumah di Batu 8 Lekir. Gambar bawah( kiri)...Tuan tanahnya,.

Mengikut dari cerita salah sorang mengiringi DS IR Nizar kepada aku sebentar tadi, Zambri bersama Kong Chong Ha selaku AP Lumut yg juga Menteri Kerajaan Perumahan & Tempatan dan beberpa orang anggota polis yang mengiringinya ingin melawat ke sebuah rumah penduduk di situ yang rumahnya mengalami musibah akibat angin ribut malam tadi.
Disebabkan jalan untuk laluan kereta untuk ke rumah tersebut tak ada.. maka kereta Rasmi Zambri. Kong Cha dan Polis telah diletak di kawasan halaman rumah si tuan ni, tanpa minta izin kebenarannya. Apalagi tuan rumah ni terus minta keluar dari tanah kawasannya.. mereka tak indah larangannya.. malah mereka semakin gostan keretanya ke belakang, menyebab dia memekik tak faham bahasa ka sambil menepuk kereta tersebut.
Bila dah malu tak ada arah, mulalah cari pasal.. tanya kat tuan rumah ni, tanahnya tu bayar cukai ke tidak.. lagi la hangat tuan rumah, dapatlah maki percuma darinya "Pukimak hangpa", seawktu mereka nak keluar dari rumahnya ada lagi suara-suara mengatakan jangan layan orang tak betul...situan rumah balik balik sapa yang tak betul, kalau berani mari.. tak ada sapa yang beranila nak masuk.. dah bersalah.. nak tak nak mula tebal keluar balik... lawatan pun tak jadi..
Malu besarlah Zambri, kerana tak jauh dari situ kat Batu 10 Lekir adalah rumah mertuanya, tup-tup dia sendiri kena halau...
Pada sebelah petang DS IR Hj Nizar pulak pergi melawat ke situ, dah HJ Nizar pun risau juga pada mulanya.. takut kena halau.. sebab sangkaan mereka tuan tanah ni jenis orang tak betul... suspen aja mereka nak turun dari kereta,,, rupanya bila ia nampak Hj Nizar sampai berlari ia sambut Hj Nizarkat kereta, siap cium tangan lagi... berbangga dia dapat bertemu Hj Nizar dan ia menceritakan kisahnya yang berlaku pd Hj Nizar.. rakaman ceritanya bersama HJ Nizar ada di blog otai-manjung.
Tuan Tanah/Rumah ni menetap di KL.. entah habuannya nak jadi cerita balik kerumahnya dapat bertemu Zambri.. nasib Zambrilahhh... itulah MB yang bukan pilihan rakyat.. Padan muka kau Zambri... Kau dimalukan depan anggota polis.... depan Menteri Kabinet MCA...korang mereka tahu yang rakyat betul-betul tak suka...pi la ngadu kat Pak Mentua kau tu... apa dia nak kata....
sumber dari manjungmari

Tahniah Dr..



Sekalung tahniah kepada calon PKR Dr Mansor Othman kerana berjaya mengekalkan kerusi Penanti utk Pakatan Rakyat khususnya PKR..

Percayakah anda..?


sama-sama kita renungkan....

Saturday, May 30, 2009

Sate Semeling..



jika berkesempatan singahla kat gerai sate paling sedap disemeling..berkualiti..segar dan murah..kalau tidak silap saya..arwah nenek selalu meminta dibelikan sate semeling jika saya kesana..oleh itu boleh dikatakan gerai ini sudah berusia lebih dari 2o tahun..cuma skrg ini diwarisi oleh pewaris peniaga sate asalnya..memang tidak menyesal membelinya..0.35sen sahaja secucuk..kualiti dan kuantiti hampir menyamai sate 0.50 sen secucuk..



gerai tepi jalan jaa..kat pekan semeling ini hanya ada satu sahaja gerai sate..singgahlah dan beli tau..

Kecacatan "tanjung dawai"



sudah 2 3 kali saya kesini..keadaanya masih belum berubah..tahap kebersihan "tandas" disini amat mendukacitakan..



alahai lampu kalimantang itu menungu mangsa sahaja..bila-bila masa sahaja akan jatuh..

Gunung Jerai........



"jerai" dilitupi awan..



"pemandangan yg menyakitkan mata dan hati"..perhatikan satu kawasan yg "ditarah"..



"mencacatkan pemandangan sahaja "tarahan' itu..


nak kata apa lagi..


harap ada pihak dapat kembalikan "hijau" kat situ..


kalau semua tempat mcm nie kan elok...















Sultan Muhammad al-Fatih


Hari ini, 546 tahun yang silam, Muhammad bin Murad melukir satu sejarah dengan menawan kota yang sangat kuat pertahanannya - Konstantinapole. Pada ketika ini Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, telah pun berada di Kota Istanbul untuk menghadiri sambutan ulangtahun upacara yang amat bersejarah ini.

Tulisan ini bagaimana seorang pemimpin seperti Muhamad Murad yang kemudiannya diberikan gelaran Muhammad Al Fatih, telah berjaya dilahirkan. Adakah di sana satu metod tertentu untuk mencetak pemimpin seperti beliau dan bagaimanakah cara untuk berbuat demikian.
Peribadi dan kepimpinan Muhammad Al Fatih menunjukkan beliau mempunyai ciri berikut;
a. Asuhan dan disiplin Islam yang kuatb. Mempunyai matlamat hidup yang ingin dijayakanc. Kehendak yang kuatd. Sabar dan ketahanan ruhani yang kuate. Pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk misinya, atau mendapatkan bantuan pakar dalam bidang masing-masing bagi tujuan melengkapkan skil berkenaanf. Ibadah dan pergantungan yang kuat dengan Pencipta
Sebelum isu ini dikupas lebih lanjut, kita tinjau dulu bentuk pertahanan Kota Konstantinapole itu sendiri yang sangat menakjubkan;
Kota ini berbentuk tiga segi. Dua bahagian kota menghadap laut iaitu Selat Bosporus dan Laut Marmara. Bahagian daratan dilingkungi oleh sebuah benteng yang sangat kukuh;
a. Bahagian luar kota dilingkungi oleh sebuah parit besar. Dalamnya 10 meter dan lebarnya 60 meterb. Ada dua tembok iaitu tembok luar dan tembok dalam. Tembok luar sahaja setinggi 25 kaki dan setebal 10 meterc. Tembok dalam pula setinggi 40 kaki tinggi dan 15 meter tebald. Terdapat menara kawalan sepanjang tembok dalam dengan ketinggian 60 meter!e. Terdapat 400 batalion tentera terlatih mengawal tembok ini sepanjang masa
Dengan kedudukan pertahanan seperti itu, hampir mustahil untuk tembok ini dicerobohi.
Di bahagian laut pula, terdapat rintangan rantai besi yang kuat diletakkan di Selat Bosporus yang digunakan untuk menghalang kapal-kapal melepasinya.

Konstantinapole telah menjadi ibu kota Empayar Bizantin untuk berkurun-kurun dan dikenali sebagai kota yang paling makmur dan terkaya di Eropah. Ia terletak di pertemuan antara Asia dan Eropah dan Laut Mediterranean dan Laut Hitam. Justeru, ia sangat strategik baik dari segi perdagangan mahupun geo politik.
Sejak Rasulullah s.a.w mengungkapkan bahawa nanti Kota penting ini akhirnya akan jatuh di tangan seorang pemerintah yang terbaik, memimpin tentera yang terbaik sepanjang zaman, telah banyak percubaan dibuat untuk menawan kota ini, namun tidak berjaya. Sahabat seperti Abu Ayub al Ansari juga telah berusaha dan mereka telah mengepung kota ini selama tujuh tahun, tetapi masih gagal.
Hanya 800 tahun selepas sabda Nabi yang Mulia itu, sabda yang menakjubkan ini menjadi kenyataan. Sultan Muhammad bin Murad yang kemudian lebih masyhur dengan gelaran Sultan Muhammad al Fatih telah memulakan pengepungan ke atas Konstantinapole pada hari Khamis, 5 April 1453 dan berjaya membuka kota ini pada 29 Mei 1453, hari tulisan ini dipostkan.
Sungguhpun pengepungan ini berlangsung selama hampir dua bulan sahaja, program penaklukan ini telah berjalan lama!
Ia bermula apabila bapa Sultan Muhammad Al Fatih, Sultan Murad memilih guru-guru yang terpilih untuk mendidik anak raja ini, yang waktu itu, se orang anak yang nakal.
Sejak berumur sembilan tahun, Sultan Muhammad telah mengalami pendidikan disiplin yang ketat. Rasa bebas dan nakal sebagai anak raja yang masih kecil mula berakhir apabila bapa baginda memberikan kebebasan kepada guru-guru beliau untuk membentuk dan mendidik Muhammad.
Rotan turut digunakan oleh gurunya untuk mendisiplinkan anak ini. Dalam satu kejadian, Muhammad telah sengaja dirotan dengan teruknya tanpa sebarang kesalahan yang dilakukan oleh beliau.

Tujuan guru beliau berbuat demikian ialah untuk membentuk perasaan belas kasihan dan sikap adil dan saksama dalam jiwa bakal Sultan ini. Supaya nanti baginda dapat mengambil keputusan berpaksikan keadilan dan memahami perasaan orang-orang yang tidak diperlakukan dengan adil!
Sultan Muhammad dibimbing untuk menghafal al-Qur'an. Dilatih untuk sembahyang malam. Dibentuk menjadi wara' dan zuhud. Diasuh mencintai ilmu dan ulama'. Mempunyai budi pekerti yang baik dan perasaan yang halus. Keunggulan pendidikan keruhanian Sultan Muhammad ternyata apabila baginda akan dilantik menggantikan bapanya secara rasmi sebagai pemerintah Kesultanan Uthmaniah, beliau menangis teresak-esak.
Gurunya lah yang telah mengarahkan beliau menerima tanggungjawab itu atas hujah bahawa seorang berkaliber seperti beliau wajib memikul amanah ummah dan itu jihad dan ibadah yang lebih besar.
Pendidikan Sultan Muhammad di istana baginda hampir komprehensif. Sebagai bakal raja dalam persekitaran Eropah dan pusat perdagangan dan diplomatik, baginda dapat berbahasa lebih dari lima bahasa.
Sudah tentu baginda fasih dalam bahasa Arab.
Baginda juga diajar matapelajaran sejarah, geografi dan astronomi. Pakar ketenteraan juga diundang untuk memberikan pendedahan ketenteraan kepada beliau.
Lama sebelum program pembebasan Konstantinapole dimulakan, Muhammad al-Fateh telah berbincang dengan pakar sejarah dan ketenteraan mengenai sebab-sebab kegagalan ekpedisi penawanan Konstantinapole sebelum ini.
Apa rahsia kekuatan pertahanan kota itu dianalisis. Bagaimanakah caranya untuk mengatasi halangan-halangan itu juga dibincangkan.
Dari perbincangan itu, antara lain mereka mengenal pasti hal berikut;

