Tuesday, June 30, 2009

Kura-Kura Berleher Ular..?


foto; Chelodina mccordi @ kura-kura leher ular

Kabupaten Rote Ndao Indonesia memiliki jenis reptilia unik yang tidak terdapat di tempat lain di dunia. Reptilia ini adalah Kura-kura Leher Ular Rote atau Chelodina mccordi. Reptilia ini termasuk ordo testudines dari keluarga chelidae dan subfamili chelodina.
Kura-kura kecil leher panjang ini dinyatakan sebagai spesies baru tahun 1994 setelah dilakukan penelitian oleh lembaga ilmiah bekerja sama dengan Departemen Kehutanan. Spesies ini merupakan pecahan dari C. Novaeguineae.
Snake-necked turtle
Kura-kura ini termasuk jenis yang sekarang sukar dicari. Kura kura leher panjang ini banyak juga ditemukan di Kalimantan dan makanan utama adalah ikan. Kura-kura leher panjang jarang memotong ikan (makanan) menjadi bahagian-bahagian yang kecil. Biasanya langsung ditelan bulat-bulat (seperti ular).
Panjang leher sama panjang badan dan boleh dimasukkan kedalam tubuh. Leher dilipat diluar dari badan dan yang menarik kalau diperhatikan, pada waktu makan dan membidik ikan. Kura-kura ini sangat mirip dengan gerakan ular. Pertama yang dilakukan membidik ikan lalu dengan kecepatan tinggi, ikan disambar sangat cepat.
sumber; kompas.com & speedytown.com

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009