Saturday, June 27, 2009

Ujian; Buat para Sang Suami..


foto; sekadar hiasan..

Minggu ini saya dijemput utk menghadiri satu sesi motivasi dan kaunseling "keluarga"...
Disana terdapat satu kes yg melibatkan konflik suami isteri...
Utk saya menerangkan dengan panjang lebar adalah mustahil utk dinyatakan disini.oleh itu saya sudah meringkaskan dan terus membuat kesimpulan mengenai konflik suami isteri...

Utk para suami..seandainya berlaku apa jua konflik kecil mahupun besar..semua ini berpunca dari "anda"...yg bersalah adalah "anda"...
Pusingla cerita macam mana pun yg tetap salah adalah anda..
Walaupun pasangan anda curang didepan mahupun dibelakang anda..

alasan saya....sebagai suami..andalah yg menentukan perjalanan hidup berumah tangga...jika silap percaturan dan keputusan yg diambil sudah tentu akan ianya berpunca dari anda..
Isteri adalah tulang rusuk yg kurang didada anda(suami)..oleh itu jika baik atau buruk tulang itu..sudah tentu ianya datang dan berpunca pada diri dada anda..
Andalah yg menentukan samada tulang itu patah atau terus membengkok..
Jika memang benar kesalahan itu datang dari isteri maka yg bersalahnya tetap diri anda(suami)..kerana anda bertanggungjawab segala-galanya...jika isteri salah kenapa tidak diperbetulkan..kenapa tidak dididik terlebih dahulu..

jangan lupa semasa upacara nikah..bukankah anda sudah berikrar akan bertanggungjawab segala-galanya....

oleh itu jika berlaku konflik cerminkan diri anda (suami) dahulu sebelum anda menyuluh keburukan dan kesilapan yg ada pada isteri anda...

perbetulkan diri anda(suami) sebelum memperbetulkan isteri...

Seandainya sudah pelbagai kaedah dan cara anda menangani konflik rumahtangga dan ianya tetap menemui jalan buntu..redalah...segala-galanya adalah ujian Allah terhadap anda..

Ujian yg diberi kepada anda adalah utk menguji sejauh mana keimanan yg anda miliki...

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009