a. Dinding tembok itu terlalu tebal dan pada waktu itu belum ada teknologi yang boleh meruntuhkannya. Sultan Muhammad telah mengarahkan dicari satu teknologi yang boleh meruntuhkan tembok itu.
Tentera baginda akhirnya berjaya mencipta meriam yang paling canggih dengan bantuan seorang pakar senjata bangsa Hungary yang telah diculik dari kurungan dalam penjara Konstantinapole dengan mengorek lubang bawah tanah yang dalam dan panjang!.
Berat setiap meriam ciptaan baru ini ialah 700 pauns! Ia perlu ditarik oleh 100 ekor kuda dan seratus orang tentera. Bila diletupkan, bunyinya boleh didengar sejauh 13 batu! Setiap tembakannya akan menyebabkan tembok yang kuat berlubang seluas enam kaki. Nah! Benteng besar itu sekarang telah menemui ruasnya.
b. Rantai besi yang kuat yang dirintangi menghalang laluan kapal. Ia menghalang bantuan dan pergerakan melalui laut.
Sultan Muhammad telah mencipta satu plan luar biasa mengatasi halangan ini. Ia adalah antara rekod sejarah yang menakjubkan dari segi kreativiti dan kekuatan keinginan seorang pemimpin. Baginda mengarahkan pembinaan kapal di daratan. Dibuat pada sebelah malam supaya tidak disedari oleh musuh.
Mesti disiapkan dalam masa yang singkat. Kapal ini diluncurkan dari daratan sejauh 5km ke lautan dengan meletakkannya tergelunsur di atas batang-batang kayu yang telah diatur dan telah diminyakkan untuk melicinkan perjalanan kapal-kapal itu.
Pada masa yang telah ditetapkan, kapal-kapal ini dilancarkan dari daratan dan muncul di depan Kota Konstantinapole sebelah lautan dengan melepasi rantai besi yang telah terpasang! Ia memeranjatkan tentera musuh. 400 kapal musuh terbakar dan serangan dari lautan berjalan serentak dengan pengepungan sebelah daratan.
c. Lazimnya bila tentera sampai di pantai menghadap Kota ini, mereka terdedah kepada serangan musuh kerana kawasan yang terbuka dan jika sekiranya satu benteng pertahanan mengelakkan serangan hendak dibina, ia memakan masa selama setahun.
Sultan Muhammad telah mengarahkan benteng pertahanan menghadap tembok kota Konstantinapole itu dibina dalam masa tiga bulan dengan menggunakan segala teknik pembinaan semasa yang canggih.
Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Konstantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu.
Ia memang berjaya disiapkan seperti direncanakan.
Dari mana kekuatan keinginan seorang pemimpin ini diperolehi oleh Sultan Muhammad?
Gurunya bukan sekadar menyuntikkan kekuatan ruhani kepada bakal Sultan in, tetapi juga telah menyuntik sikap terbuka terhadap teknik dan teknologi baru yang diperlukan untuk misi mereka. Mereka juga menyuntik sikap berminda strategik dan kreatif.
Sultan Muhammad dapat menganalisis dengan tepat permasaalahan dan mencari jalan penyelesaian terhadap setiap permasalahan itu secara praktikal sebelum melancarkan misinya.
Tetapi yang paling penting, sejak kecil lagi guru-guru baginda telah membentuk minda baginda untuk merasakan dirinya lah yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai raja terbaik yang memimpin tentera terbaik yang akan dapat membebaskan Konstantinbapole.
Sasaran, visi dan misi yang jelas, yang disuntikkan ke dalam minda baginda ternyata berkesan. Dari kecil, Sultan Muhammad mengimpikan bagindalah pembebas itu!
Baginda bergerak selari dengan impian ini. Akhirnya, ia adalah sebuah kenyataan.
Dari sudut kepimpinan, bapa baginda seorang yang berpandangan jauh. Sejak umur 14 tahun, Muhammad telah diminta menguruskan empayar dengan alasan, bapanya ingin menumpukan kepada ibadah.
Namun, dalam dua keadaan kritikal, bapa baginda pulang semula untuk memimpin Kerajaan Uthmaniah. Selepas ancaman kritikal itu diatasi, Muhammad diberikan peluang untuk menguruskan semula empayar yang sedang berkembang itu.
Melalui pendedahan berbentuk bimbingan ini, Muhammad terlatih menjadi pemimpin yang berkualiti.
Ditambah, sepanjang hayat baginda, guru-guru baginda yang menjadi rujukan keruhanian dan kebijaksanaan, sentiasa bersama baginda. Hatta, ketika pengepungan kota itu berlangsung, gurunya mengimamkan solat hajat semua tentera Sultan Muhammad.
Melihat 150,000 tentera Islam berbaris rapi untuk bersolat di luar kota itu, cukup untuk menakutkan musuh yang sedang berkawal dalam kota!
Pada hari pembukaan Kota Kontantinapole yang bersejarah itu, Sultan Muhammad bersujud syukur.
Sepanjang kempen, baginda tidak putus-putus mengarahkan tenteranya bertakbir dan melaungkan slogan-slogan bersemangat, termasuk motivasi berasaskan hadis Nabi bahawa Konstantinapole akan dibebaskan oleh tentera yang terbaik dan merekalah tentera terbaik yang dijanjikan oleh Nabi itu.
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di dalam Kota Konstantinapole yang baru sahaja dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam solat Jumaat yang pertama itu.
Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya berdiri dan diikuti pertanyaan: "Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!".

Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.
Pertanyaan seterusnya, "Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!".
Sebahagian daripada tenteranya duduk. Kemudian Baginda bertitah, "Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!".
Kali ini semuanya duduk, kecuali baginda sendiri sahaja yang tetap berdiri! Subhaanallah!
Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajud sejak baligh. Tepatlah janji Rasulullah s.a.w dan kota ini kemudian bertukar nama kepada Istanbul.
Sekarang, marilah kita mengenali secara ringkas guru-guru yang berjasa besar membentuk Sultan Muhammad.
Pertama, Ahmad 'ibn Ismail Al-Kori:
Guru istimewa ini menunjukkan role model kepada Sultan Muhammad. Seorang yang wara', tidak menyembah Sultan sama seperti orang lain memberikan tunduk hormat, memanggil nama Sultan dan kerabat mereka dengan nama mereka masing-masing tanpa sebarang panggilan gelaran, Bersalaman dengan mereka tanpa mencium tangan mereka. Sepanjang Ramadhan, Sultan Muhammad menghadhiri kelas mentafsir ayat-ayat Al Qur'an yang diadakan di istana baginda selepas solat zuhur, dengan guru-guru yang bersilih ganti.
Ahmad ibn Ismail lah yang mengajarkan Al Qur'an, hukum-hukum agama dan kepatuhan padanya. Ia juga membentuk rasa takwa dalam jiwa Sultan Muhammad dengan berbagai cara, termasuk nasihat-nasihat yang berkaitan dengan tugas pemerintah.
Kedua ialah Sheikh Muhammad bin Hamzah al-Rrouhy, lebih dikenali sebagai Ba'q Shamsuddin. Beliau meninggalkan kesan yang sangat mendalam terhadap keperibadian Sultan Muhammad.
Beliau telah menginspirasikan Sultan MUhammad meningkatn aktiviti dakwah dan keislaman di bawah Empayar Othmaniah sebagai satu cara memperkuatkan empayar tersebut.
Beliaulah yang paling giat meyakinkan Sultan Muhammad bahawa beliau adalah raja terpilih seperti yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya itu.
Selain mengajarkan teras-teras ilmu Islam, Shamsuddin juga bertanggungjawab mengajar sains, matematik, sejarah, strategi perang, astronomi dan lain-lain.
Beliaulah yang telah merotan Muhammad di masa kecil tanpa sebab. Beliaulah yang mententeramkan Sultan Muhammad yang menangis kerana enggan menjadi raja. Beliaulah yang telah ditanya oleh Sultan Muhammad samada beliau boleh bersara selepas lama memerintah kerana ingin menumpukan kepada ibadah tetapi dijawab, ibadah sebagai Sultan yang adil adalah lebih berharga lagi.
Shamsuddin meletakkan insipirasi dalam dada Sultan, memberikan baginda tujuan dan misi pemerentahan yang jelas dan bersama baginda sehingga cita-cita itu tercapai.
Kerana itu lah, beliau dikenali sebagai Penakluk Ruhani Konstantinapole. Guru yang merancang lahirnya seorang pemimpin dan terukirnya sebuah sejarah. Insan pada sisi lain Sultan Muhammad al-Fatih. - mr_

Akan terbongkar jua...


foto;Walaupun kenyataan ini akan menyebabkan sedikit keresahan kepada saya dan keluarga saya namun saya menganggapnya sebagai satu rahmat dan ia hanya akan menguatkan lagi iltizam saya untuk mendedahkan segala kebenaran berhubung episod mata lebam ini - Bekas Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur

Mat Zain Dakwa Konspirasi Terhadap Beliau, Akan Dedah Kebenaran Berhubung Kes Mata Lebam Anwar


