Thursday, June 11, 2009

Untuk dikongsi bersama...



Email dari seorang teman yg sangat-sangat boleh dikongsikan bersama...

IKAN SARDIN (TIN)

Untuk saling mengingati....


Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebungetah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, iaseperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin.Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau punsaya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlahbagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalamlingkungan RM3 - RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nakdibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebihmudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buangperut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beliikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengancili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap
kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya berkenalan dan bergurudengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikansardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya "JANGANMAKAN IKAN SARDIN". Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin,sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untukmakan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu,arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam keranasangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin.Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwahguru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin,akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akanmemakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kalimesyuarat di pejabat saya.Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu,saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut.Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadilembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah denganmerebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan,insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akanlembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cookermemasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akantetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin inisedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentuterdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yangtelah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang inilembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman
kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatianpertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalanmakan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhanrahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lamasaya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anaksaya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakanikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjayabesar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialahmemasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok meemaggi sentiasa tersedia.Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an.Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemarmakan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahimakan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejeniskanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnyaberdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olahdi dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifatkarsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukuptempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign ataumalignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalamrahim dan tumor.Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seoranghamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaituseorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiaphari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akanmakan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja anak perempuankeduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini.Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap
saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikansardin. Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makanikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allahini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dantangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kinialhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapatpelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cubalah buatsedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernahmengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarahpermakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerapmakan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikansardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakitberkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009