Friday, June 5, 2009

Anak-Anak..


usinkata; berkali-kali saya membaca kisah ini menyebabkan air mata saya sentiasa bergenang..rasa penuh hiba...sayu....serta menginsafkan diri..ingin saya berkongsi kisah ini bersama-sama pengunjung blog ini....( kepada yg menulis kisah ini..terima kasih banyak-banyak..kisah ini memang menyentuh hati dan menginsafkan diri saya)
Harga Sebuah Kereta...
Menjadi kelaziman keluarga di Malaysia ini anak ditinggalkan dengan pembantu rumah sewaktu keluar bekerja. Ketika sipembantu rumah inisedang sibuk dengan kerja harian membasuh dan memasak, anak yang tengah lasak dan nakal ini bermain seorang diri diluar rumah. Ditakdirkan anak ini terjumpa dengan sebilah paku yang berkarat. Almaklumlah oleh kerana budak tengah nakal yang suka menconteng dan melorek apa saja maka dijadikanya kereta abahnya sebagai papan hitam/buku. Suami isteri tersebut tidak memandu kepejabat hanya naik m/sikal sahaja maklumlah nak jimat belanja.

Si anak tadi telah menconteng, malah apa saja pada seluruh badan kereta ayahnya yang berkilat sebab baru di polish. Habislah kereta tersebut dengan segala macam kreatif anak nakal.Kejadian ini tidak disedari oleh pembantu rumah. Baliknya si ayah dari pejabat maka terkejut besar separuh mati nasib baik tak mati sebab lemah jantung melihatkan kereta kesayangan jadi
sedemikian rupa. Hilang penat terus menerkam kepada pembantu rumah
yang terpinga pinga dan ketakutan sebab melihat muka tuan yang marah merah
macam ketam dibakar.

Siapa punya kerja ini tanya beliau dengan keras,Sianak yang ingin bermanja menjawab dengan jujur itu adalah kerjanya. Si ayah yang tengah panas baran itu terus mencapai rotan dan memukul tangan sianak bertubi tubi kali tampa belas kasihan dan menghiraukan jerit lolong anak manja tersebut. Sudah terasa puas barulah ia berhenti tapi disambung pula olih si ibu yang geram dengan perangai anak tersebut memukul dengan rotan ditempat yang sama sebagaimana suaminya tadi.

Si ibu hanya berhenti setelah melihatkan anak tersebut berhenti menangis dan jatuh pengsan. Pembantu rumah hanya terlopong melihatkan peristiwa tersebut disamping rasa terkejut dan rasa takut. Ayah dan ibu anak tersebut dengan rasa benci dan marah membiarkan anaknya tidur dengan orang gaji tanpa menghirau kannya yang menangis selama tiga hari berturut
siang malam menanggung sakit.

Pembantu rumah tersebut olih kerana sudah tidak tertahan lagi melihatkan azab sianak yang menangis tidak henti henti serta menangung kesakitan yang teramat sangat lalu merayu kepada majikanya agar membawa anak tersebut berjumpa doktor.

Oleh kerana siayah mengalami gangguan untuk tidur maka ianya bersetuju membawa ke klinik, diklinik doktor arah rujuk kepada hospital pakar.
Setelah diperiksa dan xray, tidak ada apa yang boleh ditolong lagi melainkan
potong sahaja tangan anak tersebut untuk mengelakkan dari merebak kebahagian atas sebab telah bengkak hampir ke paras siku dan bernanah didalam disebabkan tulang yang hampir hancur kena pukul. Siayah yang masih marah begitu juga dengan si ibu bersetuju apabila doktor meminta untuk
menandatangani surat kebenaran pembedahan tanpa soal jawab walaupun dengan sedikit rasa kesal dihati mereka.

Setelah si anak tadi sedar dari kesan ubat bius pembedahan ianya terkejut
melihat tangan berbalut putih macam serban. Maklumlah anak yang
keletah,nakal, manja dan petah bercakap tersebut berkata kepada si ibu dan
ayah.

Papa, mama; "Saya berjanji tidak akan buat lagi perkara tersebut, tidak akan menconteng lagi kereta abah dan tak nak buat jahat lagi" katanya berulang
kali sebagai tanda takut akan dirotan lagi. "Tapi abah dan mama bagi lah
balik tangan saya, pulangkanlah balik tangan saya, pasangkanlah balik tangan
saya yang abah ambil itu, saya berjanji tak akan buat lagi." kata nya
berulang kali sebagai tanda kesal. Bagaikan gugur jantung si ibu meraunglah
ia satelah tersedar akan kesilapan yang telah dilakukan.

SeMaLaM AdaLaH KeNaNgaN.......
Hari Ini AdaLaH KeNyaTaaN.....
Esok AdaLaH HaRaPaN~

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009