Datuk Mat Zain Ibrahim, pegawai polis yang menyiasat insiden mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, mendakwa menjadi mangsa konspirasi peringkat tertinggi yang menggunakan notis bankrap untuk memusnahkan kredibilitinya sebulan sebelum bermulanya perbicaraan kes liwat bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang bermula dari 1 hingga 24 Julai depan.
Bernama melaporkan Rabu lalu bahawa Mat Zain telah diisytiharkan bankrap pada 21 April 2009 kerana gagal melangsaikan pinjaman berjumlah RM250,000 dan notos mengenainya telah diserahkan kepada beliau 26 Mei lalu. Berita mengenainya telah disiarkan oleh beberapa penerbitan tempatan termasuk The Malaysian Insider yang melanggan perkhidmatan Bernama.
“Saya menyatakan dengan penuh keyakinan bahawa terdapat pengaruh-pengaruh yang amat berkuasa yang mahukan perkara ini berlaku. Ini kerana mereka mahu memusnahkan kredibiliti saya dan/atau melumpuhkan keupayaan saya untuk memberi keterangan terhadap Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang didakwa memalsukan bukti berhubung kes mata lebam 1998 yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata Mat Zain dalam satu kenyataan beliau.
Mat Zain yang bersara awal pada 2001 sebagai Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur berkata beliau percaya notis bankrap yang diterimanya ada hubungkait dengan rayuan yang dibuatnya kepada Lembaga Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk membersihkan namanya selepas SPRM memutuskan hanya Gani dan Musa didapati tidak terlibat dalam tuduhan kesalahan jenayah berhubung isu memalsukan bukti dalam siasatan kes mata lebam yang dibawa oleh Datuk Seri Anwar.
“Saya mempunyai alsan untuk mempercayai bahawa pihak pendakwa menjangka Anwar akan menimbulkan isu pemalsuan bukti dalam kes mata lebam tersebut pada satu ketika dalam perbicaraannya kelak. Keterangan saya saya akan amat penting ketika itu. Opsyen yang ada pada mereka adalah untuk menjahanamkan kredibiliti saya.
“Walaupun kenyataan ini akan menyebabkan sedikit keresahan kepada saya dan keluarga saya namun saya menganggapnya sebagai satu rahmat dan ia hanya akan menguatkan lagi iltizam saya untuk mendedahkan segala kebenaran berhubung episod mata lebam ini.
“Percayalah, ini bukanlah satu-satunya kes di mana kedua-dua individu ini mempunyai peranan campur tangan. Terdapat banyak lagi kes yang sama tahap sensasinya. Kebenaran akhirnya akan timbul,” kata Mat Zain.
Beliau mendakwa telah menyiasat kes mata lebam tersebut tanpa ragu atau takut dan kenyataan beliau telah dicatatkan sebanyak lima kali oleh agensi terdahulu daripada SPRM, Badan Pencegah Rasuah (BPR) apabila Anwar membuat laporan pada 1 Julai 2008 bahawa Gani, Musa dan Dr Abdul Rahman Yusof telah memalsukan laporan perubatan berhubung kes tersebut.
Walau bagaimanapun Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan mengumumkan pada 3 Mach bahawa tiga orang ahli panel bebas yang diketuai oleh Peguamcara Negara telah meneliti kertas siasatan dan mendapati Gani dan Musa tidak terlibat dalam apa-apa kesalahan berhubung kes tersebut, lantas menyebabkan Mat Zain membuat rayuan terhadap keputusan panel itu.
“Saya bagaimanapun mempunyai alasan kukuh bahawa Perdana Menteri tidak diberi keterangan yang sebenarnya dan juga keseluruhan fakta mengenai isu ini. Sekiranya kebenaran didedahkan saya percaya Perdana Menteri akan bertindak dengan sewajarnya,” kata Mat Zain lagi.
Mat Zain berkata beliau telah mengarahkan peguamnya untuk meneliti isu bankrap tersebut kerana beliau mendakwa tidak pernah menerima sebarang notis bagi mendengar saman yang difail pada 10 Ogos 2004 terhadap beliau oleh ahli perniagaan, Yap Thoong Choan, 72, dari Damansara Heights yang sepatutnya didengar di Mahkamah seksyen Bandar Baru Bangi bagi menuntut baki sebanyak RM250,000 daripada jumlah pinjaman yang gagal dilangsaikan.
Ahli perniagaan tersebut dalam kenyataannya berkata Mat Zain, 60, telah mengambil pinjaman berjumlah RM500,000 melalui perjanjian yang ditandatangani pada 22 Februari 2002 dan dipersetujui dalam perjanjian tersebut untuk membayar balik kesemua hutang pada atau sebelum 21 Ogos 2002.
Yap berkata setakat ini Mat Zain hanya membayar sebanyak RM250,000 daripada pinjaman tersebut. Surat tuntutan bagi baki RM250,000 bertarikh 14 Julai 2004 telah dihantar kepada Mat Zain tetapi gagal menjelaskan baki hutang tersebut.
Mahkamah Tinggi Shah Alam 21 April lalu mengeluarkan notis bankrap terhadap Mat Zain mengarahkan beliau membayar RM250,000 berserta bunga dan kos berjumlah RM288,824.92.

Ulat dan Lalat...


foto; Ulat dari lalat


Ulat Rawat Ulser Kronik
"Mungkin ulat-ulat ini dapat menyelamatkan kaki mak cik daripada dipotong", itulah kata-kata semangat seorang perawat kepada seorang penghidap kudis kronik di kaki akibat diabetis yang teruk."Jangan bimbang mak cik, ulat-ulat ini cuma makan luka dan kulit yang mati sahaja, yang elok langsung dia tak usik", kata perawat itu lagi.Itulah kata-kata seorang perawat yang mengamalkan 'Maggot Debridement Therapy' bagi pesakit diabetis yang mempunyai luka atau kudis yang kronik dan sukar untuk sembuh.Menurut pengurus Edaran Arif Medik Sdn Bhd, Mohd Ashraf Kamarul Zaman, yang juga pengurus projek Maggot Debridement Therapy, penggunaan 'ulat lalat' di Malaysia untuk tujuan perubatan adalah yang pertama setakat ini."Kajian mengenai kaedah ini telah dijalankan oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR)", kata beliau kepada Bernama di sini baru-baru ini.
foto; Lalat negara barat" Lucilia Sericata."
DUA SPESIES
Menurut Mohd Ashraf, spesies ulat lalat yang digunakan itu adalah dari jenis Lucilia Cuprina iaitu lalat tempatan manakala di negara-negara Barat, spesies yang digunakan dikenali sebagai Lucilia Sericata.
foto; Lalat tempatan "Lucilia Cuprina"
Kedua-dua spesies ini telah dikenalpasti berkesan dalam merawat luka kronik yang sukar sembuh."IMR telah membuat kajian mengenai ulat lalat ini dan menemui satu spesies berlainan dengan yang terdapat di Eropah, ianya dikenali sebagai Lucilia Cuprina yang dapat memainkan peranan dalam menyembuhkan luka", kata beliau lagi.
Mohd Ashraf berkata syarikat Medical Biotheraphy Sdn, anak syarikat Edaran Arif Medik, telah pun mendapat hak eksklusif daripada IMR untuk memasarkan ulat-ulat tersebut bermula Disember 2008 di Malaysia.Kini ia dipasarkan di hospital, klinik dan pusat yang berdaftar.
RAWATAN
Beliau berkata, ulat lalat ini mampu merawat luka kronik yang dialami oleh manusia.Menurut Mohd Ashraf, ulat lalat ini merawat kulit yang ada luka terlalu kronik, contohnya pesakit diabetes apabila mempunyai luka yang kecil mudah merebak, membesar dan payah untuk sembuh."Kesukaran pesakit diabetes sembuh daripada luka pula adalah disebabkan terdapatnya tisu mati yang menyebabkan peredaran darah menjadi terbantut dan jangkitan senang berlaku".Menurut beliau, ulat-ulat berkenaan berfungsi dengan memakan tisu yang sudah mati dan apabila menjumpai tisu yang hidup ulat-ulat itu akan berhenti daripada memakan bahagian tersebut.Katanya lagi, proses untuk menyembuhkan luka pesakit bergantung kepada tahap teruk luka yang dialami."Kalau luka di peringkat awal, tapi ada tisu mati, kita letak lava (ulat) ini dalam 48 jam, sekali aplikasi. Maksudnya jika kita letak ulat tu hari ini, lusa baru kita akan buka (balutan).Kebanyakan pesakit yang menjalani rawatan ini akan sembuh sepenuhnya daripada luka tersebut, namun katanya jika luka itu terlalu teruk ianya tidak boleh pulih hanya dengan sekali rawatan sahaja.
PENYUCIAN LUKA
Mohd Ashraf berkata, penggunaan ulat ini dalam penyucian luka memang bagus kerana ulat lalat ini mempunyai enzim yang mampu untuk mempercepatkan penumbuhan tisu."Ulat ni tak makan macam kita (manusia) makan, ulat ni bila dia nak makan dia akan rembeskan enzim dulu. Enzim tersebut akan mencairkan tisu-tisu mati dan ia pulihkan balik luka tersebut dengan mempercepatkan penumbuhan tisu", kata beliau lagi.Beliau berkata selain penggunaan ulat lalat ini bukan sahaja tertumpu pada pesakit kencing manis tetapi juka luka-luka lain seperti luka akibat kemalangan, kebakaran dan seumpama."Sebenarnya rawatan ini bukan pada pesakit kencing manis sahaja, cuma antibodi pesakit kencing manis sahaja yang agak kurang, jadi luka tu cepat merebak dan susah nak sembuh", kata beliau.Kaedah rawatan ulat ini tidak boleh digunakan bagi mereka yang baru mengalami luka dalam kemalangan, cuma bagi pesakit yang mempunyai tisu yang mati sahaja. sumber www.bernama.com


Friday, May 29, 2009

Bicara Brother...



Dana Awam Dibelanjakan Secara Culas, Pakej Ransangan Ekonomi Lesap Entah Ke Mana.

Sikap Kerajaan Malaysia yang mengabaikan prinsip tadbir urus dan pertanggungjawaban amatlah membimbangkan. Pada ketika rakyat Malaysia terpaksa berjimat cermat dan resah samada pendapatan mereka mampu menanggung sara hidup, kerajaan kita pula terus menerus mencurahkan ribuan juta dana awam secara culas.
Pendirian sambil lewa umno di dalam menangani skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang memperlihatkan sikap sebenar mereka yang sanggup menggadaikan kepentingan negara terutama apabila kecurangan itu membabitkan ahli parti tersebut. Kaedah kes itu ditangani mendedahkan sikap hipokrit mereka yang bertanggungjawab menyiasat skandal tersebut dan juga kes politik wang yang berlaku dalam umno. Kita melihat wujudnya pendakwaan terpilih terhadap mereka yang dianggap sebagai musuh pentadbiran Dato’ Sri Najib Razak.
Kerajaan mendabik dada kononnya sudah ribuan juta diagihkan dari kantung dua Pakej Ransangan Ekonomi tersebut. Namun tidak ada maklumat yang disediakan buat tatapan serta penelitian umum berhubung proses pemberian tender kerajaan. Ini membuatkan rakyat beranggapan pakej tersebut tidak memberi kesan kepada mereka dan menimbulkan rasa sangsi kepada kita bagaimana ekonomi akan pulih sekiranya dana yang ada hanya untuk kepentingan syarikat milik kroni pemerintah.
Ketidakcekapan dan pembaziran merupakan ciri utama birokrasi kewangan kita. Monopoli pastinya menghambat sebarang hasrat untuk memulihkan kedudukan ekonomi Malaysia dan program liberalisasi akan hanya terbantut kerana tidak ada iltizam untuk melaksanakan perubahan.
Sehingga kini tidak ada sebarang perancangan jelas untuk melaksanakan perubahan serta memulihkan ekonomi negara sepertimana yang dijanjikan. Kenyataan oleh Perdana Menteri bahawa negara kita akan pulih menjelang akhir tahun menimbulkan persoalan dan tanda tanya. Ini adalah kerana Perdana Menteri pada ketika yang lain, menyatakan bahawa ekonomi negara kita bergantung kepada Amerika Syarikat dan Eropah; yang mengakui ekonomi mereka hanya akan pulih menjelang tahun 2010.
Minggu ini Bank Negara mengesahkan apa yang perkatakan oleh rakyat Malaysia-kecuali menteri kewangan- selama lapan bulan ini. Negara ini diambang kemelesetan. Kadar pengangguran akan mendadak naik dan kilang akan lebih banyak ditutup. Berkemungkinan setengah juta orang akan kehilangan kerja. Pertumbuhan untuk tahun 2009 diunjurkan kepada negatif 5%(-5%), kedudukan eknomi terburuk sejak krisis kewangan terbaru.
Cabaran yang mendatang memerlukan pemimpin yang mampu menangani krisis ini dengan berani dan bertindak menentang rasuah dan kronisme. Sayangnya kualiti tersebut tidak ada pada pentadbiran yang baru ini.
ANWAR IBRAHIM

Thursday, May 28, 2009

Gunung Berapi Dasar Laut Terbesar..

foto; sekadar hiasan...gunung berapi dasar laut yang pernah meletus...

