Friday, June 19, 2009

Bye-bye....selamat bersara dan "sengsara"..



GLC STAFF FACING PAY CUTS – malaysian insider

PETALING JAYA, June 18 — The 400,000 workers in government-linked companies (GLCs) have been forewarned to brace for a salary cut by September because of the economic downturn, MTUC Vice-President Mustafa Maarof disclosed today.


Seramai 400,000 buruh dan kaki tangan yang bekerja dengan GLC telah diberi tahu bahawa mereka akan menerima potongan gaji bermula pada bulan September ini. Berita ini disampaikan oleh Timbalan Presiden Kesatuan Sekerja (MTUC) Mustafa Maarof.Mustafa juga memberitahu media bahawa para pekerja ini juga akan menerima perberhentian sukarela – MSS dan VSS.Antara 90 syarikat GLC yang terlibat itu ialah : MAS, , Sime Darby, Tenaga Nasional, Telekom Malaysia, Felda, Felcra, Pos Malaysia dan Bernas.Menurut Mustafa lagi – 80 peratus pekerja ini adalah bekas kaki tangan kerajaan yang akan menerima pencen tidak lebih dari 200 ringgit sebulan.
usinkata; dimana mereka akan bergantung harapan..kasihan...dengan pencen rm 200 nk buat apa dizaman sekarang ini..nak cari keja lain..umur macam tue kat tempat mana yg mahu...nak berniaga...hmmm..sekarang nie yg meniaga lebih ramai dari yg membeli...sudah la ditambah dengan pekerja swasta diVSSkan..tambah pula pekerja GLC diVSSkan..huiii..meriahnya pasar malam dengan penjual dari pembeli...
Jauh disudut hati saya berkata...nak tengok juga apa yg akan dikatakan oleh Pakatan Rakyat utk mendengar keluhan para bekas pekerja GLC ini...
utk Brother...dipersilakan jawab...

No comments:

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!

Hoiii !!!! INGAT TAU !!!
"Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?"- petikan kenyataan Najib Razak yang mengaku tiada idea lain utk nak bayar gari penjawat awam melainkan kenakan cukai kepada semua rakyat..Pada masa yang sama Kerajaan BN mahu mengurangkan cukai syarikat/cukai koparat..Pada 1988 cukai koparat adalah 40%..tetapikini telah dikurangkan kepada 25%..

Tapak-Tapak di Apadianie sejak 24 Mac 2009