Friday, June 19, 2009

Sedekah... Cahaya Dialam Kubur


Saya berkesempatan menunaikan solat Jumaat di Masjid Taman Intan..
Kali ini tok khatib jemputan ini memang power...berapi-api
Diakhir perenggan khutbahnya ada sesuatu yg dapat dikongsikan bersama...

Soalanya;
Pernahkan tuan-tuan memikirkan cahaya dialam kubur apabila mati kelak..umum sudah tahu dialam kubur sangatlah gelap..oleh itu sudahkah kita mempersiapkan diri utk menerangi alam kubur kita dengan cahaya..dimana cahaya itu....

Jawabnya;
Pernahkah ada umat islam bertanya kepada imam masjid atau pun surau dihujung-hujung bulan..berapakah bil elektrik pada bulan ini...berikan pada saya ...saya nak bayar..adakah hamba Allah seperti ini...

Kesimpulanya;
Ringan-ringankan tangan anda utk menghulur "sedikit" rezeki Allah yg anda dapat utk kegunaan masjid dan surau...janganlah dipejamkan mata atau buat-buat "buta" apabila lalunya tabung masjid/surau dihadapan kita...

Kerana inilah (sedekah) cahaya utk kita dialam kubur...


usinkata; saya mengeditkan keseluruhan khutbah tok khatib ini namun isi dan pengajaranya utk saya tetap sama..iaitu "sedekah cahaya dialam kubur"

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009