Gunung Berapi Raksasa Di Dasar laut Sumatera Ditemui

Pasukan yang terdiri dari gabungan para pakar geologi Indonesia, AS, dan Perancis berjaya menemui gunung berapi raksasa di dasar laut perairan barat Sumatera. Gunung berapi tersebut berdiameter 50 km dan tinggi 4.600 meter dan berada 330 km arah barat Kota Bengkulu.
Para ahli geologi ini berasal dari Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi (BPPT), Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia ( LIPI), Departemen Energi dan Sumber Daya Mineral, CGGVeritas dan IPG (Institut de Physique du Globe) Paris.
"Gunung berapi ini sangat besar dan tinggi. Di daratan Indonesia, tak ada gunung setinggi ini kecuali Gunung Jayawijaya di Papua," kata Direktur Pusat Teknologi Inventarisasi Sumber Daya Alam BPPT Yusuf Surachman kepada wartawan di Jakarta, Kamis (28/5).
Gunung berapi didasar laut berada di Palung Sunda di barat daya Sumatera, 330 km dari Bengkulu, di kedalaman 5,9 km dengan puncak berada di kedalaman 1.280 meter dari permukaan laut. Meskipun gunung ini diketahui memiliki kaldera yang menandainya sebagai gunung berapi, para pakar mengaku belum mengetahui tingkat keaktifan gunung api bawah laut ini.
"Bagaimanapun gunung berapi didasar laut sangat berbahaya jika meletus," katanya. Tinjauan yang menggunakan kapal seismik Geowave Champion canggih milik CGGVeritas itu adalah yang pertama di dunia karena menggunakan streamer terpanjang, 15 km, dari yang pernah dilakukan oleh kapal peninjau seismik.
Tujuan dari peninjauan ini adalah untuk mengetahui struktur geologi dalam (penetrasi sampai 50 km) yang meliputi Palung Sunda, prisma akresi, tinggian busur luar (outer arc high), dan cekungan busur muka (fore arc basin) perairan Sumatera.
Sejak gempa dan tsunami akhir 2004 dan gempa-gempa besar susulan lainnya, terjadi banyak perubahan struktur di kawasan perairan Sumatera yang menarik minat banyak peneliti asing.
Pasukan dari Indonesia, AS, dan Perancis kemudian bekerja sama memetakan struktur geologi dalam untuk memahami secara lebih baik sumber dan mekanisme gempa pemicu tsunami menggunakan citra seismik dalam (deep seismic image). terjemahan dari http://www.kompas.com/

Ilmu seks; Kesihatan Sperma...


Biar Sperma Sehat

Bernie Zilbergeld, PhD, sex therapist dan pengarang buku The New Male Sexuality menyebutkan, sering kali kegagalan mendapatkan buah hati bukan karena kesalahan si wanita atau prianya yang kurang pandai bercinta, melainkan karena kondisi sperma yang kurang sehat. Karena itu, meski agak sulit untuk mengetahui apakah sperma sehat atau tidak, setidaknya beberapa hal berikut ini bisa membantu kita untuk menjaga agar sperma tetap berkualitas.
1. Berhentilah merokok
2. Berhentilah minum alkohol berlebihan
3. Jangan menggunakan celana dalam terlalu ketat. Carilah yang sedikit longgar dan hindari mandi dengan air terlalu panas supaya testikel Anda tetap dingin.
4. Tetap asup multivitamin sebagai antioksidan misalnya vitamin C, E, dan betakaroten. Bisa juga dengan banyak mengasup buah dan sayuran. Baik juga bila Anda minum multivitamin yang mengandung zinc sebanyak 20 mg setiap hari.
5. Hindari stres yang berkepanjangan. Sisihkan waktu Anda untuk bermeditasi, menyendiri, dan menikmati hidup Anda sendiri tanpa ada gangguan apa pun, entah itu musik, film, televisi, dan lain-lain.
6. Yakinkan diri bahwa minuman yang Anda asup aman terhadap berbagai bahan kimia yang bisa meracuni tubuh. Batasi asupan minuman ringan.
7. Batasi makanan berlemak. Jangan berlebihan mengasupnya tanpa imbangan serat.

"Bunyi" dari Indonesia...?

Pelajar, Hati-hati Magang Kerja di Malaysia!

Laporan wartawan KOMPAS Madina Nusrat
BANYUMAS, KOMPAS.com - Kedutaan Besar RI untuk Malaysia memperingatkan para pemerintah daerah agar lebih berhati-hati mengirimkan para pelajar di daerahnya untuk magang kerja di Malaysia. Berdasarkan pantauan KBRI Malaysia, para pelajar Indonesia yang magang di Malaysia itu mengalami eksploitasi, bekerja melampaui batas waktu dengan upah minim.
Hal itu disampaikan Sekretaris I Konsuler KBRI Malaysia, Susapto Anggoro Broto, dalam kuliah umum yang diselenggarakan di Universitas Jenderal Soedirman, Purwokerto, Kamis. (28/5). "Dari pantauan kami, para pelajar yang bekerja magang ini hanya diperah tenaganya, tetapi digaji sangat minim," katanya.
Karena itu, Susapto mengingatkan agar pemerintah daerah dapat lebih selektif dan berhati-hati dalam setiap menanggapi tawaran kerja magang dari biro tenaga kerja di Malaysia. Sebab, kerja magang itu sering kali digunakan sebagai kedok untuk memperoleh tenaga kerja lebih murah.
Karena terdaftar sebagai pekerja magang, upahnya pun minim. Padahal pekerjaan yang dikerjakan pun sama beratnya dengan pekerjaan sebagai tenaga kerja umumnya, katanya.
Masih banyak pula, lanjutnya, tenaga kerja Indonesia (TKI) di Malaysia yang menghadapi masalah tidak dibayar upahnya. Hal ini pun menjadi masalah utama para TKI di Malaysia, katanya.
Selain masalah ketenagakerjaan, jelas Susapto, banyak persoalan hukum yang sedang dihadapi para warga negara Indonesia dan termasuk TKI di Malaysia. Setidaknya ada 338 TKI yang terancam hukuman mati karena tersangkut kasus peredaran obat terlarang dan pembunuhan. Sebanyak 14 kasus diantaranya dihadapi oleh 14 TKI.
Sementara staf KBRI untuk Malaysia pun, katanya, sangat terbatas. Padahal ada dua juta TKI yang bekerja di Malaysia. Dari jumlah TKI sebesar itu, hanya 1,2 juta yang mengantongi izin resmi, dan selebihnya adalah ilegal.
Para TKI ilegal inilah yang masih sulit terpantau karena mereka datang di Malaysia tanpa melalui izin pemerintah. Makanya, permasalahan TKI ini cukup pelik, katanya.
sumber www.kompas.com

Azilah buka topeng..

foto;Azilah yang menjadi saksi pendakwaan bagi kes pembunuhan di Mahkamah Seksyen Klang semalam.



Azilah jadi tumpuan bukan tertuduh kes ah long

KLANG - Kebiasaannya apabila kes-kes di mahkamah yang menjadi perhatian lensa jurukamera media ialah orang kena tuduh.
Namun keadaan di Mahkamah Sesyen di sini semalam berbeza apabila yang 'diburu' wartawan dan jurukamera media ialah Cif Inspektor Azilah Hadri yang hadir sebagai saksi pendakwaan ketujuh.
Kehadiran Azilah ke mahkamah semalam juga dengan penampilan berbeza iaitu tidak memakai ala ninja seperti kebiasaan pada perbicaraan kes pembunuhan model sambilan Mongolia, Altantuya Shaariibuu, 28.
Sebaliknya, Azilah hanya menutup mukanya mengguna kertas dan buku bagi mengelak wajahnya dirakam jurugambar.
Azilah dalam kes tersebut merupakan pegawai penyiasat kes pembunuhan seorang ah long yang dikendalikannya tujuh tahun lalu.
Semasa itu, Azilah bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sepang sebelum ditukarkan ke Unit Tindakan Khas (UTK) Bukit Aman.
Pada 10 April lalu Azilah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati bersama Koperal Sirul Azhar Umar, 37, setelah mendapati mereka bersalah atas pertuduhan membunuh Altantuya.
Azilah yang hadir semalam dengan kedua-dua tangannya digari dan diiringi oleh beberapa pegawai penjara Kajang sebelum memberi keterangan sebagai saksi ketujuh selama 30 minit bermula pada pukul 11.25 pagi.
Azilah memberi keterangan bagi perbicaraan kes pembunuhan Tan Chaw Pang, 46, yang didakwa dilakukan oleh dua tertuduh Roslan Abd. Rahim, 52, dan Arizan Suparman, 50, di Kampung Sungai Merab Luar, Dengkil pada 21 Februari 2002. sumber www.kosmo.com

Kata Brother Anwar..........



Kemelesetan: Menteri Kewangan Lambat Bertindak

Kebetulan sebelum tiba di tempat ceramah di Guar Jering, saya berkesempatan menziarahi jenazah di mukim yang sama. Acara malam semalam membariskan saya bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Sdr Azmin Ali. Turut hadir Tan Sri Khalid, Sdr Mujahid Yusof dan calon Sdr Mansor Othman.
Saatnya tiba di destinasi ruang padang sudahpun dibanjiri para hadirin yang tekun mendengar syarahan para penceramah. Saya langsung menyampaikan ucapan melontarkan pandangan serta kritikan terhadap kebejatan yang berlaku. Sungguhpun suasana sepanjang kempen tidaklah hangat seperti selalu- kali ini hanya suam-suam kuku- ianya tidak menjejaskan tumpuan serta gerak kerja kepimpinan Pakatan Rakyat dan jentera Permatang Pauh.
Pentas semalam memberi ruang buat saya mengungkapkan antaranya pengumuman Bank Negara berhubung penguncupan 6.2% ekonomi Malaysia buat suku pertama tahun ini. Angka ini ternyata membimbangkan, malahan ianya lebih teruk jika dibandingkan dengan kedudukan terburuk negara iaitu pada suku keempat tahun 1998. Secara teknikalnya negara kita sedang mengalami kemelesetan.
Antara perkara yang merunsingkan saya apabila melihat lagak pentadbiran kewangan sekarang ialah kurangnya ketelusan menjawab persoalan yang dilontarkan ketika menghadapi krisis. Sewajarnya pengalaman melalui tempoh sukar kurang lebih sepuluh tahun lalu mengajar kita untuk pantas bertindak dan telus kepada rakyat.
Tatkala membahaskan belanjawan dan juga rancangan ransangan ekonomi saya tegaskan mengapa lambat mengakui negara sedang melalui saat-saat sukar walhal ianya memberi dampak besar kepada psikologi rakyat.
Sayangnya oleh kerana menteri kewangan memilih pada tika yang paling lewat untuk mendedahkan kepada umum makanya rakyat dan ekonomi lambat untuk siaga berhadapan dengan krisis berbanding dengan negara jiran seperti Singapura. Adakah akan ada pakej ransangan yang ketiga?(walaupun yang pertama tidak dilakukan menurut aturan Parlimen) Apa sudah jadi dengan RM 60bilion yang diwar warkan dahulu. Bukankah jumlah tersebut untuk tempoh sepanjang dua tahun?
Telahpun kami secara tuntas menyatakan jika pengurusan ekonomi masih ditakuk lama; membenarkan penyelewengan berleluasa dan sekiranya dana yang ada diseleweng buat mencipta kekayaan kroni, alamat negara akan terjerumus ke kedudukan yang menakutkan.

ANWAR IBRAHIM

Pekerja swasta terpaksa cari "ALONG"

foto; "Iklan "ALONG" yang sering kelihatan dimana-mana sahaja.."

usinkata; Kehangatan isu "ALONG" yang menjadi tajuk utama media-media uatama negara..teringat kembali saya mengenai satu cebisan keratan akhbar yang telah saya gunting utk dimasukan kedalam blog ini....saya memotongnya pada hari Khamis 21.5.2009 dan keratan akhbar itu bertarikh ISNIN 18 MEI 2009 yg memaparkan surat pembaca daripada ANAK TIRI MALAYSIA,Tanjung Karang Selangor...marilah kita ikuti tulisan beliau didalam akhbar tersebut..

BANK UTAMA KAKITANGAN AWAM, PEKERJA SWASTA TERPAKSA CARI ALONG

Baru-baru ini saya berkunjung ke beberapa bank utk mendptkan pinjaman peribadi.Seleaps mendengar beberapa syarat dikenakan,saya melangkah keluar dengan peraaan kecewa.

Satu daripada syarat yang dikenakan ialah pinjaman itu hanya disediakan utk kakitangan kerajaan .Kalau adapun peluang utk pekerja swasta,gaji minimum diperlukan terlalu tinggi.Misalnya jika kakitangan kerajaan,memadai dengan pendapatan RM800 sebulan,sedangkan pekerja swasta,diperlukan bergaji RM3000 sebulan.

Kalau saya sudah berpendapatan RM 3000 sebulan ,buat apalah saya hendak memohon pinjaman peribadi lagi.Saya faham kakitangan kerajaan mempunyai pekerjaan tetap sedangkan pekerja swasta boleh bertukar majikan sesuka hati.

Namun, sepatutnya pihak bank turut mengambil kira berapa lama perkeja swasta itu berkhidmat disesebuah syarikat.Rasanya tidak munasabah sekiranya pekerja swasta yang berkhidmat melebihi 10 tahun akan berhenti sesuka hati mereka tanpa alasan.

Adakah pihak bank berpendapat semua pekerja swasta memperolehi pendapatan melebihi RM1000 sebulan?Saya harap sangat pihak bank dapat melonggarkan sedikit syarat yang dikenakan.

Saya ingin membuat pinjaman peribadi kerana menghadapi masalah kewangan dan utk pengetahuan pembaca,saya sudah berkhidmat disayarikat yang sama selama 20 tahun.Saya rasa inilah satu sebab kenapa "along" menjadi pilihan.

Kalau hendak dihuraikan satu persatu memang terlalu banyak keistimewaan diberikan kepada kakitangan kerajaan,misalnya faedah yg dikenakan utk membeli kenderaan terlalu rendah.Bayaran penginapan di hotel juga jauh lebih murah utk mereka berbanding KAMI DI SEKTOR SWASTA.Kenapa kami terlalu dibezaklan denga mereka?Apa istimewanya mereka yang hanya beberapa jam bekerja berbanding dengan kami yang bekerja tidak mengia masa?
Atau mungkin kerana mereka,kakitangan kerajaan maka sudah pasti mereka yang menyokong kerajaan?

Terimalah kenyataanya,bukan semua kakitangan kerajaan menyokong kerajaan,malah ada segelintirsanggup berkempen secara senyap utk menjatuhkan kerajaan..


usinkatalagi; Dengan kenaikan mendadak tangga gaji geng-geng "gomen" ini telah menyebakan kenaikan harga barang yang melampau dan ditambah pula kenaikan harga minyak terus menekan dan menindas golongan pekerja swasta khususnya..walaupun harga minyak dan barang ada sedikit penurunanya kini namun masih banyak lagi tekanan dan bebanan yg dipikul oleh "KAMI" akibat dari "kemanjaan" kerajaan terhadap kakitanganya..

Dengan layanan kerajaan kepada"KAMI" diwaktu ini,menunjukan "kami" tiada nilai dimata kerajaan/negara...padahal "KAMI"lah yg selama ini memacu ekonomi negara dari status negara pertanian kepada negara industri....

Geng-geng "gomen" buat apa..setakat buat "pengurusan" negara sahaja..kamilah yg bersengkang mata 8am -8pm...8pm-8am...depa syok-syok lena...

Tidaklah dinafikan bahawa kakitangan kerajaan yg beruniform seperti polis,tentera,bomba,jururawat dan yg berada "dihadapan perbarisan" juga "bekerja seperti kami"..tetapi yg berada "dibelakang barisan" cukup-cukup menyakitkan hati dan mata/telinga..

Cukup-cukuplah segala tuntutan mereka dipenuhi oleh kerajaan..kasihakan "kami" sebagai warganegara Malaysia..dan juga "manusia"

Bayangkan seorang ibu tunggal bekerja disektor swasta/kilang bergaji RM450 dan mempunyai 5 orang anak...bagaimanakah dia menempuh dugaan hidup ini tanpa pembelaan..

Setiap hari saya mendegar dan melihat keperitan yg mereka lalui..namun siapa saya..apa daya saya...saya cuma seorang technician "pekak" sahaja..

Wednesday, May 27, 2009

Paksa isteri menyusukan "ANJING"..?

foto;Pemimpin Gereja Pentakosta, Wilson Otai (kanan) sedang menjelaskan situasi yang dihadapi Alupot pada wartawan


Duh, Suami Paksa Istrinya Susui Anjing!

Entah komentar apa yang pantas jika kasus ini benar terjadi. Nathan Amoloi diduga memaksa istrinya, Jennifer Alupot, untuk menyusui lima anak anjingnya karena sapi-sapi Nathan diambil oleh keluarga sang istri sebagai mas kawin.Xinhua melaporkan bahwa polisi Uganda barat sedang menyelidiki kasus di distrik Pallisa tersebut.Juru bicara polisi di Kampala, Selasa, melalui telepon mengemukakan bahwa "penyelidikan masih dilakukan, pria itu ditahan tapi belakangan dibebaskan dengan tanggungan oleh polisi," kata Nabakooba.Polisi menangkap Amoloi pada 4 Mei, tetapi membebaskan dia hari berikutnya dan mencap istrinya sebagai perempuan tidak waras.Matia Kasaija, Menteri Negara Urusan Dalam Negeri, mengatakan, satu tim penyelidik dari Departemen Penyelidikan Kriminal, yang bermarkas di Kampala, akan dikirim ke Pallisa guna menyelesaikan kasus tersebut secara logis."Ini adalah masalah serius. Saya akan memastikan bahwa perempuan ini mendapatkan keadilan," kata Kasaija sebagaimana dikutip oleh harian milik negara, New Vision, Selasa."Bagaimana mungkin seorang pria memaksa istrinya menyusui anjing? Bagaimana ini dapat terjadi di dunia modern, yang sudah ada polisi?" ia mempertanyakan, dan berjanji akan menganggap personel polisi di kabupaten itu bertanggung jawab jika mereka tak menangani kasus tersebut secara layak.Pasangan itu, yang telah 11 tahun menikah, kehilangan anak ketiga yang berbagi ASI dengan anak anjing. Anak tersebut meninggal karena rabies, virus mematikan yang mengakibatkan radang akut di otak pada manusia dan makhluk mamalia lainnya."Saya melahirkan empat anak, tapi satu meninggal tahun lalu. Saya sekarang memiliki bayi tiga tahun tapi suami memaksa saya berbagi air susu dengan anjing," kata Alupot sebagaimana dikutip oleh New Vision.Kasus Alupot telah mengundang kemarahan terutama dari perempuan pegiat yang menyerukan agar Amoloi digantung.Perhimpunan Wanita Pengacara di Uganda telah menawarkan layanan hukum secara gratis buat Alupot guna menjamin ia mendapatkan keadilan. sumber;- www.kompas.com

Gajah "Gay"..biaq betoi..?

foto; Ini bukan gajah gay..sekadar hiasan saja..
Walah...Ada Gajah Homoseks

Seorang politisi Polandia mengkritik kebijakan kebun binatang di kotanya karena memelihara seekor gajah penyuka sesama jenis (gay) bernama Ninio yang lebih menyenangi berkumpul dengan gaja-gajah jantan sehingga kemungkinan besar tidak mau bereproduksi, demikian laporan media setempat, Jumat (10/4). "Kita tidak mengeluarkan 37 juta zlotys (Rp 121 miliar) untuk mendirikan rumah gajah terbesar di Eropa hanya agar seekor gajah gay hidup di situ," kata Michal Grzes, seorang anggota dewan berhaluan konservatif di kota Poznan, Polandia barat. "Kita mestinya mendapatkan sekumpulan gajah, tetapi dengan Ninio yang lebih menyukai sesama jantan ketimbang betina, bagaimana gajah itu bisa hamil?" kata Grzes yang berasal dari partai oposisi sayap kanan, Partai Hukum dan Keadilan. Kepala kebun binatang Poznan mengatakan, si Ninio yang berumur 10 tahun itu mungkin masih terlalu muda untuk menentukan apakah harus memilih jantan atau betina karena gajah rata-rata mencapai kematangan seksual di usia 14. sumber ;- www.kompas.com
usinkata; Dunia akhir zaman...macam-macam adaaa...!!!!!

Lombong Tembaga Bawah Tanah Terbesar Di Dunia

foto; "Bandar Tangga" ..Sewell Chile



Menjelajah Lombong Tembaga Bawah Tanah Terbesar Di Dunia



Sekumpulan wartawan Malaysia yang baru-baru ini berada di Chile berpeluang melawat satu tempat yang jarang dikunjungi pelancong - lombong tembaga bawah tanah terbesar di dunia.Lawatan ini membawa mereka jauh ke dalam kawasan pergunungan Banjaran Los Andes, ke sebuah lombong tembaga yang dikenali sebagai El Teniente, berdekatan dengan pekan lombong Sewell yang terletak 85 kilometer ke selatan Santiago, ibu negara Chile.Lawatan media ini diatur oleh Duta Malaysia ke Chile Abdullah Faiz Zain.Kumpulan ini mendapati sukar untuk mengawal rasa teruja, khasnya apabila sampai di sebuah bilik khas untuk dilengkapkan dengan beberapa peralatan yang perlu semasa berada dalam lombong bawah tanah. Sebelum itu mereka diberi taklimat ringkas.SEPERTI DALAM FILEMPara pelawat perlu memakai topi keledar yang dilengkapi lampu, tali kaledar keselamatan bersama bateri untuk lampu itu, jaket pendarfluor dan kasut but.Seorang daripada anggota kumpulan berkata panorama dalam lombong itu bagaikan dalam filem James Bond di mana ejen perisik hebat ini memusnahkan tempat persembunyian penjahat di bawah tanah, dalam sebuah kompleks yang canggih jauh di dalam gunung.Sementara tempat persembunyian penjahat seperti itu tidak wujud di sini, kemudahan yang terdapat jauh di bawah tanah ini adalah benar dan turut mengagumkan bersama lebih kurang 2,500 kilometer rangkaian terowong yang digali jauh di dalam banjaran gunung."Kita mempunyai sembilan buah restoren, dua hospital, sehinggakan sebuah stesen kereta api antara lain, dalam kemudahan 14 aras ini di dalam gunung ini sahaja", kata jurupandu kami Romolo Giraudo Hellman semasa ditemui di El Teniente baru-baru ini.El Teniente merupakan sebuah daripada lima bahagian kendalian utama milik syarikat Chile, Codelco, atau Corporacion Nacional del Cobre de Chile (National Copper Corporation of Chile) pengeluar utama tembaga dunia. Empat yang lain ialah Codelco Norte, Salvador, Andina dan Ventanas.DUNIA YANG BERLAINAN DI BAWAH TANAHHellman berkata syarikat pengeluar terbesar tembaga dunia ini dimiliki 100 peratus oleh kerajaan dan mengeluarkan 1.66 juta tan logam itu pada 2007, yang meliputi 11 peratus daripada jumlah output dunia, dan ia juga memiliki rizab dan sumber tembaga terbesar dunia.Beliau berkata syarikat ini mempunyai lebih daripada 18,000 pekerja, dengan lebih kurang 3,500 daripada mereka ditempatkan di El Teniente.Para pelawat kemudian dibawa dalam van ke dalam terowong dalam gunung yang indah pemandangannya di Banjaran Los Andes. Ketinggian gunung ini adalah lebih kurang 2,500 meter dari aras laut.Ia gelap, agak menakutkan, jadi pastikan anda tidak ke mana-mana berseorangan atau hilang dalam terowong-terowong ini. Oleh kerana ini Hellman seringkali menjerit "SEMUA SEKALI" untuk memastikan tiada orang yang ketinggalan dan ia merupakan satu-satunya ungkapan Bahasa Malaysia yang dipelajarinya pada hari itu.Di sepanjang perjalanan, lebih kurang 10 kilometer dengan van dan dengan kaki menerusi terowong yang gelap itu, Hellman banyak bercerita.RANGKAIAN TEROWONGSejak 1905, lebih kurang 2,500 kilometer terowong telah digali dalam kawasan pergunungan ini yang daripadanya 800 kilometer masih digunakan dan pada setiap tahun lebih kurang 64 kilometer terowong baru dan galeri digali.Di salah sebuah terowong ini, para pelawat menyaksikan sebuah jentolak bekerja di sebuah ruang yang sempit, mengorek dinding dan menolak tanah ke dalam sebuah lubang untuk diangkut keluar dan diproses.Kemudian terdapat sebuah bilik kawalan, yang menurut Hellman tidak lama lagi bukan sahaja kerja lombong dapat dikendalikan dengan selesa dalam bilik duduk, malahan dalam bilik duduk yang terletak beribu-ribu batu dari gunung ini.Kerja-kerja menggerudi, meletup dan memecah batu boleh dilakukan dengan mudah dengan hanya menekan butang dari bilik kawalan ini, dan semuanya boleh dipantau melalui kamera yang dipasang di dalam.Mereka di luar mungkin berpendapat keadaan dalam terowong ini pengap dan panas, tetapi pengalaman lawatan ini menunjukkan di sebaliknya.LAWATAN BAGAIKAN CERITA DEWA DEWIRommel berkata lombong itu mempunyai 20 motor pengudaraan besar untuk mengekalkan suhu dan persekitaran di dalam supaya para pekerja berasa selesa.Kumpulan pelawat kemudian dibawa ke satu lagi aras dan menyaksikan satu lagi pemandangan yang menakjubkan, pemandangan "La Caverna de los Cristales", satu ruang yang sempit dengan kristal gypsum sepanjang beberapa meter, bersama diameter yang hampir serupa dengan batang pokok yang besar.Apabila ruang ini dibuka semasa melombong, pemandangannya begitu hebat sehinggakan syarikat perlombongan itu mengambil usaha untuk memuliharanya daripada kemusnahan dan telah memasang lampu warna di belakang kristal ini memberikan gambaran alam dewa-dewi.Lawatan ke El Teniente pasti tidak lengkap dengan persinggahan ke pekan lombong Sewell di luar gunung itu.Sewell, yang juga dikenali sebagai "bandar tangga," dibuka pada 1905 pada ketinggian 2,130 meter dari paras laut untuk menempatkan pelombong tetapi ditinggalkan pada awal 1970-an.Hari ini, tiga tahun selepas Jawatankuasa Warisan Dunia Unesco menyenaraikannya sebagai antara 10 tapak baru Senarai Warisan Dunia, ia menyediakan muzium yang kecil bagi para pelawat untuk menyingkap sejarah tempat itu. - sumber http://www.bernama.com/


Antara Mat Gian,Penagih Dadah & UMNO/BN..?


Umno dan Barisan Nasional (BN) sebenarnya begitu 'teliur' (teringin) menyertai pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti tetapi apa boleh buat ia tidak mendapat perkenan Presidenya, Dato' Seri Najib Tun Razak yang kononnya tidak mahu terjerat dengan mainan politik pembangkang dan mahu menumpukan hasrat menjana ekonomi.


Di Penanti, walaupun ia tidak mendapat restu penyertaan calon Umno dan BN namun mulai dua malam berturut-turut parti yang hampir tengelam itu mula mengerakkan jentera penerangan ke beberapa buah kampung hatta di luar Penanti dengan harapan rakyat tahu kenapa BN bertindak begitu.
Semalam dikhabarkan Ketua Umno Bahagian Bukit Mertajam, Dato' Musa Sheikh Fazir mengadakan pidatonya di hadapan 50 orang di Bangunan Umno Bahagian Permatang Pauh.
Malam ini Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Lokman Nor Adam dijangka mengadakan peneranganya di Dun Penanti. Sehari sebelum ini beliau sempat bertemu pemuda di Bahagian Tasek Gelugor di Kampung Lubuk Meriam dengan kehadiran 70 orang tempatan......
usinkata; beginilah keadaan terkini UMNO/BN..tak ubah seperti penagih dadah/mat gian..huhuhu.

Tuesday, May 26, 2009

Kalah lagi...!!!



Berita tidak rasmi..Pasukan BolaSepak Liga Super Kedah tewas lagi pada malam ini...kali ini kecundang ditangan Pasukan Perak 1-0..

PERAK; 1 - 0 ;KEDAH

Exora "PRIME" Concept....













usinkata; tak tergoda ka...alahai...sebulan mau dekat RM700-RM800 beb...


Exora "PRESTIGE"...






usinkata; "amacam..puas hati ka dak..saya bole tumpang syok sajala..xmampu beb nak pakai..

Punca sebenar "Selsema Babi"..


Inilah "babi-babi" yg mencipta Virus Influeza A....huhuhu...pic nie diemailkan kepada saya oleh seorang teman...

Skinny Jeans Bahaya..!!!!!

foto; Hati-hati mengenakan pakaian yang terlalu ketat. Bisa menghambat aliran saraf dan darah di tubuh.


Awas, Skinny Jeans Bikin Sakit Saraf

Wanita memang mahluk yang konsumtif. Hal ini tidak perlu dielakkan lagi. Wanita selalu ingin tampil semenarik mungkin. Dari sepatu stilleto runcing berhak tinggi, oversized bag yang sangat berat, hingga baju yang sangat ketat supaya terlihat lebih ramping. Pakaian semacam itu tak mungkin setiap hari dikenakan, karena kurang nyaman. Salah satu jenis pakaian yang bisa berbahaya jika dikenakan setiap hari adalah skinny jeans. Adalah Parmeet Ghoman (28) yang tinggal dekat San Fransisco, Amerika Serikat, yang menyatakan bahwa ia adalah salah satu wanita yang tak masalah harus tersiksa demi fashion. ”Saya adalah tipe orang yang membeli sepatu 2 ukuran lebih kecil dari ukuran kaki saya hanya karena modelnya lucu, karena mereka (toko) sedang obral,” terangnya. Akibat kebiasaannya yang senang mengenakan pakaian ketat, ia pun harus mengalami rasa sakit. Suatu waktu di bulan Desember, ketika sedang mengenakan skinny jeans super ketatnya, Ghoman merasakan suatu perasaan aneh dari kaki hingga paha. Ketika bangkit dari tempat duduknya, dan berjalan, dan perasaan itu makin aneh. Ia merasa seperti melayang, karena tak bisa merasakan kakinya. Dr. John England, neurologis dari American Academy of Neurology, New Orleans, mengatakan, “Pada beberapa orang, saraf sangat rentan terhadap tekanan.”Skinny jeans yang dikenakan Ghoman bisa jadi merupakan penyebabnya. Celana tersebut menciptakan suatu kondisi yang dinamakan meralgia paresthetica, yang juga disebut sebagai ’sindrom sensasi menggelitik di paha’ (tingling thigh syndrome). Hal ini bisa terjadi jika ada tekanan secara terus-menerus. Untuk kasus Ghoman, adalah celana superketatnya yang menghambat saraf femoralnya, yang menciptakan rasa kebas, atau rasa terbakar di daerah paha. Umumnya, penderita kelainan pada saraf semacam ini adalah para pekerja konstruksi, atau polisi dengan sabuk yang diikatkan di paha, wanita hamil atau orang dengan kondisi obesitas, juga akibat sabuk pengaman di mobil yang mengalami kecelakaan. Namun, belakangan, kondisi semacam ini sering ditemukan pada wanita dengan berat badan normal. Penyebabnya, tak lain dan tak bukan, celana denim yang terlalu ketat. Saraf femoral cutaneous menjalar dari bagian luar pelvis dan ke arah paha. Ini merupakan saraf murni, tak mengatur otot atau pun menyokong kekuatan. Apa pun yang terlalu ketat di daerah paha secara potensial bisa menekan saraf yang melalui daerah tersebut. Dr. William Madosky, pelaku kesehatan chiropractic dari Richmond Heights, Missouri, mengatakan, bahwa sepatu hak tinggi semakin menambah kemungkinan sensasi mati rasa karena sepatu hak tinggi menopang tubuh ke arah depan, sehingga menumpu ke depan, menekan pelvis ke depan, meningkatkan tekanan terhadap saraf tadi. Madosky juga mengatakan, belum ada catatan bahwa rasa sakit di paha akibat tekanan tersebut bisa menjadi sakit permanen. Biasanya hanya sementara, asal penyebab tekanan tadi diganti, dan tidak lagi dikenakan. sumber www.kompas.com

Isu Manohara....kata ibunya..Daisy..

foto; Manohara dan ibunya, Daisy.

Akhirnya Daisy Bisa Telepon Manohara

Daisy Fajarina, ibunda model Manohara Odelia Pinot, yang sempat menuai masalah belum lama ini setelah disunting Tengku Putera Raja Kelantan Tengku Muhammad Fakhry, akhirnya bisa berkomunikasi dengan putrinya. Meski hanya beberapa saat lewat telepon seluler di hadapan wartawan di Grand Hyatt Hotel, Plaza Indonesia, Jakarta, Selasa (26/5), Daisy sempat mengaku sedikit lega bisa mendengar suara anak kesayangannya itu.
Dalam obrolan singkat tersebut, Manohara mengaku rindu dan terdengar menangis sebelum sambungan telepon terputus. "Kira-kira, sekitar lima sampai sepuluh menit tadi. Manohara lebih banyak menangis, tidak sempat bicara banyak. Kita sempat bicara dalam bahasa Perancis dan Tengku memang tidak mengerti. Bila diartikan, Manohara mengaku sakit dan minta tolong agar segera bisa bertemu dengan saya," tutur Daisy yang berkali-kali menyeka air mata dari pipinya. Wanita yang mengenakan baju gamis warna salem dipadupadan dengan kerudung putih ini dalam waktu dekat bila tidak ada halangan akan segera bisa menemui putrinya itu. Namun, ia masih harus bersabar beberapa waktu ke depan. Terutama, setelah salah seorang kerabat dari kerajaan Kelantan Malaysia, Dato' Kadar Shah yang menjadi penengah di antara dia dan keluarga kerajaan akan menemui Manohara terlebih dulu."Sekitar akhir pekan ini, Jumat atau Sabtu, Dato' akan bertemu terlebih dulu dengan Manohara. Saya baru bisa bertemu setelah itu. Mudah-mudahan tidak lama lagi. Saya, tentunya akan menunggu saja. Insya Allah, semua lancar. Dato' kan sebelumnya sudah bertemu dengan keluarga kerajaan dan katanya mereka sudah menyetujui. Saya inginnya sih ketemunya di Singapura, kebetulan ingin menjenguk besan, orang tua Tengku kan lagi sakit dan dirawat di sana. Jadi, sekalian ketemu juga sama Manohara," papar wanita berkulit putih ini. Tentang perasaannya saat ini, Daisy sudah tak bisa mengungkapkannya lagi. Ia mengaku hanya bisa berdoa, menangis, dan pasrah. Pasalnya, keinginan untuk bertemu semakin menggebu saja begitu mendapat kabar baik dari Dato' yang selama ini memang dikenal kerap bolak-balik Indonesia- Malaysia untuk menjembatani permasalahannya. Daisy ingin semuanya segera beres. Oleh karena itu, ia lebih memilih Singapura untuk bertemu dengan Manohara yang dianggapnya netral. (Persda Network/dicky fadiar djuhud) -sumber www.kompas.com
usinkata; saya ingatkan isu ini sudah selesai dan keadaan telah kembali harmoni diantara kedau-dua pihak...entahlah..siapa benar siapa salah..saya hanya penyampai utk versi Indonesia sahaja..jauh disudut hati mengharapkan isu ini dapat diselesaikan dengan harmoni..

Wayang ciptaan "Kak Min"..


foto; PENGAKUAN... Anggota MT PKR, Cheah Kah Peng (tengah) hari ini mengaku yang beliau dan penolong exco kerajaan negeri Pulau Pinang, Peter Lim telah menemui calon Bebas Aminah Abdullah, 57, seperti yang didakwa Aminah semalam.

BUKIT MERTAJAM: Dua pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) menafikan mereka telah menawarkan ganjaran dalam bentuk ganti rugi kepada calon Bebas, Aminah Abdullah jika sanggup tidak bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti.
Kedua-dua pemimpin berkenaan, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Cheah Ka Peng, 43, dan Pegawai Khas kepada Exco PKR Pulau Pinang, Peter Lim Eng Nam, 32, mengaku mereka adalah dua individu yang terdapat dalam rakaman suara yang didedahkan oleh Aminah semalam.
"Kami tidak menawarkan apa-apa kepadanya... hanya berbincang perkara-perkara biasa," kata Cheah pada sidang media khas bagi menjelaskan mengenai isu tersebut di sini hari ini.
Selain itu mereka juga menafikan dakwaan Aminah bahawa kedua-dua mereka datang menemuinya.
Sebaliknya mereka menjelaskan pertemuan pada 13 Mei itu telah diatur oleh Aminah sendiri.
"Kak Minah (Aminah) sebelum ini selalu jemput saya datang ke rumahnya... jadi pada 12 Mei saya hubungi beliau untuk aturkan makan tengah hari keesokkan harinya dan Kak Minah minta saya ajak (Cheah) Ka Peng bersama.
"Kemudian pada pagi 13 Mei, Kak Minah hubungi saya semula untuk pastikan mengenai temu janji pada tengah hari itu.
"Beliau kata akan masak untuk kami, saya tak jangka kawan baik seperti kami telah digunakan dan dipermainkan oleh beliau.
"Beliau bukan hanya sediakan makanan, tapi juga sediakan perakam suara untuk kami... saya sangat sedih dan kecewa," kata Peter dalam sidang media tersebut.

Peter adalah Timbalan Ketua PKR Bahagian Batu kawan yang juga Pembantu Khas kepada Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Law Choo Kiang.
Beliau juga pernah bertanding di DUN Batu Maung pada pilihan raya umum 2004.
Semalam Aminah mendedahkan bukti berbentuk rakaman audio perbualan antara beliau bersama dua wakil PKR yang cuba menawarkan ganjaran kepadanya termasuk wang sebanyak RM80,000 dan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang.
Bagaimanapun mereka enggan mengulas apabila ditanya mengenai kandungan rakaman tersebut yang menyentuh mengenai tawaran-tawaran tawaran tersebut.
"Itu (tawaran) apa yang awak fikir, apa yang awak tafsirkan.
"Mengapa anda tidak tanya beliau sendiri memandangkan beliau yang bangkitkan mengenai perkara ini," kata Cheah yang juga seorang peguam.
Katanya lagi perkara tersebut diserahkan kepada peguam untuk tindakan lanjut.
"Kami sudah berbincang dengan peguam, dan mereka akn selesaikan perkara ini," kata Chah.
Dalam sidang media itu juga Cheah menegaskan bahawa kehadiran beliau bersama Peter bukan mewakili PKR, sebaliknya atas kapasiti sebagai kenalan lama.
"Kami hadir dengan kehendak sendiri, bukan atas dorongan sesiapa dari parti," katanya.
Menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai pertemuan tersebut, Cheah berkata Aminah menunjukkan hasrat untuk kembali menyertai PKR.
"Beliau juga nyatakan mungkin tidak akan teruskan untuk bertanding sebagai calon, dia tanya sama ada perlu atau tidak untuk teruskan.
"Dia jemput kita untuk beri pandangan, kita kongsi pandangan kita sahaja...kami bercerita sebagai kawan dalam keadaan bergurau," katanya yang mengakui mengenali Aminah dan keluarga sejak tahun 1999.
Ditanya sama ada beliau akan terus menjalinkan persahabatan bersama Aminah dan keluarganya selepas isu ini dibangkitkan, beliau berkata "Kami masih kawan, tapi perasaan saya kini bercampur." sumber - www.mstar.com.my
usinkata; korang timbangkanlah....malas la aku nak ulas panjang-panjang...laporan dari mstar ini sdah cukup menceritakan apa yang berlaku didalam "wayang' ciptaan "Kak Min"..

Monday, May 25, 2009

Kak Min = Anai-anai..?..kesian....

"Kak Min@Anai-anai"




"Saya mendapat tahu melalui blog Chegubard, ramai di kalangan wartawan yang mendapat salinan audio yang diberikan oleh Aminah tersebut ketawa besar bila mendengar bahan bukti berkenaan. Wartawan yang dikatakan ramai menulis di dalam akhbar media perdana sendiri pun merasa lucu dengan apa yang Aminah lakukan sepertimana lucunya mereka apabila mendapat bukti pendedahan surat DS Anwar kepada Tun Mahathir yang telah didedahkan oleh raja sesumpah sewaktu PRK Parlimen K. Terengganu baru-baru ini. Mungkin Aminah adalah anak murid raja sesumpah tetapi masih belum tamat pengajian lagi.
Kadangkala timbul rasa simpati terhadap Aminah yang begitu bersungguh-sungguh untuk melihat PKR berkubur. Jika mahu tunjuk bukti pun, mengapa perlu bersyarat agar PKR sanggup dibubarkan? Apakah tujuan syarat-syarat tersebut dan apa kena mengena dengan bukti yang kononnya beliau ada? Kini beliau adalah calon bebas dan beliau boleh dedahkan bukti-bukti yang beliau ada di merata pelusuk bumi Penanti, tetapi bukti itu tidak akan ke mana selagi Aminah kecut perut untuk melaporkannya ke pihak berkuasa. Saya bertambah simpati jika Aminah hilang depositnya nanti di PRK Dun Penanti, kemudiannya terpaksa pula membayar saman akibat tindakan bodoh beliau itu.
PKR telah masak dengan berbagai tuduhan oleh pihak-pihak yang cemburu dengan kebangkitan parti tersebut. Mereka gagal untuk meruntuhkan kerjasama padu PKR dengan PAS dan DAP. Sumpah laknat Saiful ternyata memakan tuan. Pendedahan surat DS Anwar kepada Tun Mahathir juga menjerat diri. Memfitnah Fairus Khairuddin juga gagal untuk mengkucar kacirkan PKR. Kini, Aminah terus mencuba dengan modal basi yang lapor dek zaman itu. "..


usinkata; aku dah kata "Kak Min nie musti main wayang..malas la aku nak ulas lagi..sebelum dia "berkokok" aku dah tau apa bunyi suara dia..hmm..menyampah aku...cari la isu lain..

Ilmu Seks..."Multiple Orgasms..."

foto; Wanita lebih mudah mendapatkan multiple orgasms daripada lelaki.

*amaran....pastikan anda sudah berkahwin utk membaca keseluruhan artikel ini...-usinwafer









Siapkan Diri untuk "Multiple Orgasms"

Menikmati orgasme tampaknya masih menjadi harapan besar bagi sebagian besar kaum perempuan. Maka berbahagialah Anda yang telah mampu mendapatkannya. Bahkan, kini Anda pun dapat mencoba untuk memperoleh orgasme berulang.
Multiple orgasms dapat terjadi dalam jeda waktu menit, jam, atau bahkan sepanjang Anda masih bersama suami sepanjang malam, demikian menurut pakar relationship dari majalah Redbook, Lou Paget, yang juga penulis The Big O. Bahkan, lebih mudah bagi wanita untuk mendapatkan orgasme lebih dari sekali daripada pria karena tubuh wanita tidak perlu melalui masa pemulihan seusai orgasme pertama. Artinya, kita bisa tetap di puncak lebih lama dan tetap siap untuk melakukan sesi selanjutnya. Bila ingin mencoba, ikuti langkah-langkah di bawah ini. Baik sendiri atau bersama pasangan, nikmati saja eksplorasi ini.
Step 1: Berikan rangsangan dari luar Siapa pun sebenarnya memiliki kesempatan lebih besar untuk menikmati orgasme lebih dari sekali. Usahakan agar sebelum pasangan menyentuh tubuh Anda, Anda sudah mendapatkan rangsangan seksual dari luar, seperti musik, lilin, pijatan, film, atau apa pun yang berhubungan dengan tubuh Anda. "Semakin tinggi energi seksual Anda dibangun sebelum tubuh Anda disentuh, lebih mudah Anda mendapatkan orgasme, bahkan lebih dari sekali karena hasrat Anda lebih tinggi," ungkap Rachel Carlton Abrams, MD, penulis The Multi-Orgasmic Woman.
Step 2: Tarik-ulur duluSetelah melakukan pemanasan, kini saatnya Anda mengusahakan segala sesuatunya lebih panas. Belai kulit Anda dengan bahan yang mewah atau bermainlah pada daerah yang sensitif, seperti leher atau dada. Begitu tubuh Anda merespons sentuhan, gerakan, atau rangsangan genital tersebut, tahan untuk tidak melakukan penetrasi lebih dulu. Abrams berpendapat bahwa perempuan lebih efektif mendapatkan orgasme pertamanya melalui rangsangan klitoral secara langsung, yang dapat dicapai dengan vibrator atau secara oral dan manual. Lakukan perlahan, jangan tergesa-gesa, dan cobalah untuk menunda orgasme hingga Anda tidak dapat menahannya lagi.
"Dengan mundur dulu sebelum orgasme, lalu membangun kembali, dan mundur lagi beberapa kali, Anda dapat meningkatkan jumlah tensi seksual pada tubuh secara signifikan," jelas Abrams. Hal ini juga tidak hanya meningkatkan kesempatan Anda mendapatkan orgasme pertama yang hebat, tetapi juga menyiapkan Anda untuk merasakan orgasme selanjutnya. "Tubuh Anda mulai mengharapkan hal ini setelah Anda mengalami klimaks satu kali. Anda pun akan memperolehnya karena Anda sudah melatihnya untuk siap bangun dan jatuh," lanjutnya.
Step 3: Raih orgasme Anda.Belum benar-benar mencapai puncak? Coba tambahkan kontraksi pada otot PC Anda, yang juga dikenal sebagai latihan Kegel. "Jika Anda melakukan kontraksi secara ritmis begitu rasa senang itu terbangun, Anda dapat merasakan orgasme," ujar Abrams. Studi juga telah menunjukkan bahwa wanita yang tahu bagaimana mengkontraksi otot-otot PC-nya lebih memungkinkan untuk mendapatkan multiple orgasms.
Step 4: Ulangi kembali rangsangannya. Mulailah untuk menstimulasi klitoris Anda lagi selama 30 detik setelah orgasme pertama. Dengan melakukan hal ini, Anda dapat membantu tubuh Anda yang masih di puncak tetap berada dalam kondisinya. Jika klitoris Anda terlalu sensitif untuk langsung disentuh, kembalilah ke area lain yang Anda rasakan menyenangkan pada langkah kedua. "Anda perlu bertahan pada energi seksual tersebut dengan terus melakukan sentuhan," kata Abrams.
Saat Anda siap, cobalah untuk mulai melakukan intercourse dengan stimulasi klitoral (gunakan tangan Anda, tangan pasangan, atau vibrator jika intercourse saja belum mencapai titik rangsangan). Lakukan juga gerakan kegel (seperti saat Anda menahan buang air kecil) untuk membantu Anda mencapai klimaks selanjutnya. Meskipun demikian, tak perlu menaruh harap terlalu besar. "Jangan berfokus pada orgasmenya karena Anda akan kehilangan tujuan Anda dalam hubungan intim ini," kata Abrams. Fokuslah pada rasa senang, lalu ikuti saja kesenangan tersebut, maka orgasme akan datang.
Bila Anda belum berhasil mendapatkan multiple orgasms ini, jangan menyerah. Coba terus dan nikmati setiap sentuhan pasangan. sumber - http://www.kompas.com/

Kelebihan beliau.......Brother Anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu dengan Kiai Hj. Abdul Hasyim Muzadi Ketua Umum Nahdlatul Ulama (NU) dalam rangka lawatan satu hari ke Jakarta Indonesia pada 20hb Mei 2009. Tajuk perbincangan menjurus kepada perkembangan politik dan ekonomi terkini serta kesannya terhadap umat Islam. sumber http://anwaribrahimblog.com/

usinkata; Agak-agak Kiai ini mahu ke tak bertemu dengan Najib..huhuhu..silap-silap haribulan NU pun dia xtau..

Kata Azrai...



Sesudah mengetahui Kedah ketinggalan 3 gol berbalas 1 ketika berlangsungnya perlawan bolasepak Liga Super diantara Selangor Vs Kedah di stadium Shah Alam...terlintas dikepala hotak saya bahawa ketiadaan Victor adalah punca kekalahan Kedah ditangan Selangor...berikut kenyataan "Jurulatih Emas" Kedah Mohd Azrai Khor Abdullah mengenai kekalahan yang dialami oleh anak-anak buahnya...

"Pada separuh masa kedua, pemain seperti hilang konsentrasi dan mereka bersikap ambil mudah.
"Maka kita telah melepaskan gol-gol mudah iaitu rembatan jarak jauh Amri, hantaran Safee yang ditanduk Rudie dan sepakan sudut yang ditanduk Amirulhadi.
Kecederaan hamstring yang dialami kapten Kedah, Victor Andrag juga disifatkan Azraai menjadi faktor kepada kekalahan pasukannya kerana tonggak pertahanan itu terpaksa dikeluarkan seawal minit ke-28.
"Ini juga salah satu punca, kami kehilangan kapten. Tapi saya tetap perlu hormati Selangor, mereka lebih bagus daripada kami dalam perlawanan ini," jelas Azraai.


usinkata; kami peminat pasukan Kedah tidak patah semangat dengan kekalahan terbaru ditangan Selangor...liga masih panjang...selangor akan cepat syok sendiri...sudah pasti mereka akan menempuh kegagalan apabila bertemu dengan pasukan yg lemah..

Lihat sahaja pertemuan mereka menetang Pulau Pinang...menang 1 -0 saja ..walaupun bermain di Shah Alam..rupa-rupanya mereka sengaja menyimpan tenaga utk menetang Kedah..

Sunday, May 24, 2009

Rahsia Awet Muda...?

foto; Mayat Rosalia Lombardo seorang anak perempuan Sisilia berusia dua tahun masih terlihat segar berkat ramuan khusus.

Rahasia Pengawet Mumi Cantik Rosalia Lombardo

Mayat Rosalia Lombardo, seorang anak perempuan Sisilia berusia dua tahun yang meninggal tahun 1920, masih terlihat segar. Muminya yang dikenal dengan "Sleeping Beauty" disimpan dalam kotak kaca di Palermo, Italia.
Ramuan apa yang membuat mumi tersebut masih terlihat segar, menjadi rahasia selama bertahun-tahun. Namun, ahli antropologi biologi dari Institute for Mummies and the Iceman bernama Dario Piombino-Mascali berhasil mengungkap racikan yang dipakai untuk mengawetkan Rosalia.
Ia mencari tahu bahan-bahan yang digunakan dari kerabat dan orang-orang dekat Alfredo Salafia, seorang taksidermis atau ahli pembuat awetan yang tewas tahun 1933. Dari catatan tangan yang dibuat Salafia terungkap bahwa ia menyuntikkan zat-zat kimia ke tubuh Rosalia berupa formalin, garam seng, alkohol, asam salisilat, dan gliserol.
Formalin merupakan bahan yang saat ini paling umum digunakan untuk mengawetkan mayat. Campuran formaldehid dan air itu membunuh semua bakteri penyebab pembusukan daging. Salafia adalah salah satu pelopor penggunaan bahan kimia tersebut untuk mengawetkan mayat.
Sementara alkohol di daerah yang kering akan berfungsi mempertahankan mayat Rosalia tetap kering sehingga lebih awet terhadap perubahan suhu dan kelembaban. Gliserol seperti minyak akan mencegah tubuhnya terlalu kering dan asam salisilat mencegah pertumbuhan jamur.
Namun, kunci utama pengawetan mayat tersebut adalah garam seng. Menurut Melissa Johnsons Williams, Direktur Eksekutif American Society of Embalmers, seng tidak digunakan dalam proses pengawetan di AS. "Seng membuatnya kaku. Anda dapat mengangkatnya dari peti dan membiarkannya berdiri," jelas Williams. sumber ; www.kompas.com

Tengkorak Vampire Ditemui...?

foto; Tengkorak yang mulutnya disumpal batu bata merupakan bukti pertama pengusiran vampir di abad pertengahan.

Tengkorak Vampir Ditemukan di Italia

Di antara tulang-belulang kuburan massal korban wabah pada zaman pertengahan di Venice, Italia, ditemukan tengkorak yang sangat tak normal. Jelas terlihat bahwa mulut tengkorak seorang wanita itu dibuka paksa dengan sebuah batu bata.
Ini merupakan teknik pengusiran setan di masa lalu. Batu bata tersebut mungkin dijejalkan ke mulut wanita tersebut yang telah mati karena dikira sebagai vampir yang sewaktu-waktu bangkit. Menjejalkan batu bata ke mulut vampir sebagai cara mencegah vampir hidup dan menularkan diri.
"Saya sangat beruntung. Saya tak berpikir menemukan vampir selama melakukan penggalian," ujar Matteo Borrini, seorang ahli arkeologi forensik dari Universitas Florence Italia. Ini merupakan bukti penggalian pertama yang menunjukkan korban vampir meski banyak dikisahkan.
Borrini telah melakukan penggalian pada kuburan massal di Pulau Lazzaretto Nuovo itu sejak tahun 2006. Temuan ini juga memberikan bukti bahwa masyarakat saat itu menganggap vampir sebagai penyebab wabah penyakit.
Sebagaimana diketahui, kepercayaan terhadap vampir berkembang di abad pertengahan saat proses pembusukan mayat belum begitu dipahami. Cairan mayat saat itu mungkin salah dipahami sebagai cairan bekas gigitan vampir.
Kuburan massal tersebut mungkin sering dibuka tutup karena korban wabah yang terus berjatuhan. Nah, mayat wanita tersebut mungkin telah mengeluarkan cairan sehingga dikira vampir sehingga mulutnya disumpal batu bata. sumber ;- www.kompas.com